KOMSEKULE: Anne Berit Anti i sin egen komsekule-genser, et viktig samisk symbol. Sagnet sier at hang en sølvkuler over komsen (barnevuggen), ville kulene beskytte mot at de underjordiske erstattet barnet med en bytting. Det er muligens slik komsekulene har fått sitt navn. Foto: Alf Ove Hansen

Anne Berit Anti mente hun tenkte stort. «Tenk større», sa investorene. Nå skal samisk kultur møte vestlig mote på catwalken, og Miss Norway er med på laget.

– Jeg har nylig deltatt på «Angel Challenge» i Oslo, der en presenterer ideen til erfarne investorer. Jeg var optimist. Sa jeg ville flytte til Oslo, ta samisk design ut i verden og selge for minst 30 millioner kroner.

30 millioner ikke nok

Svaret Anne Berit Anti fikk sjokkerte henne først – før rådene sank inn.

– «Nei, det er altfor lite». «Og hvorfor Oslo og ikke Paris, dersom målet er verden?» Så jeg lærte at en skal oppjustere ambisjonsnivået, og si 300 millioner om en vil nå frem til slike investorer. Hvis ikke beløpet er der oppe, så tjener de jo ikke noe på det.

Det kom kjoler ut av fjellene. Jeg måtte bare sy dem, selv om jeg aldri hadde vært i nærheten av en symaskin med glede

Hun fikk flere gode råd med på veien, og etter mange år som designer med base i Karasjok tenker hun nå nytt. For er det noe hun ikke er redd for, er det å gi seg i kast med ting hun ikke har prøvd.

samisk design
ALT-I-ETT: Design-kontoret er også butikk. Et varelager skal tømmes, for ikke alt gikk etter planen da hun åpnet en ekstra butikk. Hun lærte at det ikke er bra å vokse for fort. Foto: Alf Ove Hansen

Kjolene kom ut av fjellet

– Jeg er født i Oslo, men har hatt oppveksten min i Finnmark i en reindriftsfamilie. Egentlig ville jeg bli psykolog, men ble via tilfeldigheter journalist i NRK. En vinterdag mens jeg satt på skuteren under reinflyttingen til familien min, fikk jeg en åpenbaring. Det kom kjoler ut av fjellene. Jeg måtte bare sy dem, selv om jeg aldri hadde vært i nærheten av en symaskin med glede.

De var 60 søkere, 7 passerte nåløyet

En venninne som fikk se tegninger og resultatet i kje-skinn og ull, oppfordret henne til å søke på Kunsthøgskolen i Oslo. De var 60 søkere, 7 passerte nåløyet. Etter ferdig utdanning var planen klar.

– Jeg skulle lage et samisk motehus i Karasjok med mitt eget navn. Alle har alltid kalt meg AB og etternavnet er jo Anti, derav Abanti. Starten var jo tøff, for vi lærer jo ikke noe om business på høgskolen. Jeg tok det steg for steg for å se om samisk design kunne slå rot. Den første kolleksjonen var en ullgenser, en silkebluse og et skjerf. Alt utsolgt.

KIMBANTI: Merket Kimbanti er også en del av motehuset.  Både slips, dressjakker og bukser for ham. Merket heter Kimbanti. Foto: Alf Ove Hansen

Gikk på en smell økonomisk og oppe i hodet

I flere år har kontoret bare fem kilometer fra finskegrensen vært stedet for kreative utfall og innfall. Ikke alt har gått etter planen.

Det ble for mye

– Jeg fortsatte med produksjon fra midlene jeg fikk fra salget. Jeg fikk også kunstnerstipend i tre år, så Abanti slapp å betale meg lønn. Det hele gikk ifølge meg selv veldig bra, så jeg startet opp en ny butikk i Kautokeino. Da gikk jeg på en smell. Økonomisk og oppe i hodet. Det ble for mye.

Samiske tradisjoner har alltid vært en stor inspirasjonskilde. Nå vil Abanti presentere det samiske i en vestlig moteverden, på en nyskapende måte.

Hun tok klærne med til kontoret, fikk dobbelt varelager og solgte kjoler altfor billig. Hun lærte at det er farlig å vokse for fort. Nå skal hun både tilbake til røttene og ut av Finnmark. Hun skal begynne å designe mer slik hun gjorde da hun gikk på kunsthøgskolen, men det blir ikke bare i Karasjok. Veien ut er begynt.

Samisk design som ikke er en turistvare

– Et av rådene jeg fikk fra investorene, var at Abanti-designet er litt vel spesielt i Norge. Så nå har jeg fullført eksportkurset Global Growth – Fashion Skills for Scale i regi av Innovasjon Norge på Universitetet Bocconi i Milano. Der har jeg skrevet en internasjonal businessplan, og fått mange gode råd.

Planen er å komme ut på internasjonal catwalk. For nå orker hun ikke jobbe så mye uten at det skjer noe.

Svaret er at enten er det for spesielt, ikke spesielt nok eller at de ikke ser potensialet i samisk design

– Jeg har sendt utallige mailer til butikker. Svaret er at enten er det for spesielt, ikke spesielt nok eller at de ikke ser potensialet i samisk design. Vi er ikke en turistvare slik mye i den samiske kulturen er blitt. Derfor tror jeg Abanti klarer seg bedre i utlandet.

Og hun har innsett at hun selv også må ut av Finnmark. Nå blir det pendlerleilighet i Oslo.

– Jeg ville være den rare designeren som flyttet tilbake til Karasjok og gjorde suksess herfra. Det er fint dersom markedet bare skulle være i Sápmi, men jeg må ha et større miljø skal jeg nå ut.

NÅLØYE: Anne Berit Anti er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo. Det var blant annet klær i kje-skinn og ull fotografert på vidda som førte henne inn det nåløyet. For bare 7 av 60 søkere kom inn. Foto: Alf Ove Hansen

Mer enn komsekuler og rein

Hun er redd for å miste identiteten sin, men også at hun skal bli for intern med samiske symboler som komsekuler og rein. Samiske tradisjoner, historier og dagsaktuelle temaer har alltid vært hennes største inspirasjonskilder. Nå vil hun presentere det samiske i en vestlig moteverden, på en nyskapende måte.

Slik kan det bli spennende både for Karen i Karasjok og Maria i Milano

– Jeg skal gå tilbake til det jeg lærte på Kunsthøgskolen. Finne frem til de samiske røttene i meg, men også bruke det kreative og kunstneriske jeg kan. Slik kan det bli spennende både for Karen i Karasjok og Maria i Milano.

Det er mange som fremover vil merke at Abanti virkelig er på banen. Kjendiser hjelper til med promotering. For eksempel vil Erik Anders Sæter i «Farmen kjendis» vise frem klærne, slik broren Erlend Elias har gjort før. Den kolleksjonen er på plass fra uke 45.

Samisk design i Miss Universe-kofferten

– Jeg kommer med to kolleksjoner i år, så det er fint med drahjelp fra kjendiser. Samtidig ser jeg også etter investorer. Nå vurderer jeg alt fra DNBs Startskudd.no til å finne eksterne investorer som vil være med til utlandet.

Allerede i vinter vil verden faktisk få en smakebit av Abanti. Anne Berits bankende hjerte for lokalsamfunnet har nemlig gitt uante resultater. Den lille bedriften har tatt samfunnsansvar, og har i mange år sponset lag og foreninger. Den som sist fikk nyte godt av hennes gode hjerte var Susanne Næss Guttorm.

– Susanne gikk helt til topps i Miss Norway. Så Abanti-kjoler er med i kofferten til Miss Universe-konkurransen i Bangkok 16.desember!

IKKE SOM ALLE ANDRE: – Jeg ville være den rare designeren som flyttet tilbake til Karasjok og gjorde suksess herfra. Det er fint dersom markedet bare skulle være i Sápmi, men jeg må ha et større miljø skal jeg nå ut. Foto: Alf Ove Hansen

Les også