GRØNNE AMBISJONER: Autolease-direktør Kenneth Kristensen Sloth håper flere firmakunder vil kjøre grønnere i årene som kommer. Foto: Stig B. Fiksdal

Leasingfirmaet Autolease  anskaffer, finansierer og administrerer biler til bedriftskunder og offentlig sektor i Skandinavia, og er en del av DNB-konsernet. Nå har de som mål om å bli den grønneste aktøren i det skandinaviske leasing-markedet.

Men, som Autolease-direktør Kenneth Kristensen Sloth selv forteller til DNB Nyheter: De har et stykke å gå før de er grønnest i klassen.

Autolease sin bilpark på cirka 40.000 biler har til nå i år sluppet ut rundt 41.000 tonn CO₂ og 80 % av drivstofforbruket er diesel. Og bilparken har brukt cirka 16 millioner liter drivstoff.

Det er vel ikke spesielt grønne tall, Sloth?

– Det er helt rett at de bilene vi har i porteføljen representerer store utslipp. Men det tar tid å snu en slik utvikling, da bedriftene er helt avhengige av å benytte bilen som et verktøy. 40–50 % av bilparken består av varebiler, og utvalget av grønne biler har vært begrenset i dette segmentet til nå. Men det skjer mye på dette området.

Autolease-sjefen sier de har tatt tak og prøver å hjelpe kundene til å velge mer miljøriktig.

– Det har allerede hatt stor effekt. Ser vi på vår ordrestatistikk hittil i år øker antall grønne personbiler utrolig raskt. Om et par år vil bildet se ganske annerledes ut.

Skal ha det grønne alternativet i stallen

Autolease satser aktivt på Green Edition-biler, lavutslippsbiler. Men det betyr ikke nødvendigvis at hele bilparken blir bestående av elbiler og hybrider over natten.

– Så lenge det finnes et grønt alternativ vil vi gjøre disse bilene lett tilgjengelig i vår bestillingsportal. Samtidig vil vi i samarbeid med våre leverandører, markedsføre og gjøre bilene kjent hos alle våre kunder. Det er nok ikke til alle formål at disse bilene er anvendelige i dag, men også her vil vi se en rask utvikling.

Dersom vi får posisjonen som den grønne aktør tiltrekker vi også kunder som har fokus på miljø

Konkurrer om å være den grønneste på jobben

Sloth sier de vil gjøre miljøsynderne dyrere og om mulig fjerne dem helt fra Autolease sitt sortiment.

– Samtidig vil vi gjøre grønne biler mer tilgjengelig gjennom konkurransedyktige priser. I vår rådgivning med kundene våre, vil vi aktivt selge inn Green Edition, utvikling i CO₂-regnskap og vise at grønne biler har god TCO (Total cost of ownership – red.amn.). Vi har utviklet gameification i vår app som gjør det mulig å kåre dem som har lavest utslipp internt i et firma.

Autolease til iOS

Autolease til Android

Kan ikke tvinge kunder

Sloth sier at Autolease skal ligge under EU-kravene om CO₂-utslipp som er mindre enn 95g for 2021 og at de ønsker å nå de norske 2020-kravene om mindre enn 85g CO₂ i 2023. Men hva om firmaene ikke vil velge elbil eller hybrid?

Jeg er ganske trygg på at dette er et felles mål for våre myndigheter

– Vi kan selvsagt aldri tvinge kunder inn på produkter de ikke vil ha. Det er en rekke faktorer som spiller inn om vi skal nå disse målene. Men jeg er ganske trygg på at dette er et felles mål for våre myndigheter, våre kunder og DNB. Samtidig med at sortimentet med elbiler og hybridbiler stadig utvikles og forbedres, vil det komme nye dieselbiler med svært lavt utslipp. Gjennom subsidier og avgiftslette på grønne biler og avgiftsøkninger på miljøverstingene, vil dette tvinge seg fram, forteller direktøren.

Danmark har svært lave salg av grønne biler

Sloth sier at det viktigste er at tilgjengeligheten av lavutslippsbiler blir så god, at det dekker kundenes behov i fremtiden, og at dersom Autolease får posisjonen som den grønne aktør vil de automatisk tiltrekke seg kunder som har fokus på miljø.

Ikke se til Danmark

Skal Autolease bli den grønne aktøren, sier Sloth at de er avhengige av at det fortsatt finnes en klar avgiftspolitikk som gjør lavutslippsbiler konkurransedyktige.

– Vi behøver ikke å se lenger enn til Danmark, for å se hva en annen politikk fører til. De har svært lave salg av grønne biler. Jeg er trygg på at om bilene er konkurransedyktige og dekker kundenes behov, vil kundene velge disse bilene. Utover dette, er det usedvanlig viktig å bygge en god infrastruktur. Man vil ikke stå i lang kø for å lade bilen og man i hvert fall ikke ha ladeangst.

Les også