HØY ETTERSPØRSEL: Fra venstre: Liv Maria Nesje Lien, Roger Holthe Olsen og Ingrid Djupevåg viser frem noe av det Dyrekassen.no kan tilby. Foto: Hannah Grace Taylor

Større postkasser, levering helt hjem på døren, hentestasjoner på vei til barnehagen og digitale ytterdører som slipper inn «postmannen» er fremtiden for netthandel, ifølge Roger Holthe Olsen, daglig leder og medgründer i Dyrekassen.no. Han oppfordrer norsk retail til å gripe netthandelsmuligheten med begge hender.

– Netthandel er i ferd med å gjøre livet til mange nordmenn veldig mye enklere, sier han.

Netthandel vokser tre ganger raskere enn for handelsstanden ellers

Bergensselskapet har på kort tid blitt en av Norges største dyrebutikker på nett med tusenvis av varer innen dyremat og utstyr til katter og hunder. De er også først ute med løsningen auto-påfyll. Du trenger altså ikke lenger huske på å kjøpe fôr til Fido eller Pusur – dyrematen blir levert når du trenger den, helt uten fraktkostnad. Selskapet hadde en omsetningsvekst på drøye 500 prosent i fjor. Hittil i år har de økt med 300 prosent. Tallene viser tydelig at markedet er overmodent for netthandel, ifølge Holthe Olsen.

– Nettbutikkene er åpne hele døgnet, og du kan handle når du vil. Fleksibiliteten er uovertruffen. Det er ingen begrensning på lagerbeholdning, vekt og størrelse – netthandel er handel på kundens premisser, sier han.

Les: «Vi var teite, uerfarne og elsket hunden, så vi hadde henne på et spesiallaget rasefôr til 700 kroner kiloen»

netthandel
AGGRESSIV: – Netthandel er et resultat av samfunnet vi lever i, som er både digitalt, effektivt og individ-fokusert. Vi må være aggressive og gripe mulighetene, ellers vil vi bli akterutseilt. Foto: Hannah Grace Taylor

Eksplosiv økning

Netthandelen i Norge øker eksplosivt. I fjor nådde den samlede omsetningen 21 milliarder kroner. Markedet for netthandel vokser tre ganger raskere enn for handelsstanden ellers. Den totale omsetningen i varehandelen i fjor var imidlertid på hele 488 milliarder kroner og netthandel utgjør foreløpig kun 5 prosent av den totale omsetningen. Her kommer det til å skje mye på få år; dette er bare begynnelsen, ifølge Gerhard Anthun, leder for Virke e-Handel i handelsorganisasjonen Virke.

Norge er i steinalderen når det kommer til netthandel

– Vi har bare sett begynnelsen på netthandel. Netthandel og handel i utenlandske butikker tar stadig større deler av markedet, og vokser mer enn tre ganger raskere enn fysiske butikker. Andelen som handler på nett er økende for alle aldersgrupper, og spesielt høy blant dem under 55 år. Det er ingen grunn til å forvente at trenden vil avta, vi får stadig mer digitale kjøpsvaner, sier Anthun.

LES OGSÅ: Handelsrapporten 2018 

Norge er i steinalderen

Gerhard Anthun, leder for Virke e-Handel i handelsorganisasjonen Virke.

At vi nordmenn handler mye på nett er én ting. Vi må også begynne å skape nettbutikker og merkevarer som er konkurransedyktige mot stadig flere nettkonkurrenter fra utlandet, sier Holthe Olsen. Han er tydelig på at Norge har en lang vei å gå før vi kan komme på nivå med internasjonale aktører som Amazon, Zalando og Ebay.

Du må finne folk som brenner for digitalisering, eksepsjonell kundebehandling og effektiv markedsføring

– Norge er i steinalderen når det kommer til netthandel. Utviklingen fra fysisk butikk til nettbutikk kommer til å bli så omfattende og gå så raskt, at vi må ta store grep for i det hele tatt å kunne konkurrere på feltet. Vi risikerer å bli spist opp av de største aktørene. Jeg oppfatter spesielt at norsk retail ser på netthandel som den store stygge ulven, i stedet for å fokusere på de enorme mulighetene netthandel representerer for norsk handel, sier Holthe Olsen.

Hvordan kan fysiske butikker klare å konkurrere med for eksempel Zalando eller Blivakker?

– Sett de beste folkene i netthandelsbransjen på arbeidet med å bygge og drive nettbutikken din. Sørg også for at du forstår hva som er kritiske byggeklosser i en god netthandel. Det er nemlig ikke de samme som i fysiske butikker. Det er ikke noe poeng i å gå inn i en satsing med én fot i den fysiske butikken og én i nettbutikken. Du må finne folk som brenner for digitalisering, eksepsjonell kundebehandling og effektiv markedsføring. Skal du lykkes på nett, må du finne folk som vet mer om digitale plattformer og digital markedsføring, og som kan utvikle gode kundetjenester, enn om vareplassering og utstillingsvinduer. Du må også forstå at mye av suksessen ligger i logistikk, innkjøp og verdikjede, sier han.

Kan ikke drive nettbutikk fra gutterommet

Leder i Virke e-Handel ,Gerhard Anthun, sier seg enig med Holthe Olsen i Dyrekassen.no. Mens man tidligere relativt lett kunne starte nettbutikk hvis man var litt datakyndig, er det et helt annet landskap nå, i følge han.

– Du kan ikke gjøre det selv nå. Hele verdikjeden er involvert – og alt går mye raskere. Det er langt større krav til effektiv logistikk, IT- og betalingsløsninger, vareflyt og digital markedsføring, for å nevne noe, sier han.

TRIST AT FYSISKE BUTIKKER FORSVINNER?  – Vi kan ikke tviholde på fortiden og forestillingene om hvordan folk ønsker å handle. For folk flest så passer det å handle etter at ungene har lagt seg eller før de skal på jobb, fastslår Holthe Olsen. Foto: Hannah Grace Taylor

Amazon flyr inn droner – vi må komme i gang!

Med en vekst på 500 prosent i fjor og på 300 prosent hittil i år, er Dyrekassen.no en av aktørene som tar kunder fra fysiske butikker; nemlig dyrebutikker og dagligvarebutikker. Det er en naturlig utvikling, i følge Holthe Olsen.

Nå må vi se til Sverige og la oss inspireres til å skape og bygge merkevarer

– Veksten vår viser at det er et reelt kundebehov for de varer og tjenester vi som nettbutikk tilbyr. Nettbutikkers fremste fortrinn er at de har en uovertruffen fleksibilitet, som er umulig å gjenskape for en fysisk butikk. Kundene er utålmodige og finner seg ikke i å vente i dager eller uker på å motta varene. Det vil bli stadig enklere og raskere å få varene man har kjøpt hjem til seg, og det vil da også bli enklere å returnere varer man ikke vil beholde. Nettbutikkene vil vokse fordi de tar kundenes behov på alvor. Amazon bruker droner til levering; vi må med andre ord komme i gang i Norge!

Netthandel? Se til Sverige

Sverige er verdenskjent for sine store merkevarer som IKEA, Volvo og senere Spotify og Boozt. Merkevarebygging er avgjørende for å lykkes i et globalt marked, ifølge Holthe Olsen. Nå må vi se til Sverige og la oss inspireres til å skape og bygge merkevarer, i stedet for å bare kjøpe varene fra utenlandske nettbutikker, sier han.

– Vi har hatt kjøpekraft til å kjøpe det vi trenger i stedet for å skape noe selv. Svenskene er kanongode på handel. De skaper sterke merkevarer som består, og som konkurrerer med de store, globale aktørene. Sverige har dessuten lang erfaring med private investorer og fond som er spesialisert på netthandel. Her er nok norske investorer og banker litt uerfaren, sier han.

FOR SENT: – Det er faktisk litt for sent å si at vi skal bli gode på nett nå. Vi må ta sjumilssteg fra der vi er i dag før vi i det hele tatt kan konkurrere med utenlandske aktører. Foto: Hannah Grace Taylor

Suksessformelen? Samarbeid og kunnskapsdeling med store aktører

Dyrekassen.no tok tidlig en offensiv avgjørelse om å forsøke å inngå samarbeid Posten og Bring. Avtalen ble spikret, og både Dyrekassen.no og Posten / Bring refererer til avtalen som en suksessfaktor.

– Endringsviljen må være tilstede hos begge parter. Vi må gjøre ting smartere og bedre – hvis ikke forsvinner også innovasjonen. Utenlandske aktører er både sterkere og smartere. Vi har bare sett starten på det som kommer. Heldigvis er innovasjonsånden veldig i vinden nå. Vi ser at små, dynamiske og innovative bedrifter samarbeider med store, erfarne og etablerte aktører. Sammen kan vi skape nye produkter, tjenester og markeder. Det er da vi får et vinn-vinn-samarbeid som resulterer i konkurransedyktige og innovative løsninger, sier Holthe Olsen.

«Lonesome cowboys»

Anthun, leder for e-handel i Virke er også tydelig på at hele bransjen må snu seg rundt for å få til en sunn utvikling for netthandelsbransjen. Ikke hold kortene for tett til brystet, oppfordrer han.

– Vi ser enkelte «lonesome cowboys» som utvikler gode løsninger, men holder det for seg selv. Det er ikke bærekraftig. Dersom Norge skal utvikle en god netthandelsbransje, så må vi gjøre det sammen. Treff folk, skaff deg et nettverk og del kunnskap og kompetanse med andre i bransjen. Sammen utvikler vi hverandre til det beste for alle parter, sier han.

Les også