MASSIV: Med sine 700 millioner brukere vokser den kinesiske betalingsplattformen AliPay i rekordfart. Foto: NTB scanpix

Glem kredittkort og restaurantmenyer i papirform. Nå er det QR-koder som gjelder. Storgiganten AliPay og norske Vipps åpner opp for fremtidens betalingsløsninger. Først ut er pengesterke kinesiske turister i Bergen.

Atle Sivertsen i NCE Finance Innovation

Med sine 700 millioner brukere vokser den kinesiske betalingsplattformen AliPay i rekordfart.

– Kontanter og kredittkort er forlengst avleggs i Kina. Der foregår alt av handel, både bestilling og betaling, via QR-koder. Kina har virkelig et moment om dagen, sier leder i NCE Finance Innovation, Atle Sivertsen (bildet).

– Kineserne er langt fremme både i utvikling og bruk av ny teknologi. Vi er nok vant til å se til USA og Silicon Valley når vi snakker om ny teknologi. I San Fransisco Bay Area bor det nærmere 7 millioner mennesker, til sammenligning bor det 70 millioner mennesker i innovasjonsområdet Greater Bay Area i Hong Kong. Det spiller klart inn når vi ser på teknologien som skapes der, forteller Sivertsen.

En slags reiseguide med Vipps

Vipps og Alipay er enige om å bruke AliPays format på QR-koden som brukes i betalingsløsningen. Så langt har Vipps’ gjennom samarbeidet med AliPay gjort det mulig for norske brukersteder i Bergen å ta imot motta betaling gjennom QR-koder fra kinesiske turister som bruker AliPay. Kinesiske turister vil altså kunne betale med den samme løsningen som de bruker hjemme i Kina.

Appen Alipay, som er i sin spede begynnelse nå, fungerer som en slags TripAdvisor med bilder, kart og geo-locations. Alt av informasjon, som beskrivelser, åpningstider og kontaktinfo står på kinesisk og den pusher annonser og rabattkoder fra spisesteder, butikker og museer alt etter hvor turistene beveger seg. Dersom de befinner seg på Bryggen i Bergen vil de for eksempel kunne få tilsendt rabatter fra souvenirbutikker og restauranter på Bryggen i «sanntid». De kan se restaurantmenyer eller vareinformasjon med bilder og kinesisk oversettelse, og gjennom QR-koder kan de også bestille og betale for mat eller varer.

Kineserne er vant til å få tilbud og rabatter rett inn på mobilen i det de går forbi en butikk eller restaurant som er relevant for dem

– Enkelte reiselivsbedrifter i Bergen tester nå ut AliPay. Det synes vi er ekstremt spennende, og vi ser frem til å høre deres erfaringer, sier Bergens reiselivsdirektør Anders Nyland.

TILBAKE:  God stemning mellom Kina og Norge gjør at turistene kommer tilbake Torgallmenningen Byparken i Bergen. Foto: NTB scanpix

Handelsstanden går glipp av store summer

Sikander Hauser i AliPay

AliPay er et utspring av gigant-selskapet Alibaba, som også står bak AliExpress. Ifølge Sikander Hauser, som er ansvarlig for nye markeder i AliPay, er målet med betalingsplattformen å skape et kontantløst samfunn. Det fortalte han en fullsatt Grieghall under Vestlandskonferansen 2019. Sivertsen tror kineserne er inne på noe, og at QR-koder vil få sin renessanse, også i Norge.

– AliPay tjener penger på markedsføring, fordi de eier kundegrensesnittet. Kineserne har en helt annen tilnærming til markedsføring. De er vant til å få tilbud og rabatter rett inn på mobilen i det de går forbi en butikk eller restaurant som er relevant for dem. Det forventer de også når de går på Bryggen. Handelsstanden i Norge går glipp av store summer, og jeg tror vi kommer til å se en omsetningsvekst i turistnæringen etterhvert som samarbeidet går seg til og blir mer utbredt enn det er i dag, forteller Sivertsen.

Anders Nyland, direktør for Bergen Reiselivslag, er positiv til initiativet.

– Vi er selvsagt positive til at de som besøker Bergen skal kunne betale for varer, opplevelser og tjenester med den betalingsløsningen de selv foretrekker. Når det gjelder AliPay er vi spente på erfaringene hos de som tester dette ut. Vi må se på hvor kostnadskrevende det eventuelt er å ta AliPay i bruk, og hva vi må gjøre i forhold til teknisk infrastruktur knyttet til bookingløsninger, kassasystemer og annet. Men i utgangspunktet er det helt klart positivt at vi kan møter besøkende på deres premisser, sier han.

alipay
SKJERMDUMP: Slik får kinesiske turister tips og tilbud i Alipay-appen.  Foto: AliPay

Verdens ledende økonomi

Kinesernes kjøpekraft har gått i været de siste tiårene. Det har gitt en langt større og bedre økonomisk stilt middelklasse. Kina er nå verdens ledende økonomi, og utgjør nærmere 19 prosent av verdens økonomi. Levestandarden er mer enn 20-doblet siden 1980, ifølge tall fra IMF.

Dette gagner turistnæringen i Norge.

På ett år Norge sett en 20 prosent økning i antall overnattingsdøgn for kinesiske turister. I følge Hauser fra AliPay, er Bergen storfavoritt for den nye millenniumsgenerasjonen i Kina.

Og det er ikke lenger gruppereiser med turguide og matchende t-skjorter som frister mest for denne generasjonen.

– Millenniumsgenerasjonen er kinesisk middelklasse. Kinesere i slutten av tyveårene og starten av tredveårene, ligger i snitt fem til seks år foran europeiske «millennials». De er høyt utdannet, omlag halvparten er gift, og de har kjøpekraften til foreldregenerasjonen i Europa. Det er nettopp her samarbeidet mellom AliPay og Vipps gagner handelsstanden, forteller Hauser.

Bruker i snitt 4000 kroner per kjøp

Ifølge Hauser er kinesiske turister er en svært kjøpesterk gruppe. Faktisk er kineserne på verdenstoppen i konsum når de er utenlands. De bruker dobbelt så mye som turister fra USA, og bruker mer penger enn nummer to og nummer tre på listen – tilsammen. Shopping, mat og overnatting er det de bruker mest penger på, og i snitt bruker de 4000 kroner per kjøp. Det merkes på Fisketorget i Bergen.

Dan Even Fjellskål som driver fiskerestauranten Fjellskål er en av få aktører i Bergen som allerede har tatt i bruk AliPay. Veksten i kjøpekraften merkes fra år til år, ifølge han.

– Det har vært store endringer i løpet av de årene jeg har vært i bransjen. Tidligere var det mye gruppereiser, men nå blir det stadig flere kinesiske turister som reiser individuelt. De bruker også mer og mer penger, bekrefter han.

90 prosent av turistene ville brukt mer penger med AliPay

Ifølge en undersøkelse fra Nielsen og AliPay fra 2017 ville 90 prosent av de kinesiske turistene brukt AliPay hvis de fikk muligheten, og de ville også brukt mer penger per kjøp. 99 prosent av alle kinesiske turister har allerede AliPay. I tillegg viser tallene at 60 prosent av forhandlerne er enig i at de har fått flere kinesiske kunder og høyere omsetning etter at de tok i bruk AliPay.

– Dette er helt klart interessant. Jo enklere det er å betale, jo enklere er det å bruke penger! Og som alle andre lever også vi i reiselivet av penger, sier Anders Nyland.

Les også