I sommer følger vi tre studenter ved gründerskolen i San Fransico. Her er innlegg nummer fire.

Av Alexander W. Richter

Vi er nå inne i den fjerde uken her i San Francisco og det virker som om ukene flyr forbi. Dagene er fylt med jobb og skole, i tillegg til mange spennende aktiviteter både i og utenfor Gründerskolens regi.

Vi har i de siste ukene besøkt både Google, NASA, Stanford, Institute for the future og Nordic Innovation House. Google og NASA har enorme ”campuser” som virkelig gir inntrykk. Sammenlignet med Norge føler man seg liten i en veldig stor verden.

Bedriftsbesøkene er både interessante og lærerike da vi får innblikk i hvordan det er å jobbe i noen av verdens største selskaper. Når det er sagt, er de fleste av oss på Gründerskolen interessert i å lære om det å starte for seg selv, og det er også det som er vårt hovedfokus denne sommeren.

Som potensiell fremtidig gründer mener jeg at San Francisco er en helt enestående by å bo i. Det skjer utrolig mye spennende hver eneste dag i form av startup-eventer, konkurranser, demodager osv. Tale og jeg var nylig med på et pitching-event sammen med Nathan som er sjefen vår i Foundersuite. Et pitching-event er en sosial sammenkomst med ”startups”, gründere og investorer, hvor utvalgte selskaper får fem minutter hver der de kan presentere deres idé, i tillegg til å motta feedback fra publikum. Som Gründerskolestudent er det veldig inspirerende å høre på alle de ulike gründerne som ser problemer og utfordringer, og finner løsninger på disse.

Selv om de presenterte idéene er ulike, deler de alle en felles glød og engasjement rundt deres egne produkter og tjenester. En fellesnevner er at de alle skal revolusjonere verden og det eneste de trenger er 10 millioner dollar. Som nordmenn flest, der janteloven har regjert siden 1933, er dette helt spesielt. Det er kanskje her vi nordmenn også har mest å lære: tenk stort! Hvorfor skal vi alltid tenke Norge først og deretter Europa om vi lykkes? Her er tankegangen motsatt: her er det verden fra dag én!

Det er slike erfaringer som gjør Gründerskolen unik, der vi får et innblikk i hvordan oppstarts-verden fungerer ”på den andre siden”. Foreløpig finner vi mange ulikheter som vi tar med oss videre og som går inn i erfaringsbanken til fremtidig prosjekter. Vi opplever en konstant læringskurve, der drømmen om å selv bli en gründer øker for hver eneste dag som går. Så hvem vet, kanskje det snart er min tur til å trosse den store barrieren og tre inn i den virkelig store verden.

Les også