Featured Video Play Icon

TRYKK, IKKE KRUTT: Magnus Fjeld, i produksjon og service hos Restech tester ut PLT Solas, et sikrere og raskere system, hvor linen går lynraskt 250 meter utover sjøen. Video: Solfrid Sande

 

Med en unik patent har Bodøfirmaet Restech Norway gjort redningsaksjoner sikrere og hverdagslivet til havs enklere, med eksport til alle verdenshjørner.

– Vi har en teknologi som ingen andre har, og er de eneste som bruker trykkluft på denne typen utstyr. De andre bruker krutt, sier Roger Kristensen, daglig leder i Restech Norway.

Bedriften, som har vært DNB-kunde i mange år, har levert over 7000 system på verdensbasis, til Redningsselskapet og Kystvakten, oljesektor og shipping. Først brukt til redning og farlige situasjoner til havs, men i dag også et daglig arbeidsredskap på mange skip. Restech Norway var i vår en av bedriftene nominert til Eksportprisen for sin satsing med verden som marked.

UTSTYRT FOR HAVET: – Redningsselskapet og andre brukere redder ukentlig liv med utstyret vårt, sier Roger Kristensen og Espen Marthinussen i Restech Norway. Foto: Solfrid Sande

Oppfinnere og nytt patent

Oppfinnerne av linekasteren var maskinsjef Valen som jobbet om bord på en av Redningsskøytene.

– Han mente det måtte finnes en bedre måte enn å bruke krutt i redningsaksjoner, og det var det, sier Kristensen.

De kruttbaserte linekasterne har også utløpsdato på tre år, mens vår løsning varer like lenge som skipet

Han slo seg sammen med to ingeniører fra Widerøe på begynnelsen av 80-tallet for å utvikle ideen. De jobbet lenge på kjøkkenbenken, og laget en løsning som bruker trykkluft for å skyte ut en line fra a til b, og firmaet Restech Norway så dagens lys.

– Med vårt utstyr kan redningsoperasjonen gjennomføres på en sikker måte, både for dem som skal redde og de som skal reddes.

GJENBRUK: De fleste båter har kompressor som fyller opp luftpatronene, som gjør utstyret klar til å brukes på nytt. Espen Marthinussen tester en håndholdt PLT Mini. Foto: Solfrid Sande

Øker sikkerheten med trykkluft

Pyrotekniske linekasterne er fortsatt mest utbredt i den maritime sektoren i verden, men de må byttes ut etter engangs bruk.

– De kruttbaserte linekasterne har også utløpsdato på tre år, mens vår løsning varer like lenge som skipet. Vi forurenser lite siden utstyret kan gjenbrukes, og det gjør også at du kan trene mye, sier Kristensen.

Når krutt brukes kompliserer det også logistikken. De kan ikke sendes med fly, og kan ta tid å få levert. En svakhet når en båt trenger nytt utstyr for å seile videre. Men linekasteren fra Bodø kan enkelt sendes i posten hvor som helst i verden, forteller Kristensen.

Det er heller ikke alle båter som er like glade i å få en ”brennende rakett” mot seg

– Det er heller ikke alle båter som er like glade i å få en ”brennende rakett” mot seg, når du for eksempel står på dekket på en oljetanker, sier Roger Kristensen.

De kruttbaserte løsningene har med økende krav til sikkerhet også blitt dyrere, det gjør at systemene fra Restech Norway blir stadig mer konkurransedyktige også på pris.

PÅ UTSTILLING: Gjenbrukbare prosjektiler og redskap til nytte for ulike oppgaver. Foto: Solfrid Sande

Følger internasjonalt regelverk

Systemene monteres på huset, og flere deler blir produsert lokalt i Bodø i et eget firma. Resten av lages i Trøndelag, Danmark og India. Dermed har de full kontroll og sporbarhet på alt, sier Roger Kristensen.

– Vi har alltid hatt det for øye at utstyret ikke skal svikte, for da kan menneskeliv gå tapt.

Mange bruker dette som daglig arbeidsredskap på skipet

Det er FN organisasjonen IMO, International Maritim Organisation som laget regelverket som utstyret fra Restech Norway skal tilfredsstille. Solas (Safety of Life at Aea) sier noe om sikkerhetsutstyret som må være om bord i de ulike fartøyene til havs og hvilke krav dette skal oppfylle.

Her hjemme er det DNV-GL godkjente Veritas som er sertifisert for godkjenning av utstyret i mesteparten av verden. Restech Norway er i tillegg sertifisert etter ISO 9001 og Achilles.

TRENING ER VIKITIG: Frank Fjellving (helt til høyre) fra Viking Life-Saving Equipment fra Haugesund er på servicekurs hos Restech Norway. Her får han teste en PLT Solas ut fra Moloen i Bodø sentrum. Foto: Solfrid Sande

Arbeidsredskap

Utstyret som er godkjent etter Solas, er et stand-by redskap som brukes i en nødssituasjon. Mens konseptet Multi er laget for Solas, og et utall av arbeidsoppgaver, som fortøyning, lineoverføring til sjøs og plukke opp liner og garn fra havet.

– Mange bruker dette som daglig arbeidsredskap på skipet. Når to skip skal jobbe sammen, men ikke kan gå nærmere hverandre av sikkerhetshensyn, forteller Espen Marthinussen administrasjonssjef i Restech Norway.

Hurtigruta bruker Multi-systemet når de skal legge til kai, mens Mini-systemet ofte brukes av mindre båter og brannbiler.

Redningsaksjoner og sikkerhet

I redningsoperasjonen rundt cruisebåten Viking Sky utenfor Hustadvika i vinter, brukte standby-båten Ocean Response utstyr med line fra Restech for å få over en slepeline, sier Marthinussen.

– Det er den første linen som er forskjellen mellom suksess eller fiasko.

Restech Norway holder hus i utkanten av Bodø sentrum, men er ofte å se nede i byen på moloen for å teste utstyret. Kunder, forhandlere og servicestasjoner på servicekurs får god opplæring i bruk av de forskjellige modellene. Og snart skal det holdes kurs på Haakonsvern sammen med Sjøforsvaret.

– Vi har også en egen avdeling her på huset som jobber med utvikling av nye produkter, som utstyr til merking av hval for eksempel i prosjekter sammen med Havforskningsinstituttet.

KRAFTIG TRYKK: Frank Fjellving fra Viking Life-Saving Equipment tester en PLT Solas. Foto: Solfrid Sande

Finner nye markeder

Roger Kristensen har vært med Restech Norway fra starten, og var den første oppfinnerne ansatte. Han setter stor pris på den oppmerksomheten de nå har fått ved å bli nominert til Eksportprisen.

– Vi er ikke store, så det er hyggelig å bli lagt merke til, og vi får på den måten litt mer synlighet.

Nå satser vi ute i verden

Potensial for linekasteren og systemene fra Bodø på verdensbasis er stort, når det er 800.000 båter som kommer inn under Solas-regelverket til FN. 80 prosent av produktene går nå til eksport, og de har et godt forhandlernettverk ute.

Oljenedturen gjorde også at Restech mistet 30 % av omsetningen hjemme over natta og måtte tenke nytt.

– Da rettet vi blikket mot kommersiell shipping, med bulk, container og passasjerskip. Nå satser vi ute i verden.

REDNINGSSKØYTA: Gutta på båten i Bodø hadde ikke hørt om opprinnelsen til linekasteren, men bruker utstyret. – Hvis det er høye bølger og motvind skyter vi ut liner til båter, forteller Øystein Sandberg. Foto: Solfrid Sande

Les også