OIID-GRÜNDER: Yrjan Tangenes er en av gründerne bak musikkappen oiid, som lar deg gå på en interaktiv oppdagelsesreise inn i musikken. Du kan ta sanger fra hverandre, dra frem og lytte til detaljer, spille eller synge med. Foto: Ellen M. E. Lundring

KYGO er en av de største investorene i den norskutviklede musikk-appen oiid, hvor du kan gå på interaktiv oppdagelsesferd inn i sanger, ta dem fra hverandre, leke produsent, synge karaoke eller spille med. Gründerne startet på toppen i bransjen.

– Vi ble bare sendt opp fra starten av.

Historien om oiid strekker seg tilbake til 90-tallet hvor Yrjan Tangenes var sivilarbeideren til Gisle Johnsen i Norsk musikkråd. I stedet for å koke kaffe og ta kopier spurte Yrjan om lov til å digitalisere og lage animasjoner til bøker Gisle hadde skrevet om musikkteknologi for skoleverket. Det gikk så godt at de begynte å lage læreverk sammen.

Om temaet var jazz, kom det musikere fram på en interaktiv scene som spilte jazz med saksofon, trommer og sånn

– Dette var da noteskriving, opptak og sånne ting kom inn i læreplanen og lærerne skulle ha kompetanse på det. Så da utviklet vi en musikksoftware inn mot skoleverket, som var et nettbasert program hvor man kunne lese om musikkhistorien og lære om instrumenter, sjangere og så videre, forteller oiid-gründer og Chief technical officer i selskapet, Yrjan Tangenes.

Last ned til iOS

Last ned Android

Dette programmet lot for eksempel elevene gå inn i sjangere og utforske dem. Om temaet var jazz, kom det musikere fram på en interaktiv scene som spilte jazz med saksofon, trommer og sånn. Elevene kunne trekke instrumenter fram og tilbake og høre mer eller mindre av de enkelte, lytte etter detaljer og få en bedre forståelse av musikken. Dette ble forløperen til oiid.

Se Yrjan Tangnes presentere ideen bak og selve produktet under NXT i Trondheim 29. august på Dokkhuset

oiid
INTERAKTIVT MIKSEBORD: I oiid-appen får du tilgang til et interaktivt miksebord med alle instrumentene linet opp. Da er det bare å begynne å leke seg med musikken. Foto: oiid

Musikkterapi-appen som rører helsepersonell til tårer

Har du lurt på hvordan Freddie Mercury høres uten backing?

På festivalen Bergenfest noen år senere fikk duoen plutselig tilgang til ekte artister gjennom et skoleprosjekt hvor bergensskoler dro på ekte konserter på dagtid på festivalen. I forkant fikk de utdelt sangene fra artistene fra lydstudio, som Yrjan og Gisle la inn i musikkprogrammet slik at elevene kunne forberede seg, synge til og slikt. Det ble veldig populært.

– Så vi tok denne idéen til plateselskapene for å lage et tilsvarende program for det private markedet. Vi fikk raskt ja fra alle de store plateselskapene, forteller Yrjan, som selv har musikerbakgrunn fra bergensbandet Real Ones.

Appen går ut på å ta sanger fra hverandre, ikke for å gjøre dem bedre enn opprinnelig

Appen går ut på å ta sanger fra hverandre, ikke for å gjøre dem bedre enn opprinnelig, men for å gjøre dypdykk man ikke kan gjøre på Spotify eller en CD. For har du noen gang lurt på hvordan Freddie Mercury høres ut uten backing? Eller hvordan oboen i Dovregubbens hall høres ut? Og hvordan er egentlig tekstene til Enslaved? Lurer du på hvor mange lag musikken til KYGO består av? Med oiid kan du gå på en interaktiv oppdagelsesreise inn i musikken og dissekere den lag for lag.

Bruker et interaktivt miksebord

– Appen er på en måte en butikk hvor du kjøper en sang for å være interaktiv med den. Da får du tilgang til alle lydspor. Trykker du bare på play spilles alle instrumentene av samtidig og sangen låter som vanlig, men så kan du begynne å gjøre ting, ta sangen fra hverandre eller lytte til detaljer, forteller Yrjan og demonstrerer.

Han åpner Kaizer Orchestras velkjente låt, «Hjerteknuser», i appen, som ser ut som et miksebord med alle instrumentene linet opp, og begynner å mikse og trikse. Muter vokalen, muter instrumentene, skiller ut gitarsoloen, henter inn bassen, skrur den litt ned, dropper trommene og justerer hvor lyden skal komme fra. Han forteller om Kaizers Orchestra-fans som får demonstrert nettopp dette, som bare sier «wow», tar over nettbrettet eller smarttelefonen og nekter å gi det fra seg.

– Som musikknerder ville vi først gjøre miksebordet avansert og superfancy, men det gikk vi bort fra. Vi ville gjøre det enkelt og ikke skremmende. Det handler ikke om å skru på ting og fikse, men finne lydene, musikken, instrumentene og detaljer, forteller Yrjan, og legger til at appen er for alle, men at den fenger spesielt musikkfans.

ENKELT: Det handler ikke om å skru på ting og fikse, men finne lydene, musikken, instrumentene og detaljer, forteller mannen bak appen. Foto: oiid

Kan synge eller spille med

I appen har du også tilgang til tekst og akkorder slik at du også har mulighet til å synge med, litt sånn karaokeaktig, bare med originalbandet bak som spiller, og spille med på piano eller gitar. I tillegg kommer sangene med et ekstra magasin slik at du kan lese litt om opprinnelse, bakgrunnsstoff, se bilder fra innspillingen og slikt, noe à la det som var i CD-er og LP-er før.

Han beviser for oss uinnvidde i black metal at vokalisten synger på en tekst

Yrjan setter på Enslaved, muter musikken, trekker fram vokalen, legger på teksten og dermed beviser for oss uinnvidde i black metal, at joda, vokalisten synger på en tekst. Så er vi innom Marcus og Martinus før «Dovregubbens hall» står for tur.

– Klassisk musikk er i hvert fall en type musikk man aldri spiller av instrument for instrument, det spilles inn med mikrofoner i taket. Så vi fikk et orkester til å spille inn hvert instrument for seg slik at musikken kunne brukes i appen. Innspillingen tok litt over en uke og etterarbeidet mange måneder. I tillegg filmet vi og fikk dirigenten til å snakke ved siden av musikken.

Et annet spennende samarbeid oiid har gående er med Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som KYGO.

MANNEN BAK: oiid-gründer og Chief technical officer i selskapet, Yrjan Tangenes, har laget en app som lar deg eksperimentere med kjente sanger. Foto: oiid

KYGO en av de største eierne

I 2015 var KYGO headliner på Bergenfest. Da overtok han et helt hotell en uke, hvor det ble arrangert konferanser, blant annet om musikkteknologi, hvor også Yrjan deltok. Det var der de kom i prat og etterhvert bestemte seg for å samarbeide. Etter en tid ble det også klart at han ville investere i oiid, og han er nå en av selskapets største eiere.

Kygos musikk er nesten som klassisk musikk, som bygger lag på lag, og som man kan dykke ganske dypt ned i ved hjelp av oiid

– KYGO syntes det var et perfekt produkt til å bli bedre kjent med hvordan han bygger opp og setter sammen lydbildet. Noen tror kanskje musikken hans er enkel og består av bare synth og noen vokaler, men vi fikk lydspor på lydspor til hver låt og måtte til og med slå sammen noen for at miksebordet ikke skulle bli for uoversiktlig. Hans musikk er nesten som klassisk musikk, som bygger lag på lag, og som man kan dykke ganske dypt ned i ved hjelp av oiid. Det er ganske spesielt for dem som liker KYGO og ikke minst for dem som vil være KYGO.

Men veien fra å være en ordinær sang til å bli en interaktiv sang, er en lang reise gjennom papirmøller, jus, advokater, management, plateselskaper og det som er. I tillegg blir oiid ettergått i sømmene av plateselskapene på hvor flinke de er på rapporteringen, sikkerhet og krypteringer. En betraktelig del av jobben består rett og slett av papirarbeid.

Last ned til iOS

Last ned Android

Begynte på toppen

– Det er mye jobb for å få tak i en sang. Vi må få det fra platestudioene og ha kontrakt med artist, platestudio, management, alt sammen, det er en sånn komplisert greie. Det har gått ganske mye jus fram og tilbake siden det er nybrottsarbeid i forhold til rettigheter. Flerspors har heller aldri blitt gjort før. Det har tatt lengre tid enn vi håpte, forteller Yrjan, og legger til at de har flere advokater med musikk og åndsverk som spesialfelt som jobber fulltid for dem i London og New York.

Han understreker at oiid ikke er konkurrenter til plateselskapene, men bare skal gi en interaktiv opplevelse. Plateselskapene på sin side har vært positive fra første stund, har hjulpet gründerne og har sagt ja, ja, ja hele veien. Og ja, vi snakker om de aller største i bransjen.

– Vi begynte på toppen med de største, multinasjonale plateselskapene og vi har også et godt samarbeid med store independent-selskaper. Vi har vært på toppmøterommene hos alle disse. Vi ble bare sendt opp fra starten av, forteller Yrjan, og avslører at de har direktekontakt til toppledelsen hos samtlige.

Han forteller at de klyper seg litt i armen for hvor langt opp de har kommet. Men understreker samtidig at det er helt nødvendig for å klare dette.

Må ha tilgang til de store

– Dette er jo musikkbransjen, og vi selger andre sine åndsverk. Vi har ikke bare en fiks løsning på hvordan du skal finne veien hjem fra byen på et kart eller noe sånt. Vi tar vare på og selger musikken til noen andre. Vi kan ikke bare begynne i det små, vi må helt opp der til Queen og Jimi Hendrix er. Dessverre kan vi ikke gi ut dette produktet med bare noen mindre kjente band, for det er ikke interessant for den store massen. Vi må ha tilgang til de store, selv om det også er plass til de små.

– Når man er en startup-bedrift, så er det et sånt mantra som gjelder at man skal starte i det små og ta det med ro, også skal du få tilbakemelding fort. Det har vært vanskelig for oss fordi vi ble så godt tatt imot med en gang.

Det koster.

Vil endre hvordan folk lytter til musikk

Bare appen, som er utviklet etter Yrjans prototype, kostet mange millioner. De har hatt stort fokus på å utvikle en sikker og velfungerende app. Oiid har hatt flere runder med emisjoner allerede, hvor de har solgt aksjer. De har også vært aktivt på investorjakt for å kunne holde selskapet i gang og gi lønn til de åtte ansatte og advokatene.

– Det er også en sånn ting, at gründere skal prøve å sulte litt og sånn, men vi har valgt å ta ut lønn slik at ungene får klær og sånn, sier Yrjan lurt og avslører det han kaller for et hårete mål:

– Vi vil endre hvordan folk lytter til musikk. Målet er å få med alle de store sangene.

Musikkhistoriens største hits er allerede på vei inn.

Les også