INGRIDSLØYFEN: Bindersen og nålen Fjell preger den nye 17. mai-sløyfen. Foto: Monika Kjendalen

Etter kort tid på DNBs crowdfunding-plattform Startskudd.no har Ingridsløyfen nådd målet sitt og samlet inn 50.000 kroner. – Nå går vi for 200 prosent, ler gründer Hanna Høiness.

Det var i januar i fjor at de to industridesignerne Bjørn Bye og Hanna Høiness satte seg ned for en kaffe og diskuterte det som skulle ende opp med å bli Norges nye 17. mai-sløyfe – Ingridsløyfen. Den består av tre hovedelementer: bindersen, nålen Fjell og flaggsløyfen.

I dag feirer vi friheten, det må vi ikke glemme

– Det var Hanna som hadde den opprinnelige ideen om å bruke bindersen, som ble brukt som et symbol på samhold under andre verdenskrig. Istedenfor å kjøpe noe i plast og papp som er masseprodusert i Kina, ønsket vi å skape noe med en verdi som er reell, forteller Bye.

– Ja, også følte jeg at mange glemmer hvorfor vi egentlig feirer 17. mai, og at vi må bli minnet på det. I dag er nasjonaldagen barnas og russens dag, og det er vel og bra. Men det er viktig at vi ikke glemmer hva vi faktisk feirer, legger Høiness til.

STOLTE GRÜNDERE: Bjørn Bye og Hanna Høiness. Foto: Monika Kjendalen

Det var en gang en binders

Det var under andre verdenskrig at en binders på jakkeslaget ble brukt som en påminnelse om samhold i en tid hvor vi ikke kunne leve fritt. I dag er det nesten bare godt voksne som kjenner denne historien, og ikke så mange unge. Det vil Høiness gjøre noe med.

– Man kunne komme i fengsel for å gå med bindersen på jakkeslaget. Det var jo ikke lov til å flagge, men med bindersen sto du for motstanden. I dag feirer vi friheten, det må vi ikke glemme, sier hun.

Nålen Fjell

Det er ikke bare bindersen duoen har latt seg inspirere av. Landskapet vi har her i Norge spiller også en sentral rolle, og sammen har de designet en nål i sølv og emalje.

– Vi ønsket å bruke kart og typografi fra kart, altså det som angir en fjelltopp. Det symboliserer fjellene vi har i landet og hvordan de preger alle som bor her. Fjell kan festes til både Ingridsløyfen, eller separat på plagget du har på deg, forteller Bye.

SAMHOLD OG NATUR: Med Ingridsløyfen blir vi minnet på våre forfedre og kampen de kjempet for et fritt land. Foto: Monika Kjendalen

Flere samarbeid

Med symbolske elementer som gjelder både samhold og naturen vår, kom gründerne i kontakt med flere bedrifter som ønsket å samarbeide om sløyfen deres. NorFjær AS står for produksjon av bindersen, mens Opro Norske Emaljesmykker AS lager nålen Fjell for hånd.

Så ble jeg skikkelig irritert på at jeg ikke hadde funnet på det selv

Daglig leder for Opro, June Rasch-Olsen, forteller at hun møtte Bye under en speeddate mellom designere og produsenter på DOGA. Der ble hun presentert for Ingridsløyfen og tanken om grunnfjellet i Norge i form av av en emaljenål. Dette syntes hun hørtes som en veldig god idé.

– Ideen likte jeg kjempegodt. Så ble jeg skikkelig irritert på at jeg ikke hadde funnet på det selv, ler Rasch-Olsen.

VAKKERT HÅNDTVERK: June Rasch-Olsen under produksjon av nålen Fjell. Foto: Monika Kjendalen

En hyllest til fremtiden

Høiness og Bye forteller at det har vært små endringer på Ingridsløyfen underveis. Noe de derimot har jobbet mye med, var navnet på sløyfen.

– Vi snakket om at sløyfen er stram og enkel i uttrykket, så ved å gi den et feminint navn ville den myknes litt opp. Kontrasten gjør det til et varmt og godt produkt, samtidig som at Ingrid er et flott navn, sier Høiness.

Monarkiet var også viktig for samholdet i landet under krigen. Ingrid er en slags hyllest til fremtiden, uten at navnet er det som bærer det alene, synes hun er fint.

Takknemlig for DNBs Startskudd.no

Duoen forteller de er veldig glad for DNB crowfunding-plattform Startskudd.no, der de allerede har nådd målet med donasjoner på 50.000 kroner. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive så langt, og de har stor tro på at Ingridsløyfen kan vekke interesse og kanskje kan bli en fin konfirmasjons- eller dåpsgave.

– Målet med Ingridsløyfen er at man viser at man setter pris på demokratiet vi har i Norge, og at vi ikke tar for gitt at vi er et fritt land. Om sløyfen selger godt, og særlig med konseptet rundt Fjell, ønsker vi å lage en egen serie med smykker. Det kan være alt fra mansjettknapper, slipsnåler og anheng, hvor vi kan utvikle Fjell som merkevare videre. Vi har jo naturen rundt oss som vi blir inspirert av, og det er fjell og Ingridsløyfen, smiler Bye.

I skrivende stund har kampanjen på Startskudd nådd forhåndsbestillinger på 70.000 kroner. Ønsker du å sikre deg en Ingridsløyfe til årets 17. mai kan du gå inn og lese mer her.

Les også