MATREDDERNE: – Vi vil gjøre det vanlig å redde mat, for da blir vi kvitt matsvinnet. Overskuddsmaten legges i en boks eller forundringspose, som så kjøpes av brukerne våre, sier daglig leder av Too Good To Go, Ann-Kristin Raknes Pfründer. Foto: Ellen Dokk Holm

#huninvesterer: – Det er ofte mat til overs hos bakeren, matbutikken eller hotellbuffeten. Det er her vi kommer inn, sier daglig leder av Too Good To Go, Ann-Kristin Raknes Pfründer.

Overskuddsmat selges via appen Too Good To Go til folk som ønsker å kjøpe maten til redusert pris. Appen har 900.000 brukere i Norge og selskapet har vokst raskt siden oppstarten i 2016.

– Vi vil gjøre det vanlig å redde mat, for da blir vi kvitt matsvinnet. Overskuddsmaten legges i en boks eller forundringspose, og brukerne våre kommer innom til angitt tid og plukker opp maten, sier Pfründer.

TOO GOOO TO GO

EN REAL HOTELLFROKOST: Hotellfrokost fra  luksushotellet The Thief som legges ut via Too Good To Go til 40 kroner. Foto: Ellen Dokk Holm

Redder miljøet og betaler mindre

Pfründer forteller at den største brukergruppen er unge kvinner.

– Den typiske brukeren er en høyt utdannet kvinne på 27 år som bor i by. Men alt fra studenter, barnefamilier og pensjonister redder mat gjennom appen vår, sier Pfründer.

Nå kaster vi mindre mat

Brukerne motiveres av å bidra til å redde miljøet og samtidig betale mindre for maten.

– Veldig mange brukere føler at det er en enkel måte å gjøre noe for miljøet i hverdagen og mange synes det er fint å få en god deal.

Har du en idé i magen? Oppstartslosene i DNB kan hjelpe deg med å komme i gang

Kaster mindre mat

På hotellet The Thief i Oslo bruker frokost-supervisor Mia Hoemsnes To Good To Go.

– Vi legger fast ut frokoster som er til overs. De frokostene som er for i morgen, er allerede solgt i dag før klokken 12. Det er kjapt og enkelt å komme og hente, og brukerne spiser frokosten de henter her som lunsj, sier Hoemsnes.

Brukerne våre er vant til at de ikke vet hva de får

Før The Thief begynte med To Good To Go, ble overskuddsmat gitt til de ansatte. Noe ble kastet.

– Nå kaster vi mindre mat. Det er ikke mye ekstraarbeid å bruke appen, vi må uansett rydde bort maten som er til overs.

too good to go
KASTER MINDRE MAT: – Nå kaster vi mindre mat. Det er ikke mye ekstraarbeid å bruke appen, vi må uansett rydde bort maten som er til overs, sier Mia Hoemsnes, frokost-supervisor på hotellet The Thief. Foto: Ellen Dokk Holm

En tredjedel av all mat kastes

I 2018 ble 385.000 tonn mat kastet i Norge, og på verdensbasis ender en tredjedel av maten som matsvinn. Matsvinnet utgjør åtte prosent av  alle CO₂-utslipp.

Den daglige lederen sier at det å bidra til å redde miljøet er viktig for partnerne, som er hoteller, bakerier og dagligvarebutikker. Partnerne som forteller at det gir en positiv merkevareeffekt å bruke Too Good To Go. I tillegg tjener partnerne penger på det som tidligere var en kostnad.

– Vi har 1.600 partnere og vokser nå med nesten 200 partnere i måneden, sier Pfründer.

Pfründer mener en årsak til den sterke partnerveksten handler om at stadig flere bedrifter er opptatt av matsvinn og miljø. I tillegg er konseptet enkelt å bruke.

– Brukerne våre er vant til at de ikke vet hva de får, og det gjør det enkelt for partnerne å legge ut porsjoner. De kan legge ut det de har – det som er til overs.

Selskapet merker at brukerne liker godt å plukke opp mat hos dagligvareforretninger.

– Fra dagligvarebutikkene legges det ut alt av mat som har begrenset varighet. Det er bakervarer, mat fra ferskvaredisken, grønnsaker og ofte en forundringspose med tørrvarer.

too good to go
PARTNER OG GRÜNDER: Mia Hoemsnes som er frokost-supervisor hos The Thief samarbeider med Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go. Foto: Ellen Dokk Holm

16 millioner nedlastinger

Appen utvikles hos søsterselskapet i Danmark og er lastet ned 16 millioner ganger i Europa.

– Vi har en skalerbar modell. Vi har gått fra å være en liten gründerbedrift til å ha 20 ansatte i Norge.

Selskapet ønsker seg nå flere partnere.

– Brukerne kommer av seg selv og vår største utfordring er å rekke å nå ut til alle butikkene, hotellene, restauranter og bakeriene som har matsvinn for å få de med i appen raskt nok. Får vi til det, vokser vi av oss selv, og vi kan redde enda mer mat.

too good to go
FORUNDRINGSPAKKE: Pannekaker, rundstykker og croissanter fra The Thief. Foto: Ellen Dokk Holm

FNs bærekraftsmål

Too Good To Go ser at både brukere og partnere har en sterk motivasjon for å bruke konseptet fordi det er en enkel måte å gjøre noe for miljøet.

– Vi ønsker å være en bidragsyter til å nå FNs bærekraftsmål for matsvinn i Norge. Målene er å redusere matsvinnet til 20 % innen 2020, og 50 % innen 2030. Vi er på god vei, sier Pfründer.

Selskapet jobber i tillegg med endringsaktiviteter og har nylig lansert en kunnskapsbase på nett som skal samle husholdninger, bedrifter, politikere og lærere til en felles innsats i kampen mot matsvinnet. Kunnskapsbasen inneholder blant annet undervisningsmateriell for de fleste skoletrinn.

– Barna er endringsagenter i sine familier, og vi har laget utdanningsmateriell for å lære opp barn til å verdsette mat og ikke kaste den.

Les også