Marie Mostad etablerte selskapet Inzpire.me i 2016 sammen med Mats Lyngstad. FOTO: Geir H. Håvardstun

To ting er viktige for å lykkes, mener gründer Marie Mostad (30) og investor Magne Uppman.

– Noe av det mest motiverende er å se hvor mye vi kan få gjort i løpet av veldig kort tid. Hvor kan vi være om ett, to og tre år? Det er en spennende tanke, sier Marie Mostad (30) i oppstartselskapet Inzpire.me.

Hun sitter i en brunmønstret sofa i lyse og nymalte kontorlokaler på toppen av kjøpesenteret Gunerius i Oslo sentrum. Hit flyttet Mostad og teamet inn et drøyt år etter etableringen av Inzpire.me.

Sammen med Mats Lyngstad etablerte hun oppstartselskapet i 2016.

Inzpire.me kobler såkalte influencers, det vil si bloggere og andre profilerte personer med posisjoner innen ulike sosiale medier, med aktører som ønsker å markedsføre seg selv, sine produkter eller tjenester på nett.

Visste du at du kan sjekke samfunnsbidraget fra norske selskaper med DNBs nye Ringvirkningskalkulator?

Flyttet hjem

For å satse på gründerdrømmen gjorde Mostad noe de færreste i slutten av tyveårene gjør:

Hun sa opp en godt betalt stilling som kreativ direktør i et oppstartselskap som utvikler wearables-utstyr for babyer, flyttet fra nettverk og venner i den amerikanske storbyen Boston og dro hjem til kjelleren hos mor og far etter flere år ute av barndomshjemmet.

– Jeg puttet alle sparepengene inn i selskapet, forklarer hun.

Lyngstad gikk fra jobben som partner og markedssjef i Venture Factory, et selskap som driver flere oppstartsbedrifter.

– Ser vi tilbake på det første året, har mange ting spilt sammen og gjort at vi er der vi er nå, sier Mostad.

Les også: Morfaren døde på vei til forretningsmøte – Elen (26) overtok oppfinnelsen hans

Viktig med riktig investor

Noe av det mest avgjørende for Inzpire.me-gründerne, har vært å finne riktige investorer.

Investor Magne Uppman i Snö Ventures. Foto: Geir H. Håvardstun

Våren 2017 gikk venturefondet Snö Ventures, ved Magne Uppman, inn på eiersiden i Inzpire Me. Uppman har selv startet flere selskaper, deriblant søkeordmarkedsføringsbyrået Qualité Search Marketing som han og partnerne i 2011 solgte videre for titalls millioner kroner.

Uppman mener gründere bør velge investorer som har mer enn bare finansiell forståelse.

Les også: Oppstartslosene hjelper mer enn 150 gründere hver uke – her er bransjene som vokser mest

– På samme måte som en investering kan gå galt, kan en dårlig investor ødelegge et selskap. Det er viktig å ta med noen som vet hva slags reise en gründer begir seg ut på, mener Uppman.

Begrens salg av eierandeler

En annen sukessfaktor er å beholde stor nok eierandel i oppstartselskapet. Gründere bør ikke gi fra seg mer enn 15 til 25 prosent andel per investeringsrunde, råder Snö-investoren.

– En del investorer tenker at de må ha kontroll og eierandel på minst 50 prosent. Men det er viktig å huske at teknologiselskapers første kapitalinnhenting kun vil være én av mange. Får du «feil» investorer fra starten, kan du som gründer risikere å bli sittende igjen med smuler, advarer Uppman.

Investorene kan risikere å stå igjen med et selskap som ikke har noe å bygge videre på.

– I denne verdenen er det gründeren du setter penger på, for du er avhengig av å ha noen som kan gjennomføre. Ideen er kun en liten del av et oppstartselskap, sier Uppman.

Møtte investor på DNB NXT

Hvordan finner du egentlig de rette investorene?

Møtesteder for folk med ideer og personer med penger finnes det flust av. Gode møteplasser derimot, er mer sjeldne, mener Mostad og Uppman.

– Strømmer tilfeldige personer inn og ut av dørene, kan det være vanskelig for oss som har et oppdrag på eventene og finne dem vi faktisk vil snakke med, sier Mostad.

Under DNB NXT-arrangementet i Bjørvika i 2016, en årlig møteplass for gründere og investorer, traff hun Thomas Falck, næringslivsleder, engelinvestor, risikokapitalist og tidligere styreleder i Norsk Venturekapitalforening.

Falck tok kontakt med Mostad etter at hun hadde fortalt om ideen bak Inzpire.me fra scenen.

– Han sa: vi må snakke sammen. Jeg sender deg en e-post, forteller Mostad.

Resultatet ble at Falck noen måneder senere gikk inn på eiersiden i oppstartselskapet.

– NXT var et arrangement som passet veldig bra for oss i den fasen selskapet befant seg i på det tidspunktet, forklarer Mostad.

DNB hjelper gründere

Nettopp dette er hensikten med DNB NXT, forklarer Benedicte Schilbred Fasmer, bedriftsmarkedssjef i DNB.

Benedicte Schilbred Fasmer er konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB. FOTO: Stig B. Fiksdal

– Kun halvparten av de som starter for seg selv, overlever det første året. Noe av det viktigste vi kan gjøre for at flere gründere skal lykkes, er å lage arenaer for utveksling av kapital, kompetanse og nettverk mellom gründere og investorer, forklarer Schilbred Fasmer.

Mer enn 3000 gründere og investorer har møtt hverandre denne høsten, både gjennom NXT-eventer over hele landet og gjennom den digitale møteplassen Startupmatcher. Dette er en slags «tinder»-tjeneste som skal gjøre det enklere for gründere og investorer å finne hverandre.

I tillegg har DNB egne Oppstartsloser, som gir gratis råd og veiledning til gründere. Målet er å gjøre det enklere å lykkes i den vanskelige oppstarts- og vekstfasen.

– Mer enn en halv million nordmenn går rundt med en drøm om  å starte for seg selv. Bak drømmene ligger det mange gode ideer som vi ønsker å være med på å realisere. Vi trenger flere bedrifter som vokser og lykkes, skal vi lykkes med omstillingen av norsk næringsliv, sier Schilbred Fasmer.

Les mer: Oppstartslos Erik hjelper norske drømmere

I tillegg ønsker DNB å være en partner som oppstartsbedrifter kan utvikle ideer sammen med. Blant annet gjennom akseleratorprogrammet DNB NXT Accelerator, i samarbeid med StartupLab.

– Vi har også laget folkefinansieringstjenesten Startskudd.no, som gjør det mulig for gründere å hente kapital med helt nye metoder, forteller Fasmer.

Les også: Selvstendig næringsdrivende? Slik får du skattefradrag når du sparer til pensjon

Les også: Gjett hvilken dag i februar mange bestemte seg for å stifte bo?

Les også