Powerladies

«POWER LADIES»: Yrja Oftedahl brenner for likestilling gjennom å løfte fram kvinnelige rollemodeller i podkasten «Power Ladies». Foto: Power Ladies.

#huninvesterer: – Jeg brenner for likestilling. Mitt bidrag til økt likestilling er å løfte fram et bredt spekter av kvinnelige rollemodeller – noe jeg selv har savnet, sier Yrja Oftedahl, damen bak podkasten «Power Ladies».

Oftedahl har intervjuet nærmere 60 suksessfulle damer. Mange av dem er pionerer og alle jobber for en mer bærekraftig verden.

Denne artikkelen er en del av arbeidet DNB gjør for å motivere og hjelpe flere kvinner til å starte og lede bedrifter. 

Jeg tror det er viktig å løfte fram forbilder slik at andre bli inspirert

– Jeg tror at ved å ha gjenkjennelige kvinner å se opp til så vil kvinner tørre å ta mer plass i samfunnet – det er dette jeg vil inspirere til.

I en av de siste episodene av «Power Ladies» er det Susanne Holzweiler som er intervjuet om vekst, ledelse og samarbeid.

Gründeren får ukentlig tilbakemeldinger fra damer som har har begynt å investere, spurt om høyere lønn og skrevet ytringer i avis.

– De sier at de  aldri hadde turt, hadde det ikke vært for det de har hørt i podkasten.

Sitter du med en god idé? Våre oppstartsloser gir deg gode råd på veien

Savnet forbilder som ung

«Power Ladies» startet opp i juni 2018 og Oftedahl har akkurat sagt opp den vanlige jobben sin for å satse fullt på podkasten. I tillegg holder hun foredrag om blant annet likestilling og det å være gründer, og tar også oppdrag som konferansier.

– Jeg tror det er viktig å løfte fram forbilder slik at andre bli inspirert. I mediene er det alltid de sammen kjendisene som går igjen, sier Oftedahl.

Oftedahl forteller at hun alltid har savnet forbilder, noen å se opp til og lære av.

– Som ung savnet jeg rollemodeller. Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe i radio eller tv. Så kom podkast-formatet og jeg så en mulighet til å starte «Power Ladies». Hadde jeg hatt gode forbilder tror jeg ikke at det hadde  tatt meg 29 år før jeg turte å gå min egen vei.

Gründeren har lagt merke til kampanjen #huninvesterer og kapitalgapet mellom kvinner og menn.

– Jeg tenker at denne kampanjen er så utrolig viktig, og alle må bidra til å dele sin kompetanse.

Seks kjennetegn går igjen

Oftedahl forteller at det er seks kjennetegn som går igjen hos nesten alle de 60 damene hun har intervjuet:

1. Et formål å jobbe for

– Kvinnene har stor sett et problem som de ønsker å løse – de har et formål å jobbe for. Mange har selv følt problemet på kroppen og løser det på sin måte. For eksempel fortalte Karen Dolva med No Isolation at hun selv hadde kjent mye på å være ensom, og det unner hun ingen å være, sier Oftedahl.

2. Bruk mentor og dyrk nettverk

– Pionerene har mentorer og alle er veldig påpasselige på hvem de omgir seg med. De foretrekker å være rundt mennesker som bygger dem opp og ser potensialet deres. De oppfordrer lytterne til å kontakte folk som de kan lære noe av. Det kan bli en kaffeprat eller noe mer alt ettersom forholdet utvikler seg.

3. Spør om hjelp

– Damene jeg har intervjuet forteller at de er flinke til å spørre om hjelp. For mange sitter det veldig langt inne, men du kommer ingen vei om du ikke spør om hjelp. Spør om hjelp hele tiden.

4. Se på det å feile som noe positivt

– Christine Spiten, som etablerte selskapet Blueye Robotics, forteller at dersom hun har feilet, så ser hun ikke på det som feil, men heller at du lærer av feilen og så går du videre.

5. Oppsøk kunnskap

– Pionerene er nysgjerrige og oppsøker ny kunnskap hele tiden. Det går stort sett i TED-talks, konstruktive podkaster og bøker hvor de kan lære og bli inspirert av andre suksessfulle mennesker. De jobber kontinuerlig med å utvide og utfordre egne perspektiver. De er også gode på å skape en feed i sosiale medier som inspirerer dem.

6. Kjenn deg selv

– Kvinnene kjenner seg selv godt, sine styrker og svakheter og hvor de finner mening og tydelige mål. De setter grenser og tar vare på seg selv; trener, spiser sunt, mediterer – gjør ting for dem selv som er godt.

Så kom podkast-formatet og jeg så en mulighet til å starte «Power Ladies»

 

"Power Ladies"
«POWER LADIES»-LIVE: Susanne Holzweiler i Holzweiler (til venstre) forteller i siste utgave av Yrja Oftedahls podkast «Power Ladies» hvordan de har skapt et norsk klesmerke med internasjonal suksess. Foto: Tobias Myklebust Fjeldheim

Silicon Valley

Oftedahl startet sin voksenkarriere med siviløkonomutdanning, men hoppet raskt av da hun ikke trivdes med å sitte på skolebenken. Hun har vært med i startup-miljøet i Oslo fra begynnelsen av og har blant annet jobbet som Community Manager på MESH.

Vær sammen med mennesker som har tro på deg og skap deg en heiagjeng

– Jeg hadde en dragning mot Silicon Valley og San Francisco, og jobbet en periode i et event-selskap der. Jeg følte jeg kom hjem. USA har en helt annen kultur – jeg følte jeg ble sett og at jeg betydde noe. Jeg fikk gode rollemodeller å se opp til og de viste meg at jeg kunne satse på drømmen min. Og slik ble «Power Ladies» til.

FN-studentenes årspris

Tidligere i år fikk Oftedahl FN-studentenes årspris og nå er hun nominert til Plan sin Jentepris for sitt arbeid med likestilling.

– Min erfaring som gründer er at du må gjøre det du har lyst til. Vær sammen med mennesker som har tro på deg og skap deg en heiagjeng. Jeg har vært del av gründermiljøet i Oslo og fått masse inspirasjon og hjelp fra menneskene der.

Dette er min form for å hjelpe til med likestilling

Oftedahl arrangerer «Power Ladies»-afterworks der 50 til 100 damer som har lyst til å starte opp sitt eget selskap kommer sammen en gang i kvartalet for å bygge nettverk.

– Dette er min form for å hjelpe til med likestilling. Mange ser på meg som modig, men jeg er bare med på å løse det problemet jeg selv ser.

Her kan du lese mer om flere kvinnelige gründere:

Tek-gründer Isabelle Ringnes på DNB NXT: – Vi snakker skremmende lite om mangfold

– Jeg har jobbet hardt for å bli god på det som er mitt levebrød i dag

Sunnmørske kremmere lever av pay-it-forward-filosofien. Men hvor er kvinnene?

Les også