NYTT SAMARBEID GIR NYE MULIGHETER: – Når DNB bruker vår infrastruktur vil det bidra til at banken kan effektivisere både datadeling og datainnsamling, kredittbehandlingen og med det hele kunde-onboardingen, sier Nordic API Gateway-gründer Rune Mai (t.v.), her sammen med DNBs personmarkedssjef, Ingjerd Blekeli Spiten, og divisjonsdirektør for Open Banking, Per Kristian Næss-Fladset. Foto: Stig B. Fiksdal

DNBs nye mobilbank skal utvikles til å bli hele Norges mobilbank. Det er en av grunnene til at banken har inngått samarbeid med Nordic API Gateway.

DNBs nye mobilbank skal videreutvikles slik at alle bankkunder kan bruke den, ikke bare DNBs egne kunder. Det er det nye betalingsdirektivet PSD2 som åpner for at banken etter hvert vil kunne tilby alle bankkunder å hente kontoinformasjon fra andre banker via DNBs mobilbank.

– Vi har en klar ambisjon om at mobilbanken skal være den foretrukne hverdagsbanken for kundene våre.  Etter hvert vil vi også åpne opp mobilbanken for dem som ikke er kunder i DNB, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

Infrastrukturen Nordic API Gateway gir DNB muligheten til å samle kontoinformasjon fra andre aktører på en velfungerende måte, for å vise det fram for kunden i for eksempel mobilbanken.

– Det er dette vi har vært på jakt etter, en etablert infrastruktur for å hente kundedata fra andre banker når kunden vår ønsker at vi skal gjøre det, sier divisjonsdirektør for Open Banking i DNB, Per Kristian Næss-Fladset.

– Med denne infrastrukturen kan vi, med kundenes samtykke, enkelt hente informasjon fra andre banker og aktører slik at vi kan gi både våre egne og andre bankkunder en bedre oversikt over privatøkonomien. Nordic API Gateway tar seg av oppkoblingen til alle bankene og gir oss en enkel tilkobling til hver av dem, forklarer han.

STRATEGISK VIKTIG SAMARBEID: Personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, sier at samarbeidet med Nordic API Gateway er strategisk viktig for å kunne møte den nye konkurransen. Her sammen med Nordic API Gateway-gründer Rune Mai (t.h.) og divisjonsdirektør for Open Banking i DNB, Per Kristian Næss-Fladset. Foto: Stig B. Fiksdal

Nordic API Gateway åpner flere dører

At mobilbanken skal videreutvikles er bare én av grunnene til at DNB har inngått samarbeid med Nordic API Gateway.

– Nordic API Gateway vil bidra til at det blir lettere for bankens utviklere å få tilgang til andres data og med det utvikle nye tjenester som kan gjøre hverdagen enda enklere og mer oversiktlig for kundene våre, forklarer Næss-Fladset.

Nordic API Gateway-gründer Rune Mai utdyper:

– Når DNB bruker vår infrastruktur vil det bidra til at banken kan effektivisere både datadeling og datainnsamling, kredittbehandlingen og med det hele kunde-onboardingen, sier han.

– Infrastrukturen vil også bidra til at DNB kan gjøre betaling enda enklere for folk, legger han til.

Eksempler på nye mulige tilleggstjenester

Mai nevner også et par eksempler på tjenester som andre kunder av Nordic API Gateway tilbyr som følge av samarbeid med dem:

  • Finne en mer prisgunstig strømavtale til kunden enn vedkommende har i dag.
  • En bil-app hvor kunden kan legge inn ønsket biltype og få ut totalkostnaden ved å ha en slik bil.

Dette er eksempler på tjenester som også er interessante for DNB å tilby i tiden framover.

Strategisk bidrag i ny konkurransesituasjon

Spiten sier at samarbeidet med Nordic API Gateway er strategisk viktig for å kunne møte den nye konkurransen. Banken møter nå en helt annen konkurranse enn for bare et par år siden.

– DNB har et stort konkurransefortrinn i at vi har stor tillit blant folk. Dette fortrinnet skal vi beskytte og aldri gå på kompromiss med. Personvern og sikkerhet vil fortsatt ha høyeste prioritet samtidig som vi hele tiden må utvikle og oppdatere løsninger med god funksjonalitet for kundene. Samarbeidet med Nordic API Gateway vil bidra til at vi lykkes med begge deler, oppsummerer hun.

Les også disse sakene:

DNB ser muligheter i dansk fintech

Ny mobilbank gir deg saldo på få sekunder

Video-guide til den nye mobilbanken

Les også