TAR ETT ÅR AV GANGEN: Strategien min på nåværende tidspunkt er å bevege meg sakte, men sikkert framover. Foto: Kristin Holter

#huninvesterer: DNB Nyheter var på gründer-møter-investor-samleplassen DNB NXT nord i Harstad og sør i Kristiansand og møtte tre kvinnelige gründere. Vi ville vite hva som driver dem.

Et ønske om kortreist mat for alle, en oppvekst i en landhandel som endte i seriegründerskap og en drøm om å hjelpe andre mennesker til å få en bedre helse, var noen av svarene vi fikk.

Denne artikkelen er en del av arbeidet DNB gjør for å rette opp i økonomiske skjevheter mellom kvinner og menn. Vi kaller det for kapitalgapet.

Bør du spare og investere? – Test deg selv!

Hilde Nævestad, Sunn Hverdag:

Hilde Nævestad startet Sunn Hverdag i 2008, et foretak som leverer tjenester innen helse og prestasjoner. Nævestad startet Sunn Hverdag fordi hun ønsket å hjelpe andre mennesker til å få en bedre helse gjennom å endre livsstilen.

– Jeg opplevde både selv og via min jobb som lærer at det var en økning i livsstilssykdommer som utbrenthet, angst og depresjon. Mange opplever høye krav og press i hverdagen. Det er derfor viktig å ha nok kompetanse og verktøy for hvordan dette skal håndteres, sier Nævestad.

Nævestad ønsker å bidra til å styrke systemene, teamene, lederne og enkeltindividene ute i bedriftene for å forebygge sykefravær, men også for å skape bærekraft og utvikling.

– I framtiden ser jeg meg selv som en sosial innovatør, som ser markedsbehovet som kan bidra til å løse komplekse sosiale utfordringer.

Har du hatt noen nære forbilder innenfor gründerskap som er kvinner?

Nævestad forteller at hun anser Marit Breivik og Marit Bjørgen som to særdeles kloke og dyktige ledere.

– Jeg har gått den harde skolen – alene. Jeg har jobbet hardt for å bli kompetent og god på det som er mitt levebrød i dag. Samtidig som at det har vært viktig for meg å være en god og tilstedeværende mamma.

Gründeren har selv vært frivillig mentor for unge gründere som har stått i stressende og pressede situasjoner, og som har trengt mental hjelp.

Hva er planen videre?

– Jeg har en visjon og en tanke for framtiden. Men foreløpig så tar jeg ett år av gangen. Strategien min på nåværende tidspunkt er å bevege meg sakte, men sikkert framover. Samarbeide med dyktige folk, ha fokus, levere kvalitet, være dedikert og stille med et åpent sinn, avslutter Nævestad.

Fra A til Å: Alt du lurer på om investering 

GRÜNDERDRØM: – Drømmen er at hvor du enn reiser i verden så skal du få tak i kortreist mat – «Ekte der du der. I hele verden», sier gründer av Foodspot, Mariann Solaas. Foto: Kristin Holter

Mariann Solaas, Foodspot:

Mariann Solaas driver Foodspot, en digital markedsplass for lokale råvarer.

– Jeg har alltid hatt en gründer i magen og har hatt stor interesse for helse og lokal mat. Det er viktig å ha et levende lokalsamfunn som produserer ekte mat, sier Mariann Solaas.

Det hele startet med at Solaas var på en næringslivskonferanse hvor en lokal gourmetrestaurant i byen ga salen en utfordring: Få tak i lokale råvarer. Den utfordringen tok Solaas.

– Da startet arbeidet med å få en markedsplass med lokal mat på plass. Det er viktig å gjøre lokal og kortreist mat tilgjengelig for alle. Et spennende arbeid som resulterte i at jeg for et år siden sa opp min faste jobb og satset på dette.

De står på både dag og natt for å lage de beste produktene

Har du hatt noen nære forbilder innenfor gründerskap som er kvinner?

– Jeg har ikke hatt noen kvinnelig gründere som jeg kjenner eller i familien. Men etter at jeg startet Foodspot har jeg virkelig begynt å beundre de lokale kvinnelige produsentene. De står på både dag og natt for å lage de beste produktene. Jeg er imponert over alt det de får til på gårdene sine – de blir gründere på hver sin gård, sier Solaas.

Hva er planen videre?

– Først skal vi få opp en ny skreddersydd markedsplass. Jeg har god hjelp med å videreutvikle markedsplassen som snart lanseres. Vi fyller butikken mer og mer, og vi ønsker å tilby plassen til andre i Norge også.

– Drømmen er at hvor du enn reiser i verden, så skal du få tak i kortreist mat. «Ekte der du der. I hele verden», som vi sier i Foodspot, avslutter Solaas.

VIL DELE SIN ERFARING: – Det er også viktig å styrke miljøet rundt kvinnelige gründere, og jeg ønsker å kunne dele min erfaring med andre som ønsker å starte opp, sier Siri Lande. Foto: Kristin Holter

Siri Lande, Ose Water:

Siri Lande er i dag styreleder i Ose Water som selger flaskevann fra Ose i Setesdal. Lande er en seriegründer, og har startet selskap innen interiør og design.

Lande forteller at hun  er vokst opp i en gründerfamilie som drev landhandel: – Jeg var vel ikke mer enn var 2–3 år gammel da jeg startet å rydde i hyllene. Som voksen har jeg startet flere selskaper, så det å være med å skape noe ligger naturlig i meg.

Ingen vil tro på deg før du har suksess

Gründeren forteller at hun kommer fra Grendi i Bygland og at det å skape noe lokalt har vært veldig spennende.

– Vi har et naturlig godt vann som Norge og verden nå kan få tilgang til.

Lande gikk noen år på skole i USA og der opplevde hun en annen mentalitet enn det som er vanlig i Norge.

– I USA lærer du fort at du må tørre, at du må ha stor tro på seg selv, at du må tåle at andre ler av deg – og du må vise utholdenhet. Ingen vil tro på deg før du har suksess.

Har du hatt noen nære forbilder innenfor gründerskap som er kvinner?

– Ja, min mor. Hun har alltid vært engasjert i politikk og det å skape noe. Når det er sagt så er det viktig at vi får flere kvinner inn i styrerommene og inn i topplederstillinger, slik at vi får forbilder, sier Lande.

Det er viktig å tilrettelegge for fremtidens kvinner slik at de ønsker å gå inn i slike jobber, mener Lande.

– Det er også viktig å styrke miljøet rundt kvinnelige gründere, og jeg ønsker å kunne dele min erfaring med andre som ønsker å starte opp.

Hva er planen videre?

– På kort sikt er planen videre å få Ose water opp å gå, og få landet en kontrakt av en viss størrelse. Norge er lite land, så vi må ut i verden. Akkurat dét blir en viktig salgsjobb for oss, sier Lande.

Gründeren forteller at de har et unikt merke, da det er naturlig vann Ose Water selger.

– Vi har en viktig historie og vannet er unikt. Vi jobber nå med å finne en investor og på lang sikt vil jeg overlate driften til andre. Det er nye spennende oppstartseventyr som venter, avslutter Lande.

Les også