Hotelleier Arthur Buchardt mener reiselivet bør lære av nye konkurrenter og nye digitale løsninger.

Hotellnæringen, for eksempel i Stavanger, har satset for ensidig på forretningsreisende og har vært for dårlig til å tiltrekke seg turister, ifølge Buchardt.

Han mener det er mye å lære av nye løsninger som for eksempel den nettbaserte formidlingstjenesten Airbnb der brukerne kan leie og leie ut private boliger.

– Folk er individuelle og folk reiser mer og mer individuelt. Mindre i grupper. I det ligger det et potensiale. Men man må møte disse i de rette kanalene og ha produkter å tilby. Der er det noen destinasjoner, kanskje spesielt Stavanger, som har vært for dårlig til å vri om. Særlig i vår- og sommermånedene hvor det er en stor tilstrømming til Norge uten at man tar sin del av kaken her.

Han trekker frem et konkret eksempel:

– Jeg kan for eksempel nå dra til Svalbard med fly fra Oslo. To døgn på Svalbard og scootertur. Og det vet jeg hva koster: 3.600 kroner. Men hvis jeg ønsker å dra til Stavanger og gå på Prekestolen eller Kjerag, eller dra på Matfestivalen, da finner jeg ikke ut det. Da er det ikke pakketert. Så der har man noe å lære.

Buchardt har selv satset i Stavanger hvor han bygget konferansehotellet Clarion Hotel Energy, som åpnet i 2014, og er et av flere samarbeid med Nordic Choice-eier Petter Stordalen.

Han jobber nå i større grad etter nye prosjekter utenfor landets grenser. Høstens høydepunkt er åpningen av Clarion Hotel Helsinki i oktober. Hotellet får 427 rom og blir Helsinkis største konferansehotell.

– Det er fortsatt vekstmuligheter i Oslo, men der er det helt umulig å få til noe. Så da er både København, Stockholm og Helsinki spennende alternativer. Særlig Helsinki hvor det er få aktører. Der er mulighetene åpne og Helsinki kommune er veldig positive. Jeg skal bygge et hotell til når dette her er ferdig.

Se resten av intervjuet med Arthur Buchardt her:

Les også