ET ÅR SIDEN OPPSTART: Klesmerket AS WE ARE NOW er ett år. Foto: Gitte Melgaard

Anette Miwa Dimmen (40) brukte foreldrepermisjon til å planlegge lansering av nytt selskap. For nøyaktig et år siden lanserte tobarnsmoren merket sitt As We Are Now med crowdfunding kampanjer på Kickstarter og DNB Startskudd. Hvordan har dette året vært?

Onsdag 12. juni tikket en e-post fra Kickstarter inn i Anette Miwa Dimmens mailboks: That’s right — one year ago today, your project, AW:AN – sleep & loungewear you never want to take off, was successfully funded. Congratulations again!

En påminnelse om at det er ett år siden hun helt bokstavelig talt “kickstartet” reisen med å bygge selskapet sitt, As We Are Now, et moderne livsstilsmerke for kvinner, med en internasjonal crowdfundingkampanje gjennom Kickstarter, etterfulgt av en norsk kampanje gjennom DNB Startskudd.

Nervepirrende

– Det var utrolig nervepirrende og skummelt å lansere disse kampanjene for forhåndssalg, sier Anette.

– Ikke bare går man veldig offentlig ut med det man driver med etter å ha holdt det for seg selv i lang tid, men når man driver en sånn type kampanje kan man ikke være redd for å selge. Det var mange barrierer som måtte ned veldig kjapt, ler hun.

Ja, det har skjedd vanvittig mye på ett år

En av Anettes største bekymringer var at crowdfunding fortsatt ikke er et kjent konsept i Norge, og spesielt ikke blant kvinner og i motebransjen. Det var tøft å først skulle forklare hva crowdfunding var, og i tillegg forklare konseptet ved å utfordre tradisjonelt nattøy/koseklær, med behagelige og elegante hverdagskjoler som kan brukes døgnet rundt.

– Men jeg kan nesten ikke poengtere sterkt nok hvor bra denne prosessen var for meg og hvordan den har definert måten jeg har jobbet videre med merket. Å lykkes med disse to crowdfunding-kampanjene var starten på en lang liste av utfordringer som jeg kastet meg ut i, og heldigvis kom meg gjennom dette året.

Nøkkelord
GRÜNDER: Anette Miwa Dimmen. Foto: AW:AN

Oppstartslosen

Gründere er avhengig av å møte folk som støtter og har troen på at nettopp du skal kunne få dette til.

– Et av mine første møter med oppstartsmiljøet i Oslo var med Erik og Olle fra Oppstartslosen. Gjennom dette året har de gitt meg den oppmuntringen og praktiske hjelpen som jeg har trengt for å komme meg videre, blant annet med kritiske oppgaver som å se over søknader og presentasjoner.

Anette forteller videre at det er hun ganske tilfeldig oppdaget Oppstartslosen i DNB, og synes at det er utrolig at gründertjeneste på et så høyt nivå faktisk er et gratis tilbud fra en bank.

Det var utrolig nervepirrende og skummelt å lansere disse kampanjene for forhåndssalg

Utfordringene det første året

Utenfra kan det nok se ut som As We Are Now har danset seg gjennom sitt første leveår. Kjolene selges på kjente utsalgssteder som Illums Bolighus, Villoid.no og JF Curated. Kjolene henger også nå på rommene til luksushotellet The Thief, og blir brukt av internasjonale supermodeller som Helena Christensen og Elizabeth Jagger.

– Ja, det har skjedd vanvittig mye på ett år, sier Anette. Men så har jeg også jobbet beinhardt dag og natt for å få ting til å skje. Samtidig som jeg har prøvd å ikke la det gå for mye ut over familielivet.

For utfordringer har det vært nok av.

-Hvordan få støtte fra Innovasjon Norge til en bransje som ikke blir definert som innovativ i Norge? Og hvordan få investor-interesse til et konsept rettet mot kvinner? Hvordan selge inn nattkjolene som noe annet enn «koseklær»?

Den aller største utfordringen har vært å enkelt forklare hva As We Are Now egentlig er.

BESKYTTER MOT MYGG: Ved hjelp av ny teknologi vil kjolene inneholde banebrytende insektsbeskyttelse i tekstilen. Foto: Julie Verse

Bærekraft ved hjelp av teknologi

I følge Anette er As We Are Now en utfordrer i markedet. Et merke som skal utfordre tradisjonelle og utdaterte produktkategorier for kvinner. Ved hjelp av teknologi og nytenkning, redefinerer og designer As We Are Now bærekraftige produkter, bedre tilpasset en moderne livsstil.

– Alle vet at tekstilbransjen er en av verstingene på bærekraft. Dette ønsker vi å gjøre noe med. As We Are Now bruker tekstiler utviklet med nanoteknologi fra naturlige og fornybare kilder slik som eukalyptus.

De første kolleksjonene består av behagelige kjoler som kan brukes både dag og natt. Anette forteller at kjolene er svært komfortable og luftige å ha på seg, samtidig som de er lettstelte og varige.

– Vanligvis må man kjøpe trenings- eller tur-klær av høy kvalitet for å få bruke denne tekstilkvaliteten. Men hvorfor er det egentlig sånn? Vi ønsker å gi kvinner samme komfort i hverdagen, i lange, elegante kjoler.

Kunstig intelligens og robotteknologi

Etterhvert planlegger As We Are Now å utvikle en smartere produksjonskjede ved hjelp av kunstig intelligens og robotteknologi for å redusere overproduksjon og overforbruk.

– Vi er faktisk allerede i startfasen av samarbeid med flere spennende aktører som utvikler denne type teknologi for digital varehandel, sier Anette. Det er utrolig mye spennende innovasjon som skjer på denne fronten, spesielt i USA.

NATTKJOLER: Feminine, funksjonelle, bærekraftige og trendy på en klassisk måte. Foto: Gitte Melgaard

Kjoler som beskytter mot mygg

Akkurat nå lanserer Anette Miwa Dimmen og As We Are Now en ny crowdfunding-kampanje på Kickstarter for rabattert forhåndssalg av en kolleksjon behagelige kjoler i Tencel fra eukalyptus, og denne gangen også med en banebrytende insektsbeskyttelse i tekstilen.

– Jeg er så heldige å kjenne gründerne bak Repeltec, som har utviklet en miljø- og hudvennlig insektsbeskyttelse til tekstiler som varer i hele 80 vask. Vi blir det aller første merket som får bruke denne teknologien i vårt segment, så det er jeg stolt av.

– Jeg blir alltid bitt så fælt av mygg når jeg er på reise eller i områder der det er mye av de, men nå kan jeg og andre som også har dette problemet bruke disse nydelige kjolene som også beskytter mot insekter. Så slipper vi å spraye oss med så mye myggspray – som ofte er både er ekkel og giftig.

Interessert i kjole som også beskytter mot mygg?

Se linken til As We Are Now crowdfunding-kampanjen her:

Les mer om Anette og As We Are Now her: 

Les også