NYE STJERNER. DNB-forvalter Audun Wickstrand Iversen forklarer hvordan ny teknologi og nye reguleringer fører til disrupsjon og nye stjerner på børshimmelen. Her i studio sammen med Nabobil-gründer Jacob Tveraabak og programleder Marius Brun Haugen (delvis skjult). Foto: Kim André Farago

Nabobil-gründer mener teknologi og informasjonstilgang legger til rette for en ny bølge av store selskaper.

Disrupsjon er blitt et moteord i næringslivet, og er også tema for den tredje episoden av DNB-podkasten «Utbytte».

Lytte? Last ned podkasten her eller søk den opp i din podkastspiller

Når Google Home får spørsmål om hva disruptiv betyr, er svaret som følger: «Dette kan Wikipedia fortelle: En disruptiv innovasjon er nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked ved å gjøre en eksisterende forretningsmodell irrelevant.»

Enorm informasjonstilgang

Jacob Tveraabak har jobbet med nettopp dette som medgründer av bildelingstjenesten Nabobil, som nylig ble solgt for over 100 millioner kroner. Tveraabak leder nå det børsnoterte teknologiselskapet Strongpoint.

– Vi sitter med en informasjonstilgang som er helt uvirkelig sammenlignet med det hvordan det var tidligere, sier Tveraabak.

– Et selskap som Nabobil ville trolig aldri kunne eksistert i dag uten tilgangen til teknologi som Google Maps, eller tilgangen til et betalingssystem på nett. Mange ting vi nå tar for gitt. Ettersom smarttelefoner og annet blir mer og mer tilgjengelig i resten av verden så er det et ufattelig stort potensial for å bygge opp selskaper. Det gjør at jeg tror vi vil se mange gode disruptive selskaper fremover, fortsetter han.

Han mener at flere ting må stemme for å lykkes med disrupsjon, men at teknologi kanskje er den viktigste nøkkelen.

Fra rødt kjøtt til planter

DNB-forvalter Audun Wickstrand Iversen jobber for å finne det neste Apple eller Google. Han har fått ansvar for å etablere et aksjefond som skal investere i disruptive selskaper.

– Veldig ofte snakker man om disruptiv teknologi, men det finnes også to andre forklaringer som ikke like ofte blir tatt med i analysene. Det ene er reguleringer, som gir atferdsendringer i form av påbud, forbud eller økonomiske insentiver. Det er veldig nærliggende å tenke på alt innenfor miljø, men det skjer også på andre områder. Det er med på å skape nye forretningsmodeller og reduserer lønnsomheten av andre. Det tredje området er kraftige endringer i forbrukeratferd, sier Iversen.

Han nevner blant annet endrede holdninger til rødt kjøtt og vegetarmat:

– Dette er noe som har skjedd veldig raskt, og har skapt helt andre forretningsområder – og forretningsideer – hos veldig etablerte spillere.

Wickstrand Iversen leter blant annet etter en kategori selskaper som han kaller «the crazy ones» – aksjer kan tidoble seg i verdi. Hør mer om investeringsstrategien i podkasten.

Les også