GRÜNDERTIPS: – Du må ha trua på det du gjør, og aldri bry deg med noe du ikke brenner intenst for, sier Angelita Eriksen, gründer av Lofoten Seaweed (til venstre). Her sammen med medgründer Tamara Singer. Foto: DNB

Gründer Angelita Eriksen er en av få kvinnelige gründere i Norge og driver Lofoten Seaweed. Eriksen mener at det viktigste for en gründer er å ha troen på seg selv og ikke gi opp i den tøffe startfasen.

Sliten på feil måte

Lofoten Seaweed selger tang og tare til gourmetrestauranter og kokker som er opptatt av å bruke produkter fra havet.

Du må ha trua på det du gjør

– Du må ha trua på det du gjør, og aldri bry deg med noe du ikke brenner intenst for. For hvis du ikke brenner for noe ordentlig blir du bare sliten av å ikke klare det, for det er hardt arbeid å være gründer, sier Eriksen.

 

ARBEIDSKREVENDE Å VÆRE GRÜNDER: Gründerne av Lofoten Seaweed, Tamara Singer og Angelita Eriksen, høster tang fra havet og selger den til gourmetkokker og restauranter.  Foto: DNB

– Bruk folk rundt deg

Eriksen forteller at oppstartsfasen av et nytt selskap er arbeidskrevende, og oppfordrer andre gründere til å bruke folk rundt deg.

– Få tilbakemeldinger, snakk med folk som er flinkere enn deg, snakk med andre gründere, få en mentor og et støtteapparat rundt – da kan du tilegne deg de erfaringer du trenger for å komme til det neste steget, sier Eriksen.

Trenger du økonomisk oversikt og kontroll? Sjekk ut appen DNB Puls

For gründerne av Lofoten Seaweed har bærekraft og helse vært viktige drivkrefter.

– Vi har funnet en enorm motivasjon i å jobbe med havet og bærekraftige produkter som i tillegg gir en helsegevinst.  Det har vært vår drivkraft og da kan du holde på ganske lenge før du blir sliten.

Appen som tar pulsen på bedriften din

Gründerne av Lofoten Seaweed: – Tang og tare har blitt trendy i maten 

– Uten familiene våre hadde vi aldri lykkes

Les også