Av Jayson Demers, Bidragsyter hos Entrepreneur.com
Entrepreneur logo

Det er både spennende og stressende å jobbe i nyetablerte bedrifter. Enten du er stjernegründeren, partneren eller den profesjonelle selgeren på jakt etter startkapital, vil profesjonell nettverksbygging spille en sentral rolle for å nå de første målene dine. Jo større nettverk du har, jo enklere tilgang har du også på penger, kunder, partnere og kanskje det viktigste: nyttige råd fra andre.

Sosiale medier er en viktig forutsetning for å knytte nye kontakter. De fleste i bransjen benytter seg av dette i større eller mindre grad. Her er et par ting det kan være lurt å ha i bakhodet når du skal ut å drive nettverksbygging på sosiale plattformer.

1. Kjenn dine plattformer
Reglene for etikette varierer fra plattform til plattform. Det gjør også menneskene som bruker dem. Tilpass derfor både språk og tilnærmingsmetode når du besøker de ulike plattformene. Det er for eksempel mer sosialt akseptert å kontakte ukjente via Twitter enn Facebook. LinkedIn er et typisk eksempel på en plattform hvor nesten alle er ute etter å bygge nettverk. For nyetablerte bedrifter på jakt etter en bred kontaktflate er derfor LinkedIn et naturlig sted å starte.

2. Delta i samtaler
Let etter pågående samtaler på sosiale medier, og start gjerne din egen tråd. LinkedIn er ofte et godt utgangspunkt for å spore opp ulike samtaletråder. Dette er en fin måte å sondere terrenget og finne nye kontakter på. Pågår det for eksempel en samtale om touch Pad teknologi på Twitter samtidig med at selskapet ditt lanserer en ny relevant utgave, sleng deg på!

Det er viktig å presentere seg selv, men det viktigste er å komme med matnyttige bidrag til samtalen du deltar i. Når tråden er avsluttet, kontakt alle du har vært i direkte kontakt med underveis. Spør etter mer informasjon og vis interesse for hvem de er og hva de gjør. Kanskje blir du selv kontaktet på bakgrunn av din ekspertise.

3. Regelmessig kontakt, men ikke for ofte
Når du har peilet deg ut en interessant kontakt, gjør deg selv synlig og ikke glem å følge opp. Slik holder du deg stadig levende i den andres bevissthet og på den måten også lett tilgjengelig når det er behov for deg. Dette er spesielt viktig dersom du er i kontakt med en bedrift som vurderer å investere. Kom gjerne med korte og konsise oppfølgingsbeskjeder, men pass deg for å bli for intens. Det kan fort ha motsatt effekt.

4. Ansikt til ansikt
Når du har etablert en grunnleggende kontakt på nett, er tiden inne for å ta et skritt videre. Det er nå du kan ta den første telefonen eller invitere til et møte. Et personlig møte ansikt til ansikt bør ikke undervurderes. Uavhengig av hvor, når eller hvem du møter er det alltid viktig å jobbe med egne nettverksteknikker, også utenfor skjermen.

5. Ha kortversjonen på tungen
Kortversjonen av deg og ditt firma er din gylne mulighet til å vise hva du er god for på under to minutter. Det er gjennom en godt innarbeidet heispitch du selger inn deg selv og ditt produkt. Trikset er å få det til å høres naturlig, ikke anstrengt ut. Øv deg derfor så ofte du kan på kortversjonen av deg selv og det du driver med. Sørg for at den ligger latent på tungen, den skal komme spontant, være poengtert og forståelig for motparten. Et godt råd på veien er å øve inn et par ikke altfor anstrengte nøkkelfraser og fokusere på noen hovedpoeng du gjerne vil framheve.

6. Vær åpen
Jobb med deg selv og vær åpen og vennlig overfor dem du møter. Nyttige
forretningssamarbeid kan oppstå når du minst venter det. Det som ikke dekker ditt behov i dag, kan fort være nettopp det du trenger i morgen. Gjør det derfor til en vane å samle inn kontaktinformasjon og lytt til andres samtaler med interesse.

7. Vær deg selv
Vær ærlig. Ikke forsøk å fremstå som noe du ikke er. Ekte entusiasme for egen bedrift kombinert med dedikert oppriktighet er en sikker vinner. Vær deg selv, slik øker du også din egen troverdighet i bransjen.

8. Stikk hodet fram
En forutsetning for å lykkes er at du må være der det skjer og markedsføre deg selv. Delta på nettverksmøter og snus opp gruppeaktiviteter hvor muligheten for å møte profesjonelle investorer er til stede. Kom deg ut av din egen komfortsone, og ikke vær redd for å stikke hodet fram.

Nettverksbygging er både kunst og vitenskap. Det kan ikke læres foran en dataskjerm, du må også være der det skjer! Noter deg bak øret hvilke strategier som fungerer og hvilke som ikke gjør det. Det viktigste er at du griper enhver sjanse til å ekspandere både ditt eget nettverk og ditt gode rykte ute i felten.
Oversatt av Nina Hovland Moronski

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Entrepreneur.com © 2015. Entrepreneur Media. Alle rettigheter reservert. Lisensiert via Medialounge AS

Les også