Med fokus på å alltid gi det lille ekstra, har Stavanger-oppstarten Made with Hart nå ekspandert til Oslo. Her får du litt av den fantastiske historien.

Selskapet består i dag av gründerne Mathias Made Wijk og Alexander Hart Røed. Harts fetter, Ludvig, ble selskapets første ansatte. I dag er de 5 fulltid og daglig drift i både Stavanger og Oslo. Made kom til Stavanger for å jobbe som ingeniør i et oljeserviceselskap, men det var design og klær som gjorde at han møtte markedsføreren Hart, og sammen startet de Made with Hart.

Selskapet ble stiftet i 2009, og det tok to år før gründerne fikk åpnet sin første forretning i Stavanger. Motivasjonen var muligheten til å skape sin egen hverdag, og ikke minst levere det designet, kvaliteten og servicen de selv følte de ikke fikk andre steder. Det perfekte lokalet fikk fortgang på planene. Hart utdyper.

– I Stavanger var det et behov som ikke var dekket, nemlig målsøm og kvalitetsskjorter. Vi så dette og grep sjansen da vi fant det perfekte lokalet. Etterdønninger av en finanskrise gjorde det mulig å satse I en tid andre ikke turte.

hart

Mer enn skjorter

Made with Hart har hele tiden hatt fokus på gode kundeopplevelser, samt gi kunden klær og service utover det forventede. Enkle grep gjorde det mulig å gi høy servicegrad både før, under og etter kjøpet. Alt fra skjortedesign til innpakning er nøye tenkt igjennom, og ekstra tjenester som stryking, er nøye gjennomtenkte grep for å bedre opplevelsen av merkevaren.

– Med en forretning var det vanskelig å vite hvor mye vi kom til å selge av hvert design vi laget. Det var hele tiden er risiko for at vi kunne feile ved at våre kunder ikke ville like det vi laget. For å få kontroll på usikkerhetsfaktoren valgte vi å lage begrenset antall av hvert design, samt fortelle det tydelig i markedsføring. Vi satte også fargekombinasjoner sammen slik at det ble enkelt for oss å gjøre mersalg, og for å la kunden gå ut av forretning med en god følelse la vi kjærlighet i Gleden ble da tilfredsstilt i butikk og når posen pakkes opp og kjøpet skal brukes, forteller Hart.

Videre har mye av merkevarebygging foregått gjennom jungeltelegrafen, og engasjement rundt det å starte for seg selv. Skjortegutta har holdt flere foredrag om service og kundebehandling, og er aktive i sosiale medier som Instagram og Facebook. Viktigheten av god fysisk og digital tilstedeværelse er noe Made with Hart har skjønt, og Hart gir her noe av det de bruker.

– Vi har god beliggenhet på lokalene våre I Stavanger og Oslo, og vi bruker høy grad av service i alle kontaktpunkter med kunden. Med dette ønsker vi å oppnå positiv omtale gjennom jungeltelegrafen. Videre har vi eksklusiv innpakning, og bruker signalgule poser, som igjen er «gratis» reklame når kundene går med dem. Vi samler kontaktinformasjon fra våre kunder, så de kan motta nyhetsbrev og annen nyttig informasjon. Vi blogger. Vi holder foredrag om service og salg. Vi har årlige fester for våre kunder og våre samarbeidspartnere. Fra første dag strøk vi skjorter som kunder kjøpte. Med høy grad av service har vår historie og kunders kjøpsopplevelse blitt fortalt videre.

Organisk vekst

Gründerne har valgt å vokse organisk, uten ekstern kapital innskutt. De startet med få produkter, og utvidet etter hvert som kundene kom. En kombinasjon av skreddersøm og egne kolleksjoner har gitt flere ben å stå på, noe som gradvis har hjulpet på omsetningsveksten. Som gründere flest har det vært høyt kostnadsfokus, og mange frivillige timer fra familie og venner. Skjortegutta fant tidlig ut at talljobben var noe andre kunne gjøre raskere, og fikk både regnskapsfører og revisor på laget med en gang. Slik ble det mulig å ha mer oversikt over inntektene og utgiftene, samt ha fokus på salgsdelen av virksomheten. I dag består Made with Hart av tre forretninger: en i Stavanger, en i Oslo og en nettbutikk. Hart gir her noen tips han tror andre gründere vil dra nytte av.

– For det første er det viktig å jobbe hardt, målrettet og ha tålmodighet. Videre vil jeg anbefale å bruke all gratis hjelp en kan få, og tenke nøye over pengebruken. Helt avslutningsvis vil jeg si det er viktig å engasjere seg i miljøer som kan gi deg energi og nye muligheter.

 

Les også