Hvordan kan bedrifter sikre likviditeten og samtidig redusere operasjonell og finansiell risiko? Et internasjonalt partnerskap ble svaret når DNB skal tilby fremtidsrettede løsninger til store bedriftskunder.

Fintechselskapet Kyriba utvikler digitale løsninger for likviditets- og risikostyring, hvor teknologien muliggjør økt intern kontroll og effektiv bruk av arbeidskapitalen. Den teknologiske utviklingen gjør det også mulig å digitalisere og automatisere prosesser, noe som reduserer både manuelt arbeid og risikoen for feil. Dermed kan finansdirektører og treasuryavdelinger nå målene sine raskere enn før.

Nytt partnerskap

Da DNB var på utkikk etter å tilby kundene den beste løsningen i markedet, falt valget på Kyriba. Løsningen ble et partnerskap der Kyriba leverer systemet og DNB har ansvar for kunderelasjonen.

– Det er ikke lenger viktig å utvikle alt selv, men heller inngå partnerskap som kommer kundene til gode. Samarbeid med fintech-selskaper i og utenfor Norge er derfor en del av fremtiden for DNB, sier Linn Bakke Agdestein, avdelingsleder for kategori short assets i DNBs storkundeavdeling.

MOBILVERSJON. Kyribas programvare er enkel og oversiktelig, og finansavdelingen kan styre bedriftens likviditet via mobilen. Foto: Kyriba

Kyriba har hovedkontor i New York og har om lag 1.600 kunder og 50.000 unike brukere over hele verden. Selskapets løsninger er skybaserte og utviklet for å kunne håndtere et bredt spekter av finansielle tjenester.

– Etter finanskrisen har vi sett en stor teknologisk utvikling innenfor likviditets- og risikostyring som svar på selskapenes økte fokus på styring og kontroll, og her må vi som bank henge med i svingene, forklarer Agdestein.

– Vi ønsker å tilby Kyribas løsninger fordi de har en kombinasjon av funksjonalitet og skalerbarhet. Behovet for effektivisering varierer fra bedrift til bedrift, slik at det er viktig at løsningen har samme fleksibilitet som etterspørselen. Systemet håndterer internasjonale krav og reguleringer, i tillegg er IT-sikkerheten god. Alt dette er ting som vi vet at bedriftskundene våre setter pris på, legger hun til.

Les også: Hva vil PSD 2 bety for deg – og din bankhverdag?

DNB Industrikonferansen: Fredrik Reinfeldt om de globale supertrendene som preger vår tid

Suksessoppskrift

DNB har ambisjoner om å være en av Europas ledende banker på digitalisering. På storkundesiden innebærer det blant annet å forbedre løsninger for kundene, samt utvikle nye forretningsmodeller.

– Vi ønsker å være en relevant og god rådgiver for våre kunder, også på dette området. Kunden kjenner oss og ønsker å ha dialogen med oss, samtidig som de har tilgang til systemer hos tredjeparter. Det er en oppskrift som kan fungere veldig godt for alle parter, sier Agdestein.

Kyriba-avtalen ble signert i januar, og de første kundene har allerede implementert løsningen.

Les mer om Kyriba – Treasury Management System på DNB.no.

DIGITALRÅD. Vi ønsker å være en relevant og god rådgiver for våre kunder, også på dette området, sier Linn Bakke Agdestein i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Les også