Ungdomsbedriften Lucio vil forbedre trafikksikkerheten ved å utvikle trådløse blinklys syklister har på ryggen. Ideen førte til prisdryss og nå tar gutta sats for videre vekst.

Priser og premier
Gutta kan skilte med å ha vunnet flere priser og premier på flere konkurranser og messer. På fylkesmessen vant de 1. plass for beste innovative produkt og 2. plass for beste forretningsplan. I tillegg kom de videre til norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter – der de ble nominert til to prestisjetunge priser.

Senere vant de Storebrands «Du kan» konkurranse, og prispengene har blant annet blir brukt til å betale det første partiet med produkter som straks er tilgjengelig på markedet. I tillegg til alt dette, fikk de muligheten til å dra på den første offisielle forretningsreisen til Warszawa i Polen. Der møtte de flere internasjonale gründere, investorer og ledere fra forskjellige selskaper. De fikk også muligheten til å delta på Oslo Lounge i Austin, TX i USA.

Produktet
lucioNysgjerrige som vi er, tok en prat med gründerne og innehaverne Praveen Manikkarasa og Johannes Birkelund. Når vi ber dem forklare hva de har laget, svarer de energisk:

– Det kan enkelt beskrives som en sykkelvest med blå LED-blinklys festet på ryggen, kontrollert via en trådløs fjernkontroll festet på sykkelstyret. Vesten er laget med en sterk og vanntett versjon av nylon og har et oppladbart batteri som lades med en USB-kabel som varer i 8 timer. Vesten er pålitelig, brukervennlig og gir bedre kommunikasjon med andre bilister og trafikanter.

Selv om DNBs intervjuere neppe er de største sykkelentusiastene, var det lett for oss å se hvilke fordeler produktet har. Spesielt med tanke på hvor ofte vi leser om alvorlige sykkelulykker her til lands. Johannes utdyper:

– Dette produktet skal være med på å minske antall sykkelrelaterte ulykker. Når syklistene kan signalisere hvilken vei man skal samtidig som man har begge hendene på styret, oppnår vi både at bilistene ser hvor syklisten skal, samtidig som syklisten ikke risikerer å miste balansen fordi den ene armen brukes til å gi signal.

Ideen kom til
Idéen ble først brakt på bordet da Praveen gikk i niende klasse, og drev en elevbedrift på skolen sin. Han fikk laget en prototype, men grunnet mangel på ressurser og interesse skjedde det ikke mer. På høsten i 2015 innså Praveen og Johannes hvor mangelfull kommunikasjonen mellom syklister i Oslo var, og arbeidet på en ny versjon av vesten ble igangsatt. 4 måneder senere mottok guttene fra Foss VGS sin første prototype. De er enige om at den vanskeligste delen ved produktutviklingen var arbeidet med å finne og inkludere riktige aktører i prosessen.

– Her var det mange fallgruver, og mye som kunne gå galt. Vi var i kontakt med cirka 20 fabrikker før vi fant én vi stolte på. Den største utfordringen videre var kommunikasjonen med fabrikk.

– Vi har hatt begrensede ressurser hele veien og har for eksempel ikke hatt anledning til å besøke fabrikken, så all kommunikasjon har stort sett foregått gjennom Skype, sier Praveen.

– Hvilken rolle tror dere det spiller at dere er en ungdomsbedrift?
Praveen fortsetter:

– Å starte opp en bedrift fra scratch har selvsagt krevd mye av oss. Det ligger utallige timer på Oppsal Deichmanske bibliotek og jobbing fra skoleslutt til solnedgang på Edvards kaffebar til grunn for det vi har skapt så langt. Det vi har lært som videregående elever i dette gamet er at ingenting kommer gratis, og at man virkelig må stå på, jobbe og ha et godt produkt å vise til for å bli tatt seriøst. Mangelen på nettverk og ressurser i startfasen kompenserte vi for ved å hive oss på det som er av innovasjonsrelaterte eventer i alt fra Lillestrøm til Warszawa, og vi føler at det er nettopp tilstedeværelsen på disse arrangementene som har gitt oss vekst.

– Det er her vi møter nye mennesker og bedrifter, og disse brikkene inngår i puslespillet som utgjør et nettverk, skyter Johannes inn.

Drømmen
Som alle andre oppstartsbedrifter innenfor teknologi-segmentet har også Lucio en visjon.

– Vi ønsker først og fremst å bidra til tryggere trafikk, ved å tilby et produkt som faktisk har potensiale til å påvirke i positiv grad. Vi vil alltid videreutvikle og komme med nye produkter og tjenester, sier Johannes før Praveen avslutter:

– Den store drømmen for oss er å bli et stort og lønnsomt selskap med mange innovative løsninger!

Les også