Berta Lende Røed startet FuelBox basert på de gode samtalene med mannen hennes. I dag distribueres boksene med de gode samtalene til flere titalls land.

For noen år siden, etter fire barn, og mange gode samtaler med mannen Thomas, merket Berta at det som var deres greie begynte å dabbe av. Nesten det samme hadde skjedd i hennes tidligere forhold, og hun ønsket ikke at det skulle skje igjen. Berta som i mange år hadde jobbet med mennesker og kommunikasjon var denne gangen snarrådig. Hun begynte å skrive ned alle spørsmål hun lurte på til alle døgnets tider.

– Det kom til et punkt hvor vi satt sammen i sofaen, og delte mer i sosiale medier enn med hverandre og jeg savnet de gode samtalene. Det var veldig mye jeg ville snakke om, ofte ting som var vanskelig å komme innpå, og når vi hadde tid så kom jeg ikke på det. Så da tok jeg alle spørsmål jeg kom på og samlet disse i en konvolutt.

En kveld barna var i seng, tok hun frem konvolutten som nå inneholdt spørsmål om alle sider av livet til henne og mannen. Dette hendte på en lørdag, og allerede på mandagen etter begynte hun prosessen med å mangfoldiggjøre konseptet som nå sprer seg verden rundt.

– Jeg tok frem den stappfulle konvolutten og sa: «kan vi ikke bare trekke i fra denne, og se hva det blir?». Vi tok et glass rødvin og ble sittende å snakke sammen i fire timer! Vi snakket, vi lo, vi gråt og det var som å være tilbake til da vi først traff hverandre. Jeg tenkte at «dette vet jeg at mange av våre venner, og sikkert mange andre vil ha glede og nytte av.» Allerede på mandagen var jeg i dialog med Innovasjon Norge og Ipark.

– Finn flinke folk og se etter synergier

Helt siden oppstarten har Berta vært opptatt av å knytte til seg dyktige folk som kan mer enn henne, som komplementerer hennes kunnskap og utfordre ideen og konseptet. I starten var de største utfordringene det formelle ved å drive et firma, senere ble det forretningsmodelleringen og internasjonalisering av FuelBox konseptet.

– Mannen min er direktør for de kjedelige tingene, og for meg har det vært viktig å alliere meg tidlig med noen som kan det jeg ikke kan. Han har tatt seg av det formelle rundt selskapet, lønn og fakturering. Videre har jeg funnet fantastisk hjelp i Tonje Flack og Mari S. Espedal. Tonje er nå partner og bidrar på forretningsutvikling og salg, mens Mari startet som mentoren min før hun senere ble ansvarlig for den globale brandingen.

Berta omtaler seg selv som en «people person», og er hele tiden på jakt etter synergieffekter og samarbeid som tjener begge parter. Hun er ikke redd for å bruke nettverket sitt, og opplever at det å involvere andre og dele, gir utrolig mye tilbake.

– Jeg er nødt til å se hva jeg kan gi fra meg, uten å miste kontrollen, slik at jeg kan fokusere på det jeg er god på. Derfor handler det om å ha bra mennesker rundt meg, som ikke bare heier, men også utfordrer og som lærer meg mye.

FuelBox fikk tidlig forespørsler fra utlandet om ekspansjon av boksen med de gode samtalene, og første avtale som ble spikret var en franchiseavtale med Danmark. Denne omtaler hun som noe prematur, da den kom istand omtrent parallelt med egen lansering i Norge.

– Det er gjort lite endringer på boksene som er sendt til utlandet og det er moro å se hvor universielt behovet vårt for å bli sett og hørt er i de ulike relasjonene på tvers av landegrensene, sier hun.

I dag eier FuelBox og Berta nettbutikker i Danmark, Tyskland, Australia og Singapore, som drives av lokale franchisetakere.  Hun jobber ellers med partnere både i Norge og internasjonalt, som har egne konsepter mot næringslivet, men som da bruker og videreformidler FuelBox mot egne kunder.

Vær litt Pippi

Berta er klar i sin tale når hun skal velge sine topp tre tips til andre grundere: vær litt Pippi og tør å vær litt annerledes og kreativ i markedsføringen, samtidig som du ser etter flinke folk som kan hjelpe deg. Det er videre viktig med lidenskap og tro på det en driver med.

– Vi konkurrerer ikke med andre bokser om folks oppmerksomhet, men med hele verden. Sørg derfor for å være litt gal i markedsføringen, og jobb med folk som bidrar med noe du ikke kan selv. Du må videre brenne for det du driver med, ha en lidenskap som gjør at det kjennes verdt det å jobbe så mye som en gründer må. Avslutningsvis er det viktig at du tør å selge deg selv, produktet, og tematikken du jobber innenfor.

Sosiale medier gir mange muligheter for markedsføring, som er viktig å bruke for å engasjere kundene.

– I sosiale medier er det viktig å ikke bare pushe produkter, men også å inspirere og motivere kundene og publikummet. Engasjerer du kundene rundt temaet, vil du lettere kunne gjøre produktet ditt synlig, viktig og attraktivt.

Les også