TØFFE TIDER: Marius Brun Haugen og seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets, her sammen med administrerende direktør Kjersti Hobøl i Nille, snakker om norsk detaljhandel  i andre episode av DNBs nye podkast «Utbytte». Foto: Kim-André Farago

Kronen faller i kurs og gjør det dyrere for norske butikkjeder å kjøpe inn varer. Nille svarer med å satse på norskproduserte kubbelys.

Retailsektoren – norsk detaljhandel – er tema i andre episode av DNBs nye podkast «Utbytte».

Lytte? Last ned episoden her eller søk den opp i din podkastspiller

Digitalisering, netthandel og nye forbrukervaner har gjort det tøffere å drive butikk de siste årene. Flere kjente butikkjeder har havnet i trøbbel.

Dyrere import

Nå merker mange butikker også presset fra en svak krone. De fleste varene kjøpes inn fra utlandet, og gjøres opp i euro, dollar eller annen valuta. Disse innkjøpene blir dyrere og legger press på butikkenes marginer. I skrivende stund koster euroen omtrent en tier – og dollaren litt over ni kroner.

Nille er en av butikkjedene som har slitt, og er nå i omstilling etter at DNB kom inn på eiersiden i fjor. Administrerende direktør Kjersti Hobøl legger ikke skjul på at kronen byr på nye utfordringer.

Der er retail nådeløs

– Vi må forholde oss til disse nivåene. Vi må evne å finne varer som er bra nok, fine nok, og som har en grei nok inngangspris. Vi må føle oss litt fram, sier Hobøl.

– Hvis ikke vi har gode nok produkter til en riktig pris så vil vi bli valgt bort. Der er retail nådeløs, forsikrer hun.

Seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets tror butikkene må belage seg på en svak krone i overskuelig fremtid.

Vi produserer nemlig ikke så mange av de tingene vi liker å forbruke

– Jeg er redd for det. Det tar nok tid før vi ser en sterkere krone igjen. På kort sikt har vi forventning om at kronen vil svekke seg enda mer, sier Aamdal, som har norsk økonomi som sitt spesialfelt.

Han tror likevel ikke på noen bråbrems i nordmenns shopping.

– Det betyr noe, men det er ikke slik at nordmenn veldig lett kan svitsje fra å kjøpe importerte til hjemmeproduserte varer. Vi produserer nemlig ikke så mange av de tingene vi liker å forbruke.

Kortreiste kubbelys

For Nille har hjemmeproduserte varer blitt en del av løsningen – blant annet for å møte kronepresset. De har valgt å fylle butikkhyllene med norske kubbelys fra Tyri i stedet for å importere fra utlandet. Lys er en stor og viktig kategori for Nille.

– Kortreist, bærekraftig og i norske kroner, oppsummerer Hobøl i podkasten.

Nille-sjefen kan glede seg over at DNB Markets fortsatt tror nordmenn vil holde lommeboken åpen – tross dystre utsikter for verdensøkonomien. Det kan du lese mer om i DNB Markets’ ferske rapport Økonomiske Utsikter.

– Vi tror ikke på noen kjøpefest, men en ganske god balanse for husholdningene. Husholdningene er gjeldstunge, men så lenge som renten holder seg lav, og det tror vi den vil gjøre lenge, så gir det rom for en stabil forbruksvekst fremover, forklarer Aamdal.

Les også