instagram

SUSER I SIVET-APP: – Hvem som helst kan sette opp en nettbutikk, men det skal en del til for at kundene legger et produkt i handlekurven, sier Siv Heleen Grødem, som driver både fysisk butikk og nettbutikk. Foto: Suser i Sivet

For 15 år siden etablerte Siv Heleen Grødem en liten klesbutikk på Tolvsrød, fem kilometer utenfor Tønsberg. Butikken kalte Siv Suser i Sivet. I dag har butikken 16 ansatte, 60.000 følgere på Facebook og 30.000 følgere på Instagram. 40 prosent av nettsalget går via egen app.

– Jeg hadde ikke drevet butikk før, men jeg hadde «passion for fashion» og synes det var morsomt med klær. Som siviløkonom hadde jeg også gode forutsetninger for å drive for meg selv, sier gründer Siv Helen Grødem.

DNB Nyheter stilte klesgründeren seks spørsmål om netthandel, fysisk butikk og viktigheten av sosiale medier.

instagram
15-ÅRSJUBILEUM: – Kollasjer der vi viser bilder av et helt antrekk har hele tiden vært vårt markedsføringskonsept, sier Siv Heleen Grødem i Suser i Sivet. Foto: Suser i Sivet

1. Hvordan har handel av klær utviklet seg?

«Jeg har alltid vært opptatt av å kle opp folk, og kollasjer der vi viser bilder av et helt antrekk har hele tiden vært vårt markedsføringskonsept. Jeg har vært veldig opptatt av markedsføring helt fra starten av.

Etter en vanlig arbeidsdag, jobber jeg med kollasjene og bilder om kvelden

Jeg har alltid registrert kundene, i starten var det et manuelt kartotek og invitasjoner ble sendt med posten. Facebook begynte jeg å bruke veldig tidlig og det ga enorm effekt.

Den kjedelig delen av historien, er at det er mye jobb å drive både fysisk butikk og nettbutikk. Å drive nettbutikk innebærer helt andre utfordringer og investeringer, samt kompetanse. Og det er det viktig å være klar over før man starter opp.

Det har vært enormt mye jobb. Heldigvis har jeg hatt svært dyktige og lojale medarbeidere som har stilt opp både sent og tidlig.

For min egen del har det blitt en livsstil hvor både kvelder, helger og ferier går med. Men det er jo gøy når det går bra!»

2. Hvor viktig er netthandel versus fysisk butikk?

«Hvem som helst kan sette opp en nettbutikk og grunninvesteringen er ikke så høy. Men det skal en del til for at kundene legger et produkt i handlekurven. Som i en fysisk butikk må kundene følges opp. Utfordringen med nettet er å være synlig, bygge lojale kunder og investere i ny teknologi og kompetanse.

Mange er ikke så nøye på hvor de handler så lenge det føles trygt og de får riktig pris. Vi prøver å gjøre noe med det.

Gode fysiske butikker kan opprettholde omsetningen fremover, men du må være god på det du driver med. Før kunne du kanskje ha en butikk som en hobby, det går ikke lenger.

Mange er ikke så nøye på hvor de handler

Vi jobber mye med styling, jeg bruker de ansatte og meg selv som modeller og vi tar alle bildene selv. Der ligger mye av vår suksess og det er ekstremt mye jobb i dette. Modellbildene fra leverandørene gir liten respons. Vi merker også økt interesse når influensere har «snakket» om et spesielt plagg.»

instagram
STYLER BILDER FOR NETTHANDEL:  – Vi jobber mye med styling, jeg bruker de ansatte og meg selv som modeller og vi tar alle bildene selv, sier Siv Heleen Grødem. Foto: Suser i Sivet

3. Hvor viktig er sosiale medier?

«Uten sosiale medier hadde vi ikke fått til alt det vi har gjort de siste årene. Da jeg begynte å bruke sosiale medier var det ikke komplisert og nesten gratis. Jeg publiserte et innlegg på Facebook og, svusj, så tok salget av.

40 prosent av omsetningen på nettet går via appen

Fra dag én har jeg vært svært opptatt av høy kvalitet på alle innlegg og postet regelmessig. Jeg vil gå så langt som å si at vi har bygd opp hele nettbutikken på sosiale medier, nesten gratis.

krever det mye mer, både kompetanse og penger. De siste to årene har vi opprettet nye stillinger innen markedsføring og vi samarbeider nå med profesjonelle byråer for å lykkes enda bedre digitalt. Men det er lett å gå seg vill i dette markedet og det er dyrt å feile.

Kollasjene er vårt varemerke i sosiale medier og vi har nå 30.000 følgere på Instagram og 60.000 følgere på Facebook. For 2,5 år siden fikk vi en salgsapp og det har virkelig vært en suksess – 40 prosent av omsetningen på nettet går via appen.»

Du må ha gode prøverom og det må være lett å finne fram i butikken

 

instagram
SOSIALE MEDIER: – Vi samarbeider nå med profesjonelle byråer for å lykkes enda bedre digitalt, sier Siv Heleen Grødem . Foto: Suser i Sivet

4. Hvor viktig er service og kompetanse?

«Service og kompetanse er helt avgjørende. Alle butikker må ikke ha nettbutikk, men alle må være på nett for å være synlige.

Den fysiske butikken må være presentabel, det gir en god handleopplevelse i seg selv. Du må ha gode prøverom og det må være lett å finne fram i butikken.

Det holder ikke med å bare være hyggelig og grei

Service og kompetanse er helt avgjørende. Alle butikker må ikke ha nettbutikk, men alle må være synlig på nett. Det er der det meste av behovet oppstår.

Den fysiske butikken må selvfølgelig være presentabel og fremtidens nøkkelord innen detaljhandel er «handleopplevelse». Her er det kreativitet og initiativ, ikke nødvendigvis store investeringer som må til.

Vi har et rykte om at vi har god personlig veiledning; det holder ikke med å bare være hyggelig og grei. Vi selger antrekk og velvære, og en fornøyd kunde kommer som regel alltid tilbake.»

instagram
GOD SERVICE: Det å se kunden gir oss mersalg, og oppleves som god service av kunden, sier Siv Heleen Grødem. Foto: Suser i Sivet

5. Vi hører mye om at den fysiske butikken må ha opplevelser i butikken. Hva mener du er viktig?

«Det viktigste er å lage en helhetlig opplevelse. Alt fra hyggelig musikk, en ryddig og innbydende butikk til den personlige servicen. Kunden må se at det er gjort en innsats.

Vi har landet på at vi heller vil ha små og hyggelige eventer enn ett stort event. Det betyr at vi av og til har litt servering eller et godt tilbud. Det er viktig å levere på de rette forventningene.»

Alt fra hyggelig musikk, en ryddig og innbydende butikk til den personlige servicen

6. Hvilken type handelsbutikk tror du kommer til å overleve?

Ser du at ting selger, så må du jobbe for å få salgsvolum for de varene som er populære

«Det er viktig å jobbe mye med markedsføring, være initiativrik og tenke nytt. Vi holder fast på konseptet vårt om å vise fram kollasjer med antrekk. Vi kjøper inn alle varer selv og det er en selvfølge å ha de rette klærne.

Logistikk er også viktig – du må være smart og ikke kjøpe inn for mye på forhånd. Ser du at ting selger, så må du jobbe for å få salgsvolum for de varene som er populære.»

instagram
FREMOVER: – Vi holder fast på konseptet vårt om å vise fram kollasjer med antrekk, sier Siv Heleen Grødem. Foto: Suser i Sivet

Amazonization endrer amerikansk detaljhandel totalt

Mange småbedrifter er lei av å sitte med regnskap og fakturering på kveldstid

Med Puls kan jeg følge med på nøkkeltall hele tiden

Les også