SUKSESSFULL GRÜNDER: Silje Landevåg har gått fra å selge treningsklær og treningsvideoer fra en liten hybel til å drive et selskap med 26 ansatte og en omsetning på 125 millioner. FOTO: Ellen M.E. Lundring

Silje Landevåg (33) er den suksessfulle gründeren bak nettbutikken Get Inspired.

Hun har gått fra å selge treningsklær og treningsvideoer fra en liten hybel til å drive et selskap med 26 ansatte og en omsetning på 124 millioner. Det ser hun ingen grunn til at ikke flere kvinner skal kunne gjøre.

– Helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst til å bidra med og skape noe. Hvis jeg er borte fra jobb en dag vil jeg at det skal merkes, jeg skal være verdifull. Det har vært et brennende engasjement, forteller gründer, Silje Landevåg.

Det var ikke nødvendigvis det å starte opp for seg selv som var måten å gjøre det på, men et tøft jobbmarked ble springbrettet inn i gründerverdenen. Silje var ferdigutdannet akkurat i det finanskrisen slo inn og havnet i den såkalte «bachelor-bunken», som hun kaller det. I likhet med mange andre, satt hun med en bachelor i internasjonal markedsføring fra BI. Da begynte hun å tenke at hun måtte gjøre noe for å skille seg ut.

Gikk gründerskole

– Jeg hadde lyst til å få mer tyngde på strategi og utvikling, så jeg startet på gründerskolen gjennom Universitetet i Oslo. Der får man jobbe mye med forretningsutvikling, en type strategi man kan bruke både i markedsføring og i andre sammenhenger. Vi øvde også på å skrive forretningsplan og gjøre kundeundersøkelser, forteller hun.

Jeg så at det ble dyrt og tidkrevende, samtidig var DVD på vei ut

I løpet av det halvt år lange studieløpet tilbragte hun tre måneder i Oslo og resten i Shanghai. Da hun kom hjem igjen fortsatte hun å søke jobber, men opplevde stadig å havne som nummer to på jobbintervjuene. Det var vanskelig å nå målstreken.

– Da begynte jeg å øve på en forretningsidé jeg egentlig ikke hadde så stor tro på, men jeg tenkte at jeg kunne fortsette å skrive på den for å få det litt i fingrene mens jeg fortsatte å søke jobber.

Startet med å lage treningsvideoer

ROBOTLAGER: Silje Landevåg viser stolt frem sitt nye automatiserte lager som skal håndtere og forberede videre vekst.

Den gangen var det treningsvideoer det gikk i. Idéen hadde hun fått fra oppholdet i Shanghai, hvor det var begrensede treningsmuligheter både inne og ute. Derfor trente hun til treningsvideoer på rommet sitt. Det var da hun fikk idéen til å lage og selge egne treningsvideoer.

– Men jeg så at det ble dyrt og tidkrevende, samtidig var DVD på vei ut. Jeg fant ut at jeg måtte ha noe mer å tilby enn det. Tidligere hadde jeg prøvd meg med utstyr til hjemmetrening, men jeg klarte ikke å knekke koden for gjensalg.

Det var ikke før i 2011, på hennes første møte med spørtstøyprodusenten Röhnisch, hvor hun fikk kjøpe et parti med utgående treningsklær, at ballen begynte å rulle. Med det fikk hun muligheten til å ha et lite januarsalg på nettsiden sin, og da Röhnisch lanserte den første treningstightsen med shaping og hold in-effekt tok det helt av.

KK bidro til gjennombruddet

– Jeg sendte inn et bilde av meg selv med denne tightsen på til kk.no med overskriften «Tightsen som gir knallfin rumpe». Journalisten tente på det med en gang og saken ble toppsak på nettsiden deres med link til nettbutikken min. Da bare haglet bestillingene inn, og jeg tømte lageret til Röhnisch for tightsen.

Da bare haglet bestillingene inn

Etter det kunne hun ta stadig større risikoer og kjøpe inn større parti, fordi hun så at varene ble solgt og det kostet mer å være utsolgt i flere måneder enn å ha det på lager. Siden har hun jobbet strategisk med nye varer og utvikling av produktsortiment og har endt opp med å finne sin nisje i treningsklær og sporty livsstil på nett.

Gründerlivet har etter hvert blitt en livsstil.

Mye ansvar og lite fri

– Jeg vet jo nesten ikke hvordan det er å ha en åtte til fire jobb, å legge fra seg jobben og gå hjem. Men jeg tenker at det jeg får oppleve i jobben min er helt fantastisk, selv om det er klart det kan bli mye innimellom med det ansvaret jeg har forpliktet meg til, forteller gründeren, som fikk med seg broren sin på eiersiden i 2011. Han er daglig leder og hun er markedssjef og forretningsutvikler.

Med to små barn på 3 og 6 år, som hun har annenhver uke, kan livet mildt sagt beskrives som heftig til tider. Det blir ikke tid til mye fri, men Silje er veldig bevisst på å prioritere tiden sin. Å kombinere en krevende jobb og gründerskap med familieliv ser hun ingen grunn til ikke å gjøre. Hun mener det ikke handler om å velge det ene foran det andre, man kan få til begge deler.

SKAPER VERDIER: Seksjonssjef for bedriftsmarked og plassjef for Trøndelag , Rigmor Bråthen, i DNB (t.v.) overrekker gründer, Silje Landevåg, i Get Inspired det synlige beviset på verdiene hun har skapt for samfunnet. FOTO: Ellen M.E. Lundring

Vil være et forbilde for barna

– Jeg tenker at det må være inspirerende å gå foran som et godt eksempel for ungene sine ved å være en mamma som har fått til karriere samtidig som hun har vært en god mor, og vise at hardt arbeid lønner seg. Jeg vil lære ungene å tørre, slik at de får selvtillit, og vise dem at man kommer seg dit man vil ved å rekke opp handa og stikke deg fram og tenke stort. Jeg synes det er viktig, sier hun.

Å sy puter under armene på unger og mammapolitiet har hun lite til overs for.

Når man har det bra selv, har man også mer å gi, mener hun, og håper det vil bli flere kvinnelige gründere og kvinner som satser på karriere.

– Jeg håper og tror at det vil endre seg etter hvert, for alt ligger til rette for oss nå. Det er ingen unnskyldning lengre. Man kan ta delt foreldrepermisjon og det er stort fokus på kvinneandelen i styreverv og lederstillinger. Det ropes jo etter damer, så det er egentlig bare opp til oss å gripe muligheten, mener hun.

Hvert år bidrar Get Inspired med 26 millioner til samfunnet

Gründerskap gir ringvirkninger

Verdiene hun har skapt for samfunnet gjennom mange års hardt arbeid gjør henne rørt. Hvert år bidrar Get Inspired med 26 millioner til samfunnet. Det tilsvarer sju årsverk for lærere, ett kommunalt krisesenter, sju hjertetransplantasjoner og elleve årsverk i politiet.

Her kan du sjekke hva ditt firma bidrar med til samfunnet

– Små og mellomstore bedrifter står for til sammen 42 prosent av verdiskapningen og 62 prosent av sysselsettingen i norsk næringsliv i 2016, derfor er det utrolig viktig for oss å legge til rette for at gründere skal lykkes, fordi det er så viktig for samfunnet, sier seksjonssjef for bedriftsmarked og plassjef for Trøndelag , Rigmor Bråthen, i DNB.

Silje forteller at hun ikke har tenkt på hva pengene faktisk kan gå til, men sier det gir henne en skikkelig godfølelse.

– Det føles ekstremt godt å få kunne være med å bidra også utover det jeg bare ser hver dag. Hvis du jobber i et omsorgsyrke så gjør du direkte noe godt fordi du hjelper mennesker, men du hjelper på en måte mennesker her også, bare på en annen måte. Det er fint å kjenne på, avslutter hun.

Les også