Brødrene Thomas (30) og Philip Granvang (24) har siden ungdomstiden drømt om å starte noe sammen. Nå har de tatt steget. 

Kulmark.no er et rubrikktorg på nett som har som mål å bli den mest attraktive markedsplassen for maskiner og utstyr for norsk landbruk. At det var akkurat landbruk de skulle rette seg mot, fant de ut etter at de i 2009 kjøpte en travhest. Brødrene ble introdusert for landbruket gjennom travmiljøet. Der så de at det lå mye brukbart utstyr rundt om på gårdene som bøndene bare hadde uten å bruke det, men som de heller ikke solgte.

– Det var der ideen kom fra, og da begynte vi å snakke om å samle ting for alle som er interessert i landbruk på ett sted. Vi så at det trengtes en ny plattform for kjøp og salg i landbruket, forteller Thomas.

Selv om ideen dukket opp for noen år siden, var det ikke før sensommeren i fjor de startet fulltid med prosjektet. Guttene var fast bestemte på å hente inn så mye som mulig av kunnskap fr andre arenaer før de skulle satse på egne ben. Thomas studerte blant annet i Dubai, og jobbet senere for Expedia i Stockholm. Philip tok en bachelor ved Handelshøyskolen BI i Oslo, før han la på med en master fra Høyskolen Kristiania.

– Samtidig som Thomas jobbet i Expedia og jeg skrev masteroppgave jobbet vi begge med utvikling av tjenesten Kulmark.no. Det var fulle dager fra klokken 6 om morgenen til 2 på natta på hverdager og i helger. I august i fjor returnerte Thomas fra Sverige og jeg avsluttet masteroppgaven min. Fra august måned har vi jobbet med tjenesten Kulmark.no for fullt, sier Philip.

Guttene sier at selv om de alltid har drømt om å starte noe sammen, så er det spesielt muligheten til å bygge en merkevare helt fra bunn som er den største grunnen for at de valgte å bli gründere. I arbeidet med Kulmark har klokkens visere kun vært til pynt, og i følge Philip er guttene er hele tiden ute etter innspill som kan hjelpe dem å forbedre tjenesten for kundene.

– Vi jobber hardt og det er vel den største grunnen til at vi har kommet langt på kort tid. Det som står på klokka betyr ingenting. Man må få jobben gjort først! For å lykkes så er det viktig at man ikke låser seg. Vi gjør kontinuerlig tilpasninger i forhold til markedet og hører på kundene. Vi kommer til alltid å utvikle ideen fortløpende for å kunne bli best på markedet.

Hardt arbeid

Det er tøff konkurranse i rubrikkmarkedet, og brødrene jobber hardt for å få på plass avtaler som skal styrke plattformen. De mener det å finne flere god potensielle samarbeidspartnere er utslagsgivende for veien videre, og forteller hemmelighetsfullt at de har noe på gang.

– Den største utfordringen er vel at det finnes allerede en stor aktør som dominerer rubrikkmarkedet i Norge. Kulmark.no tar sikt på nisjemarked: norske landbruk i Norge. Vi ønsker ikke å bli best på alle segmenter. Vi satser på et segment, skreddersyr produktene kontinuerlig og målet er å bli best på en ting: norsk landbruk. Vi har fått på plass noen samarbeidsavtaler som kan åpne mange dører for oss i markedet. Denne informasjonen er konfidensiell inntil videre og vi kan derfor ikke nevne noen navn, forteller en stolt Philip.

I prosessen med å starte og drive eget selskap har guttene lært mye. I tillegg til momenter som det å jobbe hardt, til alle døgnets tider, og det å alliere seg med gode partnere, trekker de frem flere gode tips.

– Vær modig, og vær villig til å gå all inn på prosjektet ditt. Lange, harde, arbeidsdager vil forekomme, men du vil få igjen for det gjennom en bratt og givende læringskurve. Videre er det viktig å tenke langsiktig, aldri gi opp og beskytte det som på enden av dagen vil være merkevaren din, legger Thomas til.

Les også