MOTSTRØMS: Mat-TV-gründer Øivind Lindøe er siviløkonom, og ikke kokk. Her sammen med kona, Jorunn Lindøe, som sitter i styret. Foto: Kristoffer Vincent Hansen

Haugesund-baserte Matkanalen fikk drahjelp av DNB, gikk motstrøms og lanserte en lineær TV-kanal i 2015 – omtrent da alle pilene begynte å peke feil vei for tradisjonell TV-titting. DNB Nyheter tok en prat med daglig leder Øivind Lindøe for å spørre det nå alle lurer på: Hvorfor … lineær-TV?

– Jeg brukte mye tid på å telle antall matprogrammer i Norge, Sverige og Danmark i 2015. Om du luket bort programmer som strengt tatt er mer reality-TV enn matprogrammer – som «4-stjernes middag», så var det svært få i Norge og Danmark. En annen oppdagelse var å finne i AC Nielsens grundige reklamestatistikk; 47 % av all reklamekjøp på TV i Norge stod matannonsørene for, noe Lindøe sier skal være omtrent to milliarder kroner.

Hvorfor Haugesund?

Det andre spørsmålet noen vil stille seg, er hvorfor ikke Lindøe valgte Oslo som base, hvor du vil tro det er lettere å finne matprofiler og kommersielle samarbeidspartnere.

– Jeg synes det er like lett å finne profiler og samarbeidspartnere fra Haugesund. En rekke av kokkene og programlederne vi jobber med har base i eller kommer fra Haugesund eller Rogaland. Sonia Huanca Vold, Margit Vea, Benjamin Vikse Roth, Ingvill Måkestad Bovim, Anders Husa og Malin Ekstrøm er noen eksempler på dette.

Matkanalen-gründeren forteller at de har studio og kontor rett på kaien ved Scandic Maritim, hvor de kan kjøre båt til jobb, har lav husleie og skole og barnehage i gåavstand like ved.

– Fredagene kan vi gå til kaien eller i gågata hvor det finnes en lang rekke flotte spisesteder og barer.

PROFIL: Vestlendingen Anders Husa er et kjent ansikt blant matentusiaster i Norge. Foto: Matkanalen

Ble plukket ut av Snapchat

Å klarer å etablere en lineær nisjekanal, som når 85 % av Norges husstander gjennom basispakkene, krever en plan. Lindøe sier at de forsøker å nå alle med interesse for mat, som han sier at det er mange nok av der ute.  Matentusiasten forteller at 13 % av nordmenn oppgir at de er «over gjennomsnittet opptatt av mat». Og at det tallet bare vil stige.

– Vi tenker at det er viktig å ta for oss nye temaer og trender innen matlaging, i tillegg til at vi har mye vegan- og vegetarinnhold. Vi er også opptatt av norsk sider og ølproduksjon og planlegger nye reiser rundt i landet til norske matprodusenter av fisk, kjøtt, melk, ost, frukt og grønt.

Dere er jo nå å finne på Snapchat, hvor dere er veldig aktive. Hvorfor akkurat Snapchat? Få kommersielle aktører har fått til noe der.

– Vi kan være så stolte av å si at Snapchat valgte oss, da de kontaktet oss høsten 2018 for å dekke matfeltet på deres nysatsing på Shows og Discover. Her er vi en av i alt seks partnere, i godt selskap med blant annet NRK og VG. Kommersielle aktører har nå våknet for Snapchat-annonsering, og mediebyrået GroupM har spådd at omsetningen i Norge vil dobles til 100 millioner bare i 2019, og med det å ta opp kampen med Facebook og Google om annonsekronene til både store og bitte små annonsører, sier Lindøe, som sier Matkanalen har gode seertall på sitt innhold på Snapchat.

Snap + TV = miks som fungerer

Matkanalen-sjefen forteller at miksen mellom ungdommelige Snapchat og lineær TV fungerer godt for akkurat dem.

– 53 % av seerne på lineær-TV er menn. De yngste seerne fra 10–19 og 20–29 er det selvsagt færre av lineært. Vi har likevel vår relative andel av disse seerne blant kanalene. I over 30-segmentet tar det seg mer opp. På Snapchat er over 85 % av seerne 13–35 år, og 65 % er jenter og kvinner. Slik sett fyller disse to distribusjonsformene hverandre fint ut.

Lindøe sier DNB Haugesund gitt dem god hjelp og invitert Matkanalen på seminarer og latt dem få vise seg fram på DNB NXT for næringslivet i regionen.

– Vi hadde også en raus kassekreditt i starten, men denne har vi betalt ned for en god tid tilbake, slik at selskapet nå ikke har gjeld, men betaler utbytte til aksjonærene.

Til slutt, har dere kjent på konkurranse eller andre som hermer eller kopierer det dere gjør?

– Vel, det kan vi vel i grunnen ikke si at vi har. Vi produserer våre episoder og innhold usedvanlig kjapt og effektivt, og temmelig rimelig, så jeg tror de fleste vil ha problemer med å henge med i svingene og konkurrere her, helt ærlig!

PROFIL # 2: Rogalending Sonia Huanca Vold er en tidligere Oslo-basert motejournalist som flyttet tilbake til Haugesund. Foto: Matkanalen.no

Les også