Flere må kjøre sammen. Det synes grunnleggerne av en ny norsk app.

– Vår visjon er å gjøre det like enkelt å sitte på som å ta sin egen bil. Derfor har vi jobbet knallhardt for at du skal kunne tilby eller be om skyss med så lite som ett tastetrykk. Med SammeVei-appen (*) kan du ganske enkelt sette deg i bilen og trykke «tilby tur» eller sitte ved frokostbordet og se i appen om det fins biler i nærheten som skal samme vei. Men du kan selvsagt også legge ut en planlagt tur som starter neste dag for eksempel. 

Det er en entusiastisk gründer Rasmus Myklebust som forteller om den ferske norske appen som så smått har begynt å leve sitt eget liv, og som skal får flere til å kjøre sammen.

Sammen med Ole Christian Helset har han kommet opp med en app som ikke bare skal gjøre samkjøring lettere, men også spare «tid, penger og miljø». Det var da voldsomt til innsalg, Rasmus.

Det at noen pendlere tyr til slike midler viser egentlig bare hvor stort køproblemet i Oslo-regionen er

– I Oslo-området er det veldig mange som har kjøpt seg elbil for å kunne kjøre i kollektivfeltet til jobb. Nå trenger de passasjer for å få tilgang til kollektivfeltet i rushtiden. Elbilister fra Asker som vi har snakket med, sier for eksempel at de kan spare opptil én time på å kjøre i kollektivfeltet på de dagene det er mest kø.

Kjøre sammen gir færre dukker i kollektivfeltet

Rasmus forteller at SammeVei-appen i tillegg legger til rette for at man kan dele pendlekostnaden. Passasjeren betaler 1,50 kr per kilometer eller en minstepris på 33 kr  – tilsvarende en Ruter-billett.

– På den måten får sjåføren dekket deler av utgiftene til bensin og bompenger og passasjeren får billig skyss. Miljøeffekten kommer av at mer samkjøring bidrar til færre biler på veiene og mindre utslipp, forteller gründeren.

Oslo er verre enn London på ettermiddagen

Dette vil vel også sette en endelig stopper for elbileiere som kjører i kollektivfeltet med dukker, eller?

– Haha. Vi håper det. Men det at noen pendlere tyr til slike midler viser egentlig bare hvor stort køproblemet i Oslo-regionen er. Ifølge en undersøkelse fra navigasjonsselskapet TomTom sitter Oslo-bilførere i bilkø 145 timer i året, i tillegg til normal reisetid. Oslo er verre enn London på ettermiddagen. Pendlere som er avhengig av bil kunne altså tatt ut nesten fire uker ferie for den tiden de nå bruker på å sitte i kø. Det setter ting i perspektiv.

Hva er mest populært: De som leter etter reiser eller de som tilbyr?

– Så langt er faktisk to av tre brukere passasjerer og en av tre sjåfører. Det er litt overraskende. Når vi startet arbeidet med SammeVei trodde vi at den største utfordringen skulle bli å få med nok passasjerer, forteller Rasmus, og sier de har rundt 2000 «pendlere» som har lastet ned appen foreløpig.

kjøre sammen

En drøm for «Buss for tog»-pendlere

Rasmus sier at SammeVei passer for folk som er avhengig av bil for å komme seg til og fra jobb eller som har et dårlig kollektivtilbud. Gjerne elbilister som ønsker å kjøre i kollektivfeltet, dieselbilister som leter etter alternativer nå som det er vedtatt at bompengene skal øke kraftig for bensin- og dieselbiler, eller pendlere som kanskje må bytte mellom flere kollektivtilbud, tog, buss, bane, trikk, for å komme seg helt frem til jobb.

Vi er ikke noen konkurrent til Uber eller taxi. Vi har satt prisen per kilometer så lavt at ingen vil kjøre en ekstra tur dersom de selv ikke skal samme vei

Er du typen som ofte må ty til «Buss for tog», tipper vi denne appen kan være med på gjøre hverdagen lettere.

For sjenerte til å kjøre sammen?

På den andre siden: Når du ser nordmenn som venter med fire meters mellomrom mellom hverandre på en bussholdeplass, er det lett å tenke seg til at vi er altfor sjenerte til å sitte på med fremmede til eller fra jobb. Kanskje vi ikke vil kjøre sammen?

Vi har satt prisen per kilometer så lavt at ingen vil kjøre en ekstra tur dersom de selv ikke skal samme vei

– Noen er sikkert det. Men her tror vi holdningene er i full gang med å endre seg. Mange leier ut leilighet på AirBnB eller bilen på Nabobil. Ifølge NAF ønsker en av tre arbeidstagere å kjøre sammen dersom det blir lagt til rette for det. Vi skal ikke se vekk ifra at det om noen blir like naturlig å kjøre flere sammen til jobb som å sitte på bussen med fremmede.

Og hva skjer hvis man ikke liker den man sitter på med – eller plukker opp?

– Da er det tommel opp eller tommel ned rating. Ratingsystemet vårt blir veldig viktig for å sørge for at alle får en god opplevelse.

Ingen Uber-konkurrent

Ja, apropos jobb, kan man bruke denne som appen som en Uber etter å ha vært på byen om kvelden?

– Vi er ikke noen konkurrent til Uber eller taxi. Vi har satt prisen per kilometer så lavt at ingen vil kjøre en ekstra tur dersom de selv ikke skal samme vei. Men om det er noen som har tilbudt tur hjem fra byen er det jo ingen grunn til å betale mange hundre kroner for en taxi når du kan sitte på for en femtilapp med samme vei, avslutter Rasmus.

Les mer om SammeVei

(*)  (iOS, Android-versjonen betatestes for øyblikket)

Bildeserie: "Be om å sitte på" eller "Tilby tur"

Grå bil holder seg best i verdi

Les også