BERGENSSELSKAP SOM VIL KAPRE VERDEN: Odd Haaskjold er CFO i TicketCo, mens grunnlegger Kåre Bottolfsen er CEO. Foto: Hannah Grace Taylor

Bergensselskapet TicketCo har på få år gått fra å skape et billettsystem til eget bruk, til å konkurrere med noen av de største aktørene i det internasjonale fotball- og festivalmarkedet.

Nå venter videre vekst og forhåpentligvis en ligaklubb eller to i fotballens hjemland, England.

– TicketCo er mer et fintech-selskap enn en tradisjonell billett-tilbyder, sier gründer Kåre Bottolfsen.

Vi er kun én konsesjon fra finanstilsynet unna å være unike globalt

Et formidabelt konkurransefortrinn

Han og medgründer Carl-Erik Moberg står bak bergenssuksessen som nå satser på internasjonal vekst. Med integrerte løsninger for alle deler av et arrangement, som billetter, merchandise, mat og drikke, er TicketCo ifølge gründeren den eneste av de etablerte aktørene som kan tilby en fullskala plattform for arrangement.

– TicketCo er kort fortalt en komplett arrangementsplattform, og vi er kun én konsesjon fra finanstilsynet unna å være unike globalt. Når den er på plass har vi et konkurransefortrinn som er formidabelt, og i disse dager jobber vi på spreng for at 2020 skal bli året da TicketCo virkelig skyter fart internasjonalt, sier Bottolfsen.

Han forteller at forutsetningene for videre vekst er gode.

– Det vi kanskje kan kalle opplevelsesindustrien, altså sport, festivaler, kultur og aktivitetsbasert underholdning, er i kraftig vekst. Industrien sliter imidlertid med svært fragmenterte løsninger for markedsføring, salg og datafangst. Dette lider både industrien selv og det brede lag av publikum under. Forretningsideen vår er «Event payments made easy», og veien dit har vi staket ut sammen med dem som vet best hvor skoen trykker i dag – arrangørene våre, slår Bottolfsen fast.

DRØMMER: TicketCo har allerede Wycombe Wanderes (blå drakter) fra tredje i nivå i det engelske ligasystemet på kundelisten, men ønsker seg flere fotballklubber – gjerne på høyere nivå. Foto: TicketCo

Fikk sjokk av faks

Det som begynte som et enkeltstående prosjekt for de to gründerne Bottolfsen og Moberg i 2011, har vokst seg større enn de først så for seg.

– Vi jobbet begge i eventindustrien den gangen, og skulle arrangere en skifestival i Hemsedal. Vi fikk bakoversveis av hvor tidkrevende og gammeldags de tilgjengelige billettsystemene var. Blant annet levde faksmaskinen fortsatt i beste velgående. Da bestemte vi oss for at vi like gjerne kunne utvikle vårt eget salgsverktøy, sier Bottolfsen.

På plass i Storbritannia, Polen og Sverige

Åtte år senere omsetter TicketCo for nærmere 27 millioner og er snart på vei til å sende milliardbeløp gjennom selskapet hvert år. I Norge er TicketCo den foretrukne arrangementsplattformen av store arrangører som fotballklubbene Brann og Molde, og de inngikk nettopp en fire års lang avtale med Bislett Games etter et svært vellykket prøveår i år.

Det var stor stas å bestille Brann-billetter fra vårt eget selskap

Samtidig satser de internasjonalt, og hittil er de på plass i Storbritannia, Polen og Sverige.

– I Polen og Sverige er vi foreløpig ferske i markedet, mens Storbritannia – hvor vi etablerte oss for to år siden – i dag omsetter for omtrent like mye som Norge. Der har vi blant annet den skotske Premier League-klubben Kilmarnock i porteføljen, og vi har veldig spennende ting på gang. Eventmarkedet i Storbritannia er enormt, poengterer Bottolfsen.

Det må ha smakt godt å få Brann som kunde for et lite bergensselskap?

– Utvilsomt. Vi er bergenspatrioter, og det var stor stas å bestille Brann-billetter fra vårt eget selskap, slår TicketCo-gründeren fast.

– Men vi er samtidig veldig klar over at lokalpatriotisme er en ekstremt lokal valuta. Det betydde nok veldig lite for Brann at vi var et bergensselskap da de valgte oss. Akkurat som de vurderer nye spillere etter helt andre kriterier enn hvor de er født og oppvokst, var det produktet TicketCo som fikk dem til å velge oss – ikke forretningsadressen, legger han til.

FULLSKALA PLATTFORM FOR ARRANGEMENT: TicketCo har integrerte løsninger for alle deler av et arrangement, som billetter, merchandise, mat og drikke. Foto: TicketCo

Første bergensselskap som får vekstlån

Nå er altså TicketCo altså etablert i fire forskjellige land, og i tillegg til de nevnte klubbene fra Norge og Skottland har de blant annet storklubben Legia Warszawa, League One-klubben Wycombe Wanderers og en rekke svenske klubber fra nivå to og tre på kundelisten.

Til den videre satsingen trenger TicketCo kapital, og i den forbindelse er selskapet nå innvilget et vekstlån fra DNB.

DNBs vekstlån er forbeholdt innovative og raskt voksende bedrifter, som ikke kan finansieres kun med tradisjonelle bedriftslån innen dagens kredittregelverk. DNB har øremerket 200 millioner til vekstlån for å bidra til at flere vekstbedrifter får tilgang til vekstkapital. I tillegg får disse bedriftene vekstrådgivning og bistand til kapitalinnhenting. Det er hard konkurranse om lånet, og det er vanskelig å komme gjennom nåløyet i et ellers fruktbart, norsk gründermiljø, forteller Maria Hanedalen Bøthun, ansvarlig for gründer- og vekstsatsingen til DNB på Vestlandet.

– TicketCo er et utrolig spennende teknologiselskap. De har et dyktig team og betydelig internasjonalt potensial. Nå er de godt i gang i fire markeder og vi gleder oss til å følge dem videre, sier hun.

VIL VOKSE: TicketCo er en komplett arrangementsplattform og ønsker å bli unike på verdensbasis. Foto: TicketCo

DNB har truffet en sweet-spot

TicketCo er den første bergensbedriften som får innvilget vekstlån fra DNB, og finansdirektør Odd Haaskjold er glad for at banken ser det samme vekstpotensialet hos TicketCo som selskapet selv gjør.

Haaskjold har tidligere vært med på en tilsvarende vekstprosess med bergensselskapet Itslearning, og er godt kjent med de finansielle utfordringene gründerselskaper står ovenfor i vekstfaser. Han tror at DNBs vekstlånordning er et kjærkomment tilbud for gründerbedrifter med internasjonalt potensial.

– DNB har truffet et «sweet-spot» der det i dag er en mangel på investorer i markedet. Det er lettere å skaffe investorer tidlig i gründerprosessen og senere, når du har nådd den klassiske 100-millionersgrensen på årlig omsetning. Vi står midt imellom, og derfor er vekstlånet gull verdt for oss, sier han.

Gir seg ikke før de har vunnet ligaen

Når TicketCo nå satser på enda mer vekst i England og Europa, legger ikke Haaskjold skjul på hva det ultimate målet er; å få innpass i de to største engelske ligaene.

– England er unik i verden med fire profesjonelle ligaer. De har i tillegg mange semiprofesjonelle klubber som trekker et stort publikum. Noen av de mindre klubbene trekker gjerne 8–10.000 mennesker på en kamp, så det er klart det blir penger av det når vi nå vinner flere og flere av disse. Men ambisjonene våre stopper ikke der. Vi gir oss ikke før vi er seriemester, smiler en lur finansdirektør.

Les også