OSTEROM: Eget modningsrom for ost, har vært en drøm for Tom Helge Sørensen. Her holdes kurs og ostesmaking. Foto: Solfrid Sande

Etter noe tøffe år turte gründerparet igjen å satse stort, og har fylt opp tusen kvadratmeter matglede i gammel bank, i hjertet av Stavanger.

Skiltet på utsiden sier Norges Bank, men inni, bak glassdøren er to etasjer fullt opp av et mathus, som på en sømløs måte har smeltet sammen med det gamle bankinteriøret. Norges Banks gamle filial på Domkirkeplassen, et signalbygg i modernistisk arkitektur og fredet av Riksantikvaren, har fått et nytt liv. Med Ostehuset inviteres folk inn i banken på en helt ny måte, og gir et nytt perspektiv på byen.

– Vi jobber med hjertet i det vi gjør, og har lyst til å skape en møteplass for byen her, sier Hanne Norman Berentzen.

BANKSKRANKEN NÅ: Den går tvers igjennom lokalet og er fredet. Med de fikk lov til å kutte den av to steder. Den starter ved det åpne kjøkkenet, føres videre inn i kafédisken og slutter ikke før enden av delikatesseavdelingen. Foto: Solfrid Sande
BANKSKRANKEN FØR: Slik det så ut på 60-tallet i Norges Bank. Betongveggene ble meislet ut for hånd og den lange skranken i tre er ble laget av en lokal tremester. Foto: Norges Bank

Mye mer enn ost

Det er tjue år siden ekteparet Hanne Norman Berentzen og Tom Helge Sørensen ga byen noe helt nytt med sin første avdeling i Klubbgaten. Det var mest franske oster den første tiden, og det ble raskt utvidet, alltid tidlig ute med nye trender og impulser. Og navnet Ostehuset ble kjapt litt misvisende, men ostene har ennå en helt sentral plass.

– Det var en drøm som lå i oss å gjøre noe på egen hånd. Vi hadde et ønske om å få til noe, skape noe nytt, sier Tom Helge.

Da nabolokalet ble tilgjengelig kastet de seg ikke på selv om de trengte mer plass.

– Vi var vettskremte for å få oss flere kvadratmeter den gangen, forteller han.

Og nå, når fikk de sjansen til å fylle tusen kvadratmeter i et fredet bygg, og grep de den.

LYKKELAND OG NOKAS-RANET: Det er 15 år siden dette skjedde. Foto: Solfrid Sande

Kulehull i heisen etter Nokasranet

I det store luftige rommet i den gamle banken lukter det kaffe, og kanelbollene bugner på disken, mens kokkene jobber rolig i det åpne kjøkkenet.

– Folk som kommer kjenner seg igjen, og mange sier de ikke har vært her inne siden de var barn. Vi har klart å bevare uttrykket, sier Hanne.

Her er strukturen i betongveggene meislet ut for hånd, noen originale møbler, vegger som ikke kan flyttes på, og et kulehull i heisen fikk de også med. Det var nemlig i kjelleren her, at det berømte Nokasranet fant sted. Og noen av scenene i tv-serien «Lykkeland» ble spilt inn i fjerde etasje, og i trappen opp til andre.

Noen utfordringer fikk de også, ved å endre bruken, fra bank / kontor til å lage restaurant, bar, kjøkken, og butikk.

– Som da vi måtte kutte i den lange bankdisken, forteller Tom Helge.

Og kjøkkenet måtte deles inn i to avdelinger, og ingenting får lov til å henges opp på betongveggene. Men ølbrygging i hvelvet er bra, og nå har husets eget mikrobyggeri, The Vault Brewery sett dagens lys.

GRÜNDERPAR: – Vi har funnet vår egen flyt, og utvikler alltid det vi har skapt til noe bedre. Foto: Solfrid Sande

Skogsgriser med små fotavtrykk

– Det å bli bedre, og gå foran med nye trender er viktig for oss. Vi er kjent for ostehussmaken, og den utvikler vi hele tiden, forteller Tom Helge.

– Vårt konsept er noe for mage, hode og hjertet. Bevissthet rundt hva vi putter i munnen, og på matsvinn er viktig for oss. Vi har beviste kunder som bryr seg og vil ta ansvar, legger Hanne til.

Om ikke banken har tro på deg, mister du selvtillit

De har tatt mange bevisste og krevende valg underveis for å tenke bærekraftig og ta vare miljøet. Tar inn og bruker hele dyret, og tenker på hvilke dyr som setter minst fotavtrykk, som skogsgrisene fra Klostergården, gårdsand og fisk.

– Vi er stolte av de lokale produsentene, og bruker mange lokale produkter. Vi legger vekt på de lokale råvarene, lar produsentene komme hit for å vise fram produktene og møte kundene.

UTVIKLING: – Hele filosofien vår er at vi skal lage ting skikkelig. Og her på Domkirkeplassen tar vi også maten i en mer plantebasert og bærekraftig retning, sier Hanne Norman Berentzen. Foto: Solfrid Sande

”Dette har vi ikke tro på”

Gründerparet har satt preg på byen med Ostehuset, og firmaet som holder til i den tidligere banken har fått mange støttespillere gjennom årene – i en annen bank i Stavanger.

– Vi kom til DNB fordi vi opplevde at banken vi hadde ikke trodde på oss, og det vi drev med. Vi har fått høre underveis at, ”Dette har vi ikke tro på”. Om ikke banken har tro på deg, mister du selvtillit, sier Hanne.

– DNB kom med gode løsninger, og er flinke til å forstå bransjen vår, legger Tom Helge til.

Oljeprisfallet i 2014 gav bransjen, og Ostehuset en knekk

Det kommer alltid mye uforutsett i en sånn prosess vi har vært igjennom her med Domkirkeplassen. Vi har opplevd at DNB leste oss på den rette måten. Banken må forstå at vi trenger fleksibilitet, sier Hanne.

De har vært i utvikling hele tiden, og har nå rundt 60 ansatte. Oljeprisfallet i 2014 gav bransjen, og Ostehuset en knekk, og de har bygget seg opp igjen de siste årene. Lysere økonomiske tider gjør at de nå tørr å satse stort igjen.

– Det har vært krevende år nå som arbeidsgiver, men også for våre ansatte.

HANNE-OSTEN: Den lokale og prisbelønte osteprodusenten Bo Jensen, har kalt opp en geitost pakket inn i lønneblad blad etter Hanne Norman Berentzen. Foto: Solfrid Sande

Da dansken møtte nordmannen

2019 er året Hanne Norman og Tom Helge kan feire både tjue år med Ostehuset og 25 års ekteskap. Det var en stamgjest på høyfjellshotellet på Hovden hvor danske Hanne jobbet som fikk henne til Stavanger. Hun skulle bare jobbe et år på gjestens restaurant her i byen, og der møtte hun kokken Tom Helge, som stod bak grytene. Og siden har de både levd og jobbet sammen.

– Vi respekterer hverandres styrker.

Hvordan jubileene skal feires har det travle paret ikke rukket å tenke på. I tillegg til den daglige driften av tre filialer, bakeri, restauranter, catering, kurs og matkvelder, samarbeid med festivaler, er de også ofte mentorer for andre i bransjen, forteller Hanne Norman Berentzen.

– Vi synes byen vår fortjener gode firmaer. Vi har lyktes, og stiller opp for andre.

NYTT OG ORIGINALT: Her ser du tydelig hvor sømløst nye og originale deler smelter sammen. Foto: Solfrid Sande

Les også