Pullover by Turtleneck er en strømpe du trer over øretelefonene for å gjøre de krøllfrie og fargerike. Nå er de ute med en ny fargekolleksjon.

Turtleneck ble etablert i 2015 og har som mål å fjerne hverdagsirritasjon. De har allerede gjennomført to folkefinansieringskampanjer. Den første på Kickstarter i slutten av 2015 og en aksjebasert folkefinanseringskampanje i mars 2017.

Vet du hvor mye favorittbedriften din bidrar med til samfunnet? Sjekk i Ringvirkningskalkulatoren her.

– Vi hadde hørt at folkefinansiering var en fin måte å igangsette og prøve ut prosjekter på. Kickstarter-kampanjen var veldig vellykket og da vi i fjor trengte mer kapital prøvde vi oss igjen. Nå ønsker vi å bruke en norsk plattform og har valgt startskudd.no, sier Karstein Lien.

– Hittil har det gått veldig bra og selv om målet vårt er nådd, kommer det fremdeles inn bidrag. Dette har nesten blitt som en salgskanal for oss, sier en av gründerne bak Turtleneck.

Du må hente inn og vinne kunder

Som relativt fersk oppstartsbedrift har Turtleneck allerede lært mye om hvordan få nye kunder. Turtleneck forteller at det koster mye å vinne en ny kunde, men får man til crowdfunding kan det bli nøkkeldriveren for en lansering.

Turtleneck, krøllfrie øretelefoner
Turtleneck, krøllfrie øretelefoner

Du må underholde og lage et «loveable» budskap

– Vår erfaring er at det som er viktig med en kampanje er å hele tiden hente inn og vinne inn besøkende, i en eller annen form for markedsføring. Medieomtale er viktig, men journalister vil ofte bare skrive om ting som er helt nytt. Det som vi kommer med nå er nye farger, men produktet er det samme. Vi bruker derfor startskudd.no til å treffe folk som aldri har hørt om oss før.

Turtleneck
PÅ HUGGET: Turtleneck-gründerne, fra venstre Lars Ivar Bjugstad, Tore Helland og Karsten Lien.

Film er alfa og omega

Turtleneck har så langt lykkes godt med sine crowdfunding-kampanjer og vil særlig gi andre gründere et godt råd.

– Film er viktig i en kampanje. Du må levere et budskap som motiverer til interesse og kjøp. Og så må du underholde og lage et «loveable» budskap.

De må tro på at du vil levere

– Vi mener film er kjempeviktig. En film kan gjerne være litt lang, gjerne mer enn 2,5 minutter. Vær klar over at en dårlig film kan skape et dårlig inntrykk av kvaliteten på produktet. Det er viktig å bygge tillit til deg og ditt produkt. Du må få folk til å tro på deg og de må tro på at du vil  levere, sier Lien.

Bruker startskudd.no til å lansere ny kolleksjon for Turtleneck

Gründerne bruker startskudd.no for å hente inn penger til å få produsert og solgt den nye kolleksjonen. Målet var å få inn 100.000 kroner og i skrivende stund er målet akkurat passert, men gründerne håper at litt flere vil bli med dem videre.

– Vi ønsker å bruke startskudd.no fordi det er en norsk plattform

– Startskudd er lettere å forstå og bruke for norske bidragsytere enn internasjonale plattformer. Så langt er vi veldig fornøyd med startskudd.no. Det at startskudd.no er en del av DNB er en stor styrke og gjør at vi har fått gode besøkstall på vår kampanje, sier Lien.

Trenger du hjelp til å starte din egen bedrift? Ta kontakt med en av våre oppstartsloser her.

Oppstartslosene hjelper mer enn 150 gründere hver uke: Dette er bransjene som vokser mest

Vil fjerne ledningsirritasjon

 

Les også