JULIE JOSEPHINE: Julie Josephine og Mina Dyrstad viser fram det de mener er den perfekte hvite T-skjorten. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Julie Josephine Blystad har spesialisert seg på basisplagg. Dette har hun gjort ved å skape plagg i god kvalitet, med enkle gjennomtenkte snitt til enhver kvinne.

Vi møter gründer Julie Josephine Blystad og ansatt Mina Dyrstad i Julie Josephine flagship store på Frogner. Butikken er lys og det spilles musikk fra høyttalere. Julie Josephine Blystad er gründer av Julie Josephine og selger basisplagg for alle damer. Klærne skal kunne brukes til både hverdag og fest.

– En viktig tanke har vært at du skal kunne ta på deg et plagg en hel dag, og kunne føle seg like fin fra morgen til kveld.

MINNE: Julie husker godt da hun så sin skjorte på en annen person for første gang. Det var på gata i Oslo for nesten tre år siden. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Ble motivert av negativ artikkel

I april publiserte Dagens Næringsliv en artikkel om Julie Josephine Blystads virksomhet, en gründersatsing hun etablerte i 2016 . Julie innrømmer at hun ble provosert av artikkelen, som var vinklet på at den tre år unge gründervirksomheten ikke var lønnsom og tapte penger. Julie minner om at det koster å investere i et nyopprettet selskap, spesielt innenfor retail, og det tar tid før virksomheten tjener penger.

Hun savnet en annen innfallsvinkel.

– Skal ikke dette være et land hvor man heier litt på hverandre? Hadde det ikke vært mer interessant å høre om hvordan vi har klart å selge T-skjorter for fire millioner på to år?

I ettertid har Julie fått tilbakemeldinger på artikkelen fra nære og fjerne. Alle utelukkende positive. Hun trekker fram tilbakemeldingen «Stå på. Det du får til er dritkult».

– Jeg fikk tilbakemeldinger fra flere menn som var skikkelig forbanna.

Det var først etter meldingen «Gratulerer med fantastisk DN-artikkel! Dette kunne ikke vært bedre markedsføring», at Julie og Mina innså at de heller måtte la seg motivere av artikkelen.

– For det går jo bra, plaggene selger jo. Og det er jo kult å selge baseplagg for fire millioner på to år, forteller Mina.

Julie forteller at hun har gitt selskapet fem år før det er mulig å ta ut penger. Nå er de på det tredje året med drift.

Droppet legendarisk motedesigner i Milano, satset på mamma og Jæren

FRA IRRITASJON TIL MOTIVASJON: Julie Josephine Blystad og Mina Dyrstad lot seg etter hvert motivere av den negativt vinklede artikkelen til DN. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Den perfekte T-skjorten

Julie Josephine har en mastergrad i business og finans fra The University of Edinburgh og har tidligere jobbet som revisor i PwC. Hun forteller at hun alltid har hatt en stor interesse for mote og snitt, og at gründerdrømmen begynte å ta form da hun jobbet som revisor.

Det var da hun oppdaget et «hull i markedet» at hun utforsket tanken om den perfekte hvite skjorten; et plagg hun alltid lette etter i butikker, men som hun aldri fant.

Julie forteller at den skulle ha et pent stoff som ikke var for tykk og heller ikke for tynt og som man kunne vaske hundre ganger og se like fin ut. Den skulle ha en fin hals som satt. Kroppen skulle ikke være for trang og heller ikke for kort. Ermet skulle sitte midt på armen, slik at den fremhevet det flatterende partiet på armen.

– Jeg testet ut kanskje hundre forskjellige bomullskvaliteter og kom fram til den hvite T-skjorten vi selger i dag.

Satser på bærekraftig laksemote nordfra

DEN PERFEKTE T-SKJORTA? DNB Nyheters utsendte merket godt på stoffets tekstur og struktur at dette ikke var snakk om «fast fashion»-bomull. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Basisplagg

Det var etter lanseringen av skjorta og T-skjorten i Julie Josephines første sesong at det begynte å rulle.

– Så endret vi tankegangen fra «The Perfect Tee» til at vi skal lage perfekte basisplagg, som enhver kvinne trenger i sin garderobe.

Klærne fra Julie Josephine er ikke en del av fast fashion-industrien

Julie Josephine sier at det «ikke skal være noe fuss». Målet er at du kjøper rene basisplagg hos oss, også kjøper du den stripete buksen et annet sted. Så kan de matche.

– Vi er opptatt av at klærne skal være anvendelige og at de ikke skal være gjennomsiktige. De skal kunne brukes på jobb, sier Mina.

 

DET OPPRINNELIGE BASISPLAGGET: Det hele startet med et ønske om å lage den perfekte T-skjorten som kan brukes hele dagen. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Produsert i Europa

Julie Josephine sier at det er viktig å få fram at alt som produseres, lages i Europa; de vil både vite hvordan fabrikken ser ut og at det er kvalitet i alle ledd. I år har de flyttet fabrikkene til Portugal, tidligere lå de i Tyrkia og Litauen. Både Mina og Julie har besøkt fabrikkene. Tekstilene er fra Italia eller Tyskland.

Jentene forteller at når du tar på seg et plagg fra Julie Josephine skal du vite at den er bærekraftig produsert i alle ledd. Produksjonen skjer på en liten fabrikk med damer som syr. Julie sier de har familier og får god lønn.

Produsentene kan vise til en lang historikk når det gjelder å produsere tekstiler. Det er viktig for begge parter at alt blir gjort riktig, og at produsenten leverer produkter av høy kvalitet til oss.

– Klærne fra Julie Josephine er ikke en del av fast fashion-industrien, sier Mina.

FLAGSHIP STORE: Du finner den i Behrens gate 8 på Frogner i Oslo. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

 

ÅR TRE: Julie har gitt seg selv fem år før de kommer til å begynne å tjene penger. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Gründerreise

Jentene sier at de har troen på at dette skal bli bra, samtidig som de er klar over at det må investeres underveis og det vil ta tid før selskapet begynner å tjene penger.

Julie forteller at økonomiutdannelsen og erfaringene fra revisorjobben har hjulpet henne med å forstå hvordan oppstarten av en bedrift fungerer.

– Jeg tror ikke jeg hadde klart å starte Julie Josephine uten økonomiutdannelsen, sier hun. Jeg anbefaler alle som ikke vet hva de vil å ta en økonomiutdannelse. Det er en fordyping i allmennfag.

Heldigvis var jeg så selvsikker

Under oppstarten fikk Julie råd av suksessgründerne i Swims om å ikke sette opp en altfor detaljert plan. «Du kommer til å lære mens veien blir til», fortalte de henne.

– Det trøster jeg meg fremdeles litt med, for noen ganger kan du bli veldig stresset for at du ikke har laget en stor strategiplan.

Hun forteller at gründerreisen ikke oppleves som en motorvei som går rett fram, men en vei med mange stier.

– Det er viktig å være sikker på sin idé når man starter for seg selv. Jeg var overbevist at den perfekte hvite T-skjorten jeg hadde i tankene var noe kvinner kom til å ville ha.

Da vi spør hvor Julie Josephine er om fem år, svarer hun med latter:

– Da er vi på forsiden av DN!

Les også