Av tre supertrender er det særlig én som kan gi store muligheter for industri og næringsliv, ifølge Sveriges tidligere statsminister.

Fredrik Reinfeldt var første taler på scenen i Operahuset etter at DNBs konsernsjef Rune Bjerke hadde ønsket velkommen til DNBs Industrikonferanse 2018 tirsdag.

Årets tema for konferansen er «Risk and Reward», altså risiko og belønning. Ute lavet snøen ned, og det gikk ikke upåaktet hen hos den tidligere ministeren.

– Jeg tror belønningen ved å komme hit er større enn risikoen, åpnet Reinfeldt fra scenen til latter fra publikum.

Som del av topplaget som var samlet i Bjørvika, snakket han om politisk uro, og trakk frem ulike faktorer ledere bør ta hensyn til når de skal ta beslutninger i dagens risikobilde.

– Tre globale supertrender forandrer vår verden og vår tid, forklarte Reinfeldt:

  • Asymmetrisk befolkning
  • Geopolitisk maktforskyvning
  • Digitalisering
TRE TRENDER: Fredrik Reinfeldt snakket under DNBs Industrikonferanse 2018. FOTO: Stig B. Fiksdal

Asymmetrisk befolkning

Den asymmetriske befolkningen som er i ferd med å vokse frem, var det flere som snakket om tirsdag. Dette er et godt eksempel på en utvikling som både byr på store utfordringer og muligheter.

– Vi har en verdensbefolkning som vokser raskt, men asymmetrisk. Voksende verdensbefolkning preges av asymmetri. Det betyr at befolkningen kun vokser i enkelte områder, forklarte Reinfeldt.

Han siktet til at andelen barn som fødes i Europa synker, samtidig som stadig flere av oss her lever lenger.

– Europas befolkning regelrett krymper, sa den tidligere statsministeren.

Det motsatte skjer i India og land i Afrika, hvor andelen barn øker.

– Dette omfordeler vår befolkningsstruktur. Vi får altså en eldre befolkning i vår del av verden, samtidig som vi i utviklingslandene ser motsatt effekt.

Blir vi tre milliarder flere mennesker enn i dag, er det tre milliarder flere konsumenter som vil kjøpe bil, bosted og sykler

– Gir håp for fremtiden

Reinfeldt ser likevel håp for fremtiden for industribedrifter i både Norge og utlandet.

– Det som er i ferd med å vokse frem gir håp for fremtiden. Vi tror at middelklassen vil øke med den voksende verdensbefolkningen. Blir vi tre milliarder flere mennesker enn i dag, er det tre milliarder flere konsumenter som vil kjøpe bil, bosted, sykler og så videre. Så mange potensielle konsumenter har vi aldri hatt i verdenshistorien, sa Reinfeldt.

På spørsmål om hva norske bedrifter bør forholde seg til av korte svingninger i et langsiktig perspektiv, svarte den tidligere politikeren:

– Gode handelsvilkår. Særlig norske og svenske bedrifter er avhengige av dette for å komme inn i land. Og de må være uten «fusk», altså regelbaserte. Vi må ellers også huske på at de største handelspartnere ofte er de nærmeste landene.

Geopolitisk maktforskyvning

Reinfeldt snakket også om digitalisering og hvordan verden nå er i ferd med å se en maktforskyvning.

Den tidligere statsministeren snakket om hvordan USA lenge har hatt en naturlig lederrolle i verdenspolitikken. Dette kom særlig til syne i etterkrigstiden, hvor flere nye ordninger ble etablert for å sikre fred og handelsavtaler.

– Vi skulle bygge fredelig verdenshandel under amerikansk lederskap, sier Reinfeldt.
Han mener dette er i ferd med å endre seg med Donald Trump som USAs president.
– Han sier «America First», med andre ord ingen frihandel eller globalt lederskap, forklarte Reinfeldt – og fortsatte:

– Da må vi stille oss spørsmålet: hva kommer fremover – hvem tar over?

Fredrik Reinfeldt:

  • Var Sveriges tredje yngste statsminister gjennom tidene – fra oktober 2006 til oktober 2014.
  • Er tidligere partileder for Moderata samlingspartiet mellom oktober 2003 og januar 2015.
  • Er utdannet siviløkonom fra universitetet i Stockholm. Ble i 2016 ansatte som seniorrådgiver i Bank of America med ansvar for Europa, Midtøsten og Afrika. I 2017 var han tilbake i politikken igjen; som leder i den svenske Trygghetskommisjonen.

Les også: DNB-sjefen har ett viktig råd til norske næringslivsledere

– Vi har sett møbelforretninger, flyselskaper og sosiale nettverk åpne bank

Erna Solberg: Kompetanse og kunnskap vil være avgjørende for at norske bedrifter skal vinne frem

Les også