kontantstrømmer

PASS PÅ KONTANTSTRØMMENE: Dårlig likviditet er årsaken til mange konkurser. Din bedrift er helt avhengig av at kundene dine betaler i tide. Foto: NTB scanpix

En hyppig årsak til konkurser er at bedriftens kontantstrømmer, også kalt cash flow, er ustabile. Dette fører til likviditetspress slik at bedriftens økonomi blir vanskelig å styre. Her er tipsene du trenger.

– Det er innbetalingene og god kostnadskontroll som sikrer at bedriften din overlever. Jeg er opptatt av at nyetablerte bedrifter bruker litt tid på å styre økonomien, sier Erik Larsen, oppstartslos i DNB, som anbefaler økonomistyringsappen Puls.

Kontantstrømmer – du må ha oversikten

Oppstartslosens beste råd er å snakke med både leverandører og kunder for å få gode betalingsbetingelser.

– Skaff bedriften best mulige betalingsbetingelser, og vær klar over at det er mulig å forhandle om disse. Det er viktig at tiden mellom når du skal betale dine leverandører og når innbetalingene kommer fra dine kunder blir kortest mulig.

Har bedriften din mye utestående, kan du selv bli en dårlig betaler

– Har bedriften din mye utestående, kan du selv bli en dårlig betaler eller i verste fall gå konkurs. Det er kjempeviktig å ha oversikt over kontantstrømmene inn og ut av bedriften din, sier Larsen.

Ta høyde for at innkreving tar tid og koster penger

Mange tror at kundene gjør opp for seg når de skal, men det er dessverre ikke alltid slik. Pengene kommer ikke inn av seg selv med mindre du får oppgjør med en gang.

Din bedrift er helt avhengig av at kundene betaler i tide

– Ta høyde for at innkreving vil ta tid og koste penger. Din bedrift er helt avhengig av at kundene betaler deg i tide. Har du relativ høy omsetning, kan det lønne seg å få noen til å hjelpe deg å drive inn fordringene, sier Larsen.

Erik Larsen kontantstrømmer
GOD ØKONOMISTYRING: – Det er innbetalingene og god kostnadskontroll som sikrer at bedriften din overlever, sier oppstartslos Erik Larsen i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Du må få inn utestående

Dårlig likviditet er årsaken til mange konkurser. Din bedrift er helt avhengig av at kundene dine betaler i tide.

Er du så uheldig at innbetalingene uteblir, må du ta kontakt med kundene. Synes du at det er ubehagelig å purre på kundene: Sett bort jobben, du må få inn pengene.

Dårlig likviditet er årsaken til mange konkurser

– Har du få kunder er bedriften mer sårbar dersom én kunde får betalingsproblemer. I slike tilfeller kan det være lurt å vurdere en forsikring av fordringene eller å skaffe flere kunder, sier Larsen.

Oppskrift på hvordan få inn pengene i tide:

  • Kan du bruke 7, 10 eller 14 dager betalingsfrist i stedet for 30 dager? Hva er vanlig i din bransje, blant dine leverandører og kunder? Kortere betalingsfrist gjør at pengene kommer raskere inn til deg.
  • Hold orden i regnskapet. Ha full oversikt over hvem som har betalt og hvem som ikke har betalt.
  • Ring kunden når du skal purre første gang. Ofte kommer betalingen raskt etter dette. Hvis du må sende inkassokrav, skal inkassovarsel sendes først. Inkassovarsel kan sendes med en gang betalingsfristen har forfalt. Det kan lønne seg å sende inkassovarsel og inkassobrev i posten.
  • Ikke utsett inkasso-arbeidet. Går du raskt frem, får du også pengene dine raskt.
  • Undersøk kredittverdigheten hos dine kunder. Dette er særlig viktig dersom du skal fakturere et stort beløp. I verste fall går denne kunden konkurs og du får ikke inn det utestående.
  • Husk at du skal bevare et godt kundeforhold. Det kan bli konflikt mellom det å ha et godt kundeforhold og mellom ønsket om å få inn pengene så raskt som mulig. Et råd kan være å vurdere dine kunder individuelt.
  • Utestående penger kan i verste fall gjøre at du selv blir en dårlig betaler. Gode rutiner for å få inn fordringene dine er veldig viktig og noe du må ha fokus på.

Les også:

Appen som tar pulsen på bedriften din

Moms – alt du bør vite om frister og regler

Murmester Bendik Blekastad: – Nå går det automatisk i appen

Les også