FAMILIEBEDRIFT: Anja Graven har sammen med søsteren Anette de siste årene hatt den daglige driften av Graveniid. Moren Marit G.Graven startet bedriften i 1985. Foto: Alf Ove Hansen

– Vi har testet garn bokstavelig talt fra hele verden. Til slutt fant vi verdens mykeste ull. Ja, det sier jeg helt ubeskjedent. Hemmeligheten ligger i etterbehandlingen vi gjør. Da kommer all nedarvet kunnskap til bruk. Den beste tilbakemeldingen vi får, er at vi nesten ikke har retur på varene, og at kundene sier at ullplaggene er de mykeste de har hatt på seg.

Både moteløver i storbyjungelen og reingjetere på vidda elsker Graveniids myke ullklær. Nå lanseres nettsiden på samisk, svensk og engelsk for å nå ut til nye markeder.

– Klærne våre er designet og utviklet med bakgrunn i alle våre opplevelser og erfaringer, fra vidda og fjell til storbyliv. Reindriftssamenes behov for funksjonelle, varme og slitesterke klær la grunnlaget for klærne vi lager i dag. Designet bærer preg av vår tradisjonsrike oppvekst, i en miks med tiden vi lever i nå, forteller daglig leder Anja Graven i Graveniid.

INSPIRERT: – Designet våre er inspirert av det samiske, men er aldri en kopi, sier Anja Graven, her med votter og skjerf fra Graveniid. Foto: Alf Ove Hansen

BI og nettverk viktig

Moren Marit G. Graven startet bedriften i 1985 i Karasjok. Hun var tidlig ute både med nettbutikk, hjemmeside og salg til hele Norge. Døtrene vokste opp med mønstre og kreative sjeler, men for Anja var det viktig å lære mer for å kunne utvikle Graveniid. I 2009 startet hun den prosessen, og ble så ansatt som daglig leder i 2012. Noen år etter begynte også søsteren Anette for fullt i bedriften. Her kan du se hvor mye de bidrar med til samfunnet.

Dette er vår kulturarv. Å være samisk er ikke noe du kan legge i en skuff.

– Jeg studerte økonomi- og markedsføring på BI i Oslo. Det var veldig nyttig. Skulle jeg klare å løfte Graveniid, måtte jeg ha en utdanning i ryggen. Jeg fikk også gode kontakter, og det var nyttig å se bedriften utenfra. Målet har vært å lansere en nettside på flere språk, for å nå ut over det norske og samiske markedet. Nå er vi snart der.

NORSKPROUDUSERT: Alle plagg, som vottene, lages i Karasjok og Alta av 100 prosent naturmaterialer. Slik har det vært i over 30 år, og slik blir det i fremtiden. Foto: Alf Ove Hansen

Vil endre det negative

Selv om det akademiske er en sentral faktor, er det likevel familiens samiske bakgrunn som er ledestjernen for alt de gjør. For Anja Graven og familien er bedriften mer enn noe hun bare skal tjene penger på.

Når det er kalvemerking eller vi må bidra med annet til fjells, så stenger vi butikken og drar

– Dette er vår kulturarv. Å være samisk er ikke noe du kan legge i en skuff. For oss er det kjempeviktig å få videreført dette. Vi vil gjøre det samiske samfunnet stolte. Det har vært – og er – så mye negativt knyttet til det å være samisk. Jeg vil bidra til å endre dette. Våre produkter tar opp i seg både håndverket og språket. Vår nye nettside lanseres også på samisk, som en av få – om ikke den eneste innen – mote. Slik bidrar Graveniid til å holde språket levende.

NATUR: Anja Graven kommer fra en reindriftsfamilie. Å leve tett med og på naturen er viktig. Utendørs kommer ofte også de gode ideene. Her med reinen Gálbbenjunni. Foto: Alf Ove Hansen

Først rein, så butikk

FARGERIKT: Luer, buffer og votter kommer i mange ulike farger. Noen med mønster, andre har kun Graveniid-logo. Foto: Alf Ove Hansen

Hva er så samisk design? Hva vil det si å være samisk?

– Det er hele vårt unike levesett, språk og klær. Hele familien er tett knyttet sammen, og vi er en reindriftsfamilie. Når det er kalvemerking eller vi må bidra med annet til fjells, så stenger vi butikken og drar, forteller Anja Graven.

Å forstå den tette koblingen til naturen og reinflokken, er gjerne ikke så enkelt for andre å forstå. Å være tett på en stor flokk dyr, som du vet stammer fra en lang tradisjon. Å takle skiftende vær. Å leve med naturen og dyrene på deres vilkår. Det er her søstrene slapper av. Det er her de gjør det harde arbeidet. Det er her de kommer inn i en helt egen modus.

– På vidda kommer de gode ideene. Nye mønstre og nytt design blir til i møte med naturen. Designet våre er inspirert av det samiske, men er aldri en kopi. Samiske klær er stedbundet, og det skal vi ikke rokke med.

Alt lages i Norge

Resultatet de ønsker å oppnå er plagg som er rå, urbane, funksjonelle og bærekraftige. De skal kunne brukes både for å holde kulden ute, men skal også kunne brukes på kjølige dager resten av året. De lager ikke kolleksjoner etter årstider, som mange andre designere.

Vi ønsker ikke å bidra til et bruk og kast-samfunn

– Det er en del av vår tanke om bærekraft. Plaggene skal være moderne, men klassiske, slik at de kan brukes over lang tid og gjerne også gå i arv. Vi ønsker ikke å bidra til et bruk og kast-samfunn. Behandles ull rett, er levetiden lang.

Å tenke på miljøet er generelt viktig for Graveniid. All produksjon foregår i Alta eller Karasjok, og en lokal forankring betyr mye. De har dermed øynene sine på alt til det sendes ut av Anette fra butikken i Alta.

FRITID: Klærne er ikke bare for kulde og ekstreme forhold. Graveniid har også klær for jobb og fritid. Her er Anja Graven i egendesignet cardigan. Foto: Alf Ove Hansen

Verdens mykeste ull

– Kvalitet er alfa og omega. Vi sender ikke ut noe vi ikke er fornøyd med. Buffene skal være tovet nok, barnepledd og gensere skal være perfekte. Vi ser hvert eneste plagg før det går ut av butikken.

Mange lager plagg i ull. Hva er det som skiller Graveniids produkter fra andre?

– Vi har testet garn bokstavelig talt fra hele verden. Til slutt fant vi verdens mykeste ull. Ja, det sier jeg helt ubeskjedent. Hemmeligheten ligger i etterbehandlingen vi gjør. Da kommer all nedarvet kunnskap til bruk. Den beste tilbakemeldingen vi får, er at vi nesten ikke har retur på varene, og at kundene sier at ullplaggene er de mykeste de har hatt på seg.

Les også