Making View

SPILL GJØR AT BARN LÆRER RASKERE:  – Med VR-spillet for gangetabellen klarer gutter i 5. klasse å forsere 1 års skolegang på 6 uker, forteller gründeren av Making View. Foto: Making View

– Vi har spillifisert  de fire regneartene med et VR-spill. De svakeste barna øker læringen sin med så mye som 50 prosent, sier gründer Are Søby Vindfallet i Making View.

Sammen med professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Thomas Nordahl, har VR Education utviklet en teknologi der det abstrakte presenteres visuelt.

Ideen dukket opp i 2014. Vindfallet var på en konferanse som viste hvor stort frafallet av gutter er i norsk skole.

Gutter i 5. klasse klarer å forsere 1 års skolegang på 6 uker

– Det traff meg midt i mellomgulvet, det store frafallet er jo helt katastrofe. Vi ønsker å gjøre en forskjell med VR-teknologi, sier Are Søby Vindfallet.

VR
FLERE LÆRER SEG GANGETABELLEN: – Vi har spillifisert den lille gangetabellen med et VR-spill og de svakeste barna øker læringen sin med så mye som 50 prosent, sier gründer Are Søby Vindfallet. Foto: Making View

VR-spill øker kompetansen med 50 prosent

Teknologien som selskapet har utviklet visker ut forskjeller mellom elevene. Tester viser at i snitt økes kompetansen med 30 prosent. Blant de svakeste elevene, øker kompetansen med 50 prosent.

I tillegg er systemet adaptivt. Det betyr at elevene får undervisningsopplegg tilpasset sitt kompetansenivå og VR-spillet bruker gangetabellen i reelle hverdagssituasjoner.

Vi benytter enkel spilldynamikk og innsats gir belønning

– Med VR-spillet for gangetabellen klarer gutter i 5. klasse å forsere 1 års skolegang på 6 uker. Barn i dag er spillgenerasjonen og for mange blir skolen dørgende kjedelig. Vi benytter enkel spilldynamikk og innsats gir belønning. Det fantastiske er at elevene ble interessert i å pugge gangetabellen hjemme, sier Vindfallet.

Først i verden

VR Education jobber for å ha klar den første modellen i begynnelsen av 2019.

– Vårt produkt er først i verden og vi har et globalt perspektiv. Vi begynner å selge i Norge, men det er nesten ikke språk i spillet, så det kan enkelt endres til alle verdens språk, sier Vindfallet.

Med ingen forstyrrelser virker læringen mye sterkere

Forskning viser at akademisk læretid i et klasserom ofte er nede i 40 prosent på grunn av forstyrrelser. I et VR-spill derimot er læretiden 100 prosent fordi det er kun eleven, faget og innholdet som er til stede.

– Det er kult å være der. Med ingen forstyrrelser virker læringen mye sterkere, sier gründeren av Making View.

Making View
MED VR-SPILL I KLASSEROMMET: Slik ser elever ut når de lærer gangetabellen med VR-spill. Foto: Making View

Sett sammen team som kan utfylle hverandre

Vindfallet har flere gode råd han vil dele med andre gründere og han er klar på det er særlig tre områder som er viktige, nemlig salg, produktutvikling og økonomi.

– Jeg ser ofte at gründere har fantastiske produkter de ikke kan selge. Sett sammen team som kan utfylle hverandre for du finner sjelden én person som kan alt. I tillegg må du løpe til markedet fort. Ikke sitt og vent på at produktet er 150 prosent. Gå ut med 60 prosent ferdig produkt og utvikle det videre sammen med kunden, sier Vindfallet.

Fremtiden

VR Education opplever at veldig mange er interessert i teknologien som de har utviklet. Statsminister Erna Solberg har vært på besøk og delegasjoner fra utlandet reiser opp til bedriften på Hamar for å høre deres historie.

– Målet er å bruke VR-teknologi i skolen for å fremme mestring og læring, slik at vi får med alle inn i fremtidig verdiskaping, avslutter Vindfallet.

*Virtual reality eller kunstig virkelighet på norsk

Charge.no – Det handler ikke om å få, men om å få det til

DNB lanserer vekstlån

3 av 4 nordmenn handler på nettet

Les også