GRÜNDERNE SOM ELSKER SNØ: Her viser Espen Hinsch hvordan du bruker preppebukkene. Foto: Ellen Dokk Holm

Gründerne bak Mr.Gripy har truffet med innovative preppebukker for smøring av ski . Før jul var produktet utsolgt i mange butikker.

– Før jul var det tomt for produktet hos XXL. Nå må vi bare produsere mer, forteller en entusiastisk Espen Hinsch, medgründer i selskapet Happy Norwegian.

Og det har de klart: Produktet er nå tilgjengelig i butikken igjen.

Happy Norwegian er også selskap som er midt målgruppen for PULS, en DNB-app spesielt rettet mot små selskaper som vil ha en enkel oversikt over økonomien sin.

Det folk trenger er en enkel, plassbesparende og smart løsning

Gründersuksessen startet med at bestevennene Espen Hinsch og Brage Eriksen møtte hverandre på entreprenørskapslinjen på BI. De hadde begge valgt denne linjen fordi de ville starte noe eget.

– Vi ville begynne med noe enkelt, og fordi vi hadde gode kunnskaper om prepping av ski startet vi «Skiservice på tur». Vi dro rundt fra hus til hus og preppet ski, men innså raskt at det folk trengte var noen annet: En enkel, plassbesparende og smart løsning hvor du kan preparere absolutt alle ski i familien, forteller Espen Hinsch.

MR.GRIPY
BUKKER FOR SKIPREPARERING: Mr.Gripy passer for deg som vil preppe, smøre, rubbe og slipe skiene dine. Foto: Ellen Dokk Holm

– Det lønner seg å komme seg ut og prate med folk

Gründerne utviklet en prototype og fikk hjelp av dyktige designere. Gode tilbakemeldinger og støtte fra Innovasjon Norge ga dem voldsom tro på mulighetene.

– Vi hadde fokus på salg og forhåndssolgte til sportsbutikker før vi satte i gang produksjonen, sier Hinsch.

Det var lite stang inn i starten

Hele produktet lages i Norge. Komposittmaterialet kommer fra HB-Plast på Gjøvik og friksjonsmaterialet fra en bedrift i Drammen. Produktet monteres av Menova, en vernet bedrift i Hønefoss.

– Det lønner seg å komme seg ut og prate med folk, også for å finne en produsent. Da lånte vi en bil hjemmefra og kjørte hele Østlandet rundt og dro innom alle bedrifter som drev med produksjon av ulike komposittmaterialer. Vi snakket sikkert med 15–20 produsenter. Det var lite stang inn i starten, noe som var frustrerende, men det endte heldigvis godt.

Fokus på salg

I fjor vinter sjonglerte gründerne mellom eksamensoppgaver og jobbing, og før vinteren var omme hadde de solgt produktet til over 80 sportsbutikker Norge rundt. Denne vinteren selges Mr.Gripy (ja, det skal ikke være mellomrom) til seks andre land i tillegg.

– Etter at vi ble skrevet om i Dagens Næringsliv tok en stor distributør i USA og Canada kontakt. Han syntes det var et kjempesmart produkt.

Til denne sesongen er preppebukkene også forhåndsolgt til Tyskland, Østerrike, Sverige og Finland. Produktet er noe helt nytt, litt kult og annerledes, forteller Hinsch.

MR.GRIPY
POPULÆRT: – Kundene synes produktet er noe helt nytt, litt kult og annerledes, sier Espen Hinsch i Happy Norwegian. Foto: Ellen Dokk Holm

Landslaget for frikjørerne

Det første paret av Mr.Gripy ga gründerne til landslagstreneren for frikjørerne i Norge. Han var først skeptisk, men etter bare en ukes tid var han frelst. Nå bruker de bare disse preppebukkene.

– Vi får kommentarer som «Mr.Gripy is an ultra portable, ultra stable ski prepping bench, and has travelled the globe. I can’t recommend it enough». Slike kommentarer er overveldende og utrolig hyggelig, sier Hinsch.

Første produksjon ble finansiert med et vanlig banklån

Happy Norwegian finansierte produksjonen med å inngå avtaler med sportsbutikkene om å få 50 prosent betalt på forhånd. Med forhåndssalget i lomma fikk de også låne penger i banken.

– Da vi opprettet aksjeselskapet var det naturlig for oss å ta kontakt med DNB fordi vi så at DNB var en gründervennlig bank. Og, da vi trengte penger for å få produsert produktene, tok vi igjen kontakt fordi vi ikke ønsket å dele eierskapet med andre, sier Hinsch.

DNB hadde tro på konseptet og lån ble gitt.

– Vi hadde en god dialog med vår fantastiske bedriftsrådgiver Svein Risa i DNB og fikk banklån. I tillegg har vi hatt kontakt med en av Oppstartslosene til DNB, Mads Andersen. Han er en utrolig god ressurs som har hjulpet oss mye.

MR.GRIPY
GODE AVTALER: Forhåndsbetaling fra sportsbutikkene var viktig for å få banklån, forteller Espen Hinsch. Foto: Ellen Dokk Holm

Deltar på verdens største sportsmesse

Happy Norwegian har som eneste norske selskap vunnet plass på ISPO BrandNew, verdens største sportsmesse, der 50 håndplukkede startups får lov til å vise sin innovasjon.

– Vi gleder oss enormt for her får vi eksponering for et globalt marked og messen blir et springbrett til internasjonale markeder, sier Hinsch.

Felleski og prepping

Nordmenn kjøper felleski som aldri før, men Happy Norwegian er klar på at skiløpere fremdeles trenger bra preppeutstyr.

– Vårt produkt er bra rigget for morgendagens preppeprodukter slik som fellerens og flytende glider. Det å ha et produkt som Mr.Gripy gjør det hele veldig mye enklere og gir et godt resultat for en best mulig skiopplevelse, avslutter Hinsch.

Slik virker Mr.Gripy 

Moms –  alt du bør vite om frister og regler

Appen som tar pulsen på bedriften din

Nå går det automatisk i appen

Les også