– VIKTIG MED EN INNOVASJONSVENNLIG BANK: Daglig leder i Dropracks, Helge Åsteson Dimmen, og produktdesigner Pål Bierman Jørgensen, forteller at samarbeidet med DNB har vært viktig. Foto: Anna Lian

Nå som «babyen» deres endelig kommer på markedet er gründerne i Dropracks sjeleglade for at de har klart å beholde eierskapet i sin egen bedrift.

På hardware-inkubatoren FAKTRY i Trondheim sitter en gjeng spente gründere i selskapet Dropracks og venter på sommeren. Ikke først og fremst fordi de lengter etter sol og varme, men fordi produktet de har utviklet de siste fire årene endelig skal ut til kundene.

ENKLERE Å BRUKE SKIBOKS: Ideen var å finne en enklere måte for å laste opp på biltak, forteller gutta back Dropracks. Foto: Anna Lian

Kronglete med skiboks

– Det hele startet med at jeg syntes det var så kronglete å få skiene opp i skiboksen på bilen, forteller Helge Åsteson Dimmen, daglig leder i Dropracks.

I tillegg ble han også irritert over å skitne til klærne sine hver gang han skulle legge noe i boksen på taket. Den enkle løsningen ble å slenge skia rett inn i bilen.

Han var ikke så glad for å få mine ski med stålkanter inn i bilen sin

– Dette er en god del år siden, og den gangen lånte jeg pappa sin bil. Han var ikke så glad for å få mine ski med stålkanter inn i bilen sin, ler Dimmen.

Flere år senere fikk han mulighet til å gjøre noe med «irritasjonen» da han som en del av NTNUs Entreprenørskole startet en bedrift sammen med flere teknologer på studiet. Ideen var å finne en enklere måte for å laste opp på biltak. Slik oppsto Dropracks, et senkbart lastestativ på biltaket som kan ta opp til 75 kg.

– Stativet senkes ned på siden av bilen og gjør det enkelt å laste store og tunge objekter som kajakker, sykler og ikke minst elsykler opp på taket, sier Dimmen.

LETT TILGANG: – Et av de viktigste øyeblikkene var da vi fant den tekniske løsningen for å dra lasten ned til brukeren ved å trekke den ut på skrå slik at den lander horisontalt. Foto: Dropracks.no

Humper og «eureka-øyeblikk»

En av dem som har vært sentral i utviklingen av prototypen som settes i produksjon i disse dager er Pål Bierman Jørgensen. Produktdesigneren forteller at det har vært noen humper og mange «eureka-øyeblikk» på veien.

– Hvis folk kan dra til månen så kan vi selvsagt lage en løsning for opplasting til biltak. Men utfordringene har ligget i at det også skal være enkelt og rimelig, og så har vi hatt noen vektbegrensninger å forholde oss til.

Den løsningen er det geniale med produktet vi har laget

Husker dere øyeblikket da dere skjønte at dere kom til å få det til?

– Den følelsen har vi hatt mange ganger, hehe. Men et av de viktigste øyeblikkene var da vi fant den tekniske løsningen for å dra lasten ned til brukeren ved å trekke den ut på skrå slik at den lander horisontalt. Den løsningen er det geniale med produktet vi har laget, sier Jørgensen.

EU PÅ BESØK I FAKTRY: Stas å være gründer i Dropracks i Trondheim og få besøk av EUs ambassadør til Norge, ThierryBechet. Gutta med bakgrunn fra NTNU lager senkbare lastestativ på biltaket som kan ta opp til 75 kg. Produktutvikler Pål viser frem produktet, bak han står Teo R. Tandberg. Foto: DNB

Bank med innovasjonsfokus

Den første produksjonsserien er utsolgt allerede før den har kommet fra fabrikken – og det uten aktiv markedsføring. I tillegg har Dropracks skaffet seg en eksklusiv distribusjonspartner i Tyskland, Australia og New Zealand, og har flere henvendelser på salg og distribusjon fra Norge og andre land. Det betyr at gründerne nå kan senke skuldrene litt.

Oppsiden er at vi har eierskap i vår egen bedrift

– Vi lever greit, selv om vi fortsatt tjener langt under det som er vanlig for sivilingeniører. Oppsiden er at vi har eierskap i vår egen bedrift. Som gründere setter vi stor pris på fleksible banker med innovasjonsfokus og vi har hatt en god relasjon med DNB hele veien. Det er en av grunnene til at vi har klart å holde på om lag 1/3 av aksjene selv, forteller Dimmen.

– Men som gründer kan du ikke ha all din motivasjon i penger og økonomi, du må også brenne for produktet, understreker Jørgensen.

ENKLERE Å DRA PÅ TUR: Tanken bak Dropracks er å gjøre tilgangen til utstyret du har på taket, mye enklere. Foto: Dropracks.

Risikoavlastning

Leder for DNB Bedrift i Trondheim, Knut Kristensen, forteller at det å støtte opp om gründere er en del av samfunnsoppdraget banken har og at de har en rekke initiativ og løsninger for nettopp denne kundegruppen.

Det skal bli kult å se møtende biler med det på taket

– Vi samarbeider blant annet med Innovasjon Norge om løsninger som er risikoavlastende, slik at vi kan tilby lån til gründere. Investorene skal ha betalt for å ta risiko, noe som fører til at gründere får «dårlig» betalt for selskapene i denne fasen, sier Kristensen og fortsetter:

– Med slike lån kan de utvikle bedriften i stedet for å måtte selge seg for mye ut i en tidlig fase og få dårlig betalt for det. Dette kan også være med på å skape en bedre balanse mellom gründere og investorer.

Veien videre

Det er gutta i Dropracks glade for – og det gjør at de nå kan begynne å se på veien videre for produktet sitt. Men aller først skal de aller første «dropracksene» møte sine nye eiere, og både Jørgensen og Dimmen er enige om hva de ser aller mest fram til:

– Selv har jeg kjørt med det på taket lenge, men det skal bli kult å se møtende biler med det på taket, sier Dimmen.

– Drømmen er at noen jeg ikke kjenner skal komme og prøve å selge på meg Dropracks, eller anbefale meg å skaffe meg en sånn. Den tanken blir jeg motivert av, avslutter Jørgensen.

Les også