PHYGITAL: – Vi kan ikke drive uten å ha nettbutikk, det er den tiden vi lever i. Samtidig må vi gjøre den fysiske butikken interessant og ha god service, sier Elin Bø og Jorun Hagen Bø, som driver Ulla Garn og Broderi i Drammen. Foto: Ellen Dokk Holm

Jorunn Hagen Bø har drevet garnbutikken Ulla Garn og Broderi i 24 år. Nå åpner butikken åtte om morgenen og kundene strømmer inn.

 – Jeg fikk plutselig en tanke om å åpne døra åtte om morgenen. Vi har fått overveldende god respons og det var kunder her fra første dag. Det kan ikke sammenlignes med noe annet vi har gjort, sier Jorunn, eier og daglig leder.

Bø startet butikken i 1995 i Drammen sentrum fordi hun hadde lyst til å gjøre noe nytt. Hun likte faget og det å jobbe med mennesker. Sammen med en kollega jobbet de 50 prosent stilling i et par år før de satset for fullt.

Vi har tenkt å drive fysisk butikk lenge, men må synes i mengden på nett

I dag driver Jorunn garnbutikken sammen med datteren Elin Bø. Elin har ansvaret for nettbutikken og all markedsføring, også på sosiale medier.

garnbutikken
OGSÅ NETTBUTIKK SIDEN 2017: – Du må ha nettbutikk, men det krever ressurser og utrolig mye jobbing. Det er ikke bare å knipse , slik er det ikke, sier Jorun Hagen Bø, eier og daglig leder av Ulla Garn og Broderi i Drammen. Foto: Ellen Dokk Holm

1. Hvordan har handel av garn og broderi utviklet seg?

«Det har utviklet seg mye, nå selger vi mindre broderier enn tidligere, nå er det mest garn og garnoppskrifter.

For 20 år siden var det kø av gåstoler, nå er det kø av barnevogner

Gjennomsnittsalderen har endret seg vesentlig. For 20 år siden var det kø av gåstoler, nå er det kø av barnevogner. Det er også flere menn som strikker.

Strikk er i motebildet, særlig grov og enkel strikk. Utfordringen er at det handles mye på nettet og i 2017 åpnet vi nettbutikk. Vi har tenkt å drive fysisk butikk lenge, men må synes i mengden på nett.

Vi kan ikke drive uten nettbutikk, det er den tiden vi lever i. Samtidig må vi gjøre den fysiske butikken interessant og ha god service.»

Med «fashion for passion» på nett, i fysisk butikk og på sosiale medier

garnbutikken
POPULÆR STRIKK: Strikk er i motebildet, særlig grov og enkel strikk, forteller eieren av garnbutikken Ulla Garn og Broderi. Foto: Ellen Dokk Holm

2. Hvor viktig er netthandel versus fysisk butikk?

«Du må ha nettbutikk, men det krever ressurser og utrolig mye jobbing. Det er ikke bare å knipse.

Nettbutikken må følges opp hele tiden og styres sammen med den fysiske butikken. Vi som er små kan ikke ha egne ansatte til en nettbutikk, men det blir uansett å styre «to butikker».

Nå er det Instagram som er viktig

Nettbutikken selger til hele landet, ikke bare til Drammensregionen. Vi selger forholdsvis mye gjennom nettbutikken og utvikler den stadig.»

3. Hvor viktig er sosiale medier?

«Vi bruker flere sosiale medier. Det er stadig endringer og nå er blant annet Instagram viktig. Handlemønsteret til folk har endret seg totalt.»

Vi hjelper, men forteller også på en hyggelig måte at vi er her kanskje ikke i fremtiden om alle bare handler på nett

garnbutikken
MOHAIR-GARN I ALLE FARGER: – Før kom det oppskrifter og garntyper to ganger i året, nå er det noe nytt hele tiden, sier Jorun Hagen Bø. Foto: Ellen Dokk Holm

4. Hvor viktig er service og kompetanse?

«Det har vært viktig hele tiden. Det er førsteprioritet hos oss – vi vil at kundene skal føle at de går inn i en fagbutikk og få den hjelpen og veiledningen de måtte ønske.

Noen kunder kommer inn i butikken her for bare å få veiledning og mange ringer for å få hjelp. Vi hjelper, men forteller også på en hyggelig måte at vi er her kanskje ikke i fremtiden om alle bare handler på nett. Vi opplever at veldig mange ikke er klar over hva som skjer med butikkene, og blir glade for at vi snakker om det.»

5. Vi hører mye om at den fysiske butikken må ha opplevelser i butikken. Hva mener du er viktig?

«Vi har kundekvelder omtrent én gang i måneden – det er veldig populært. Vanligvis kommer mellom 30 og 70 personer for å høre på en designer, handle og snakke garn eller være med på en boklansering. Det krever en del jobbing av oss, men det blir alltid hyggelige kvelder, der vi serverer kaffe og en kakebit.  Noen ganger har vi tilbud på varer, andre ganger ikke.

For ikke lenge siden fikk Jorunn en idé om å åpne butikken klokken åtte om morgenen.

Vi er her tidlig og sent. Hvorfor ikke gjøre noe som ingen andre gjør, tenkte vi. Jeg var innstilt på at jeg kom til å stå her alene, men det kom kunder fra første dag. Faste kunder handler før jobb, andre kommer fra nattevakt eller har levert bilen på service.

De har tidligere bare sett vindusutstillinger. Nå tar vi de imot med én gang og det var veldig riktig å gjøre for oss.»

Det er ikke noe som heter faste kunder lenger

6. Hvilken type handelsbutikk tror du kommer til å overleve?

«Jeg tror det er veldig viktig hva som møter deg når du kommer inn døra. Kundene skal oppleve at de er velkommen og få god service og hjelp. De skal oppleve at det er en grunn til å gå i en fysisk butikk.

Det er ikke noe som heter faste eller trofaste kunder lenger, det var mer slik for 20–30 år siden.

Før kom det design, garnsorter og nyheter fire ganger i året. Nå er det noe nytt hele tiden – vi vet sjelden hvilket garn eller design som vil bli etterspurt neste uke eller neste dag. Plutselig legger en TV-kjendis eller en blogger ut en fin genser på nettet – da må vi sikre oss det garnet / designet så raskt som mulig. Har ikke vi det  som etterspørres, har kundene sjelden tid til å vente.

De skal oppleve at det er en grunn til å gå i en fysisk butikk

Vi tror på at jo mer vi yter god service og henger med på trendene, desto mer kommer kundene tilbake hit. Kundene får så mange tilbud hele tiden og vi må derfor «være på» hele tiden.»

garnbutikken
STORT UTVALG AV KNAPPER: Garnbutikken har en hel vegg full av knapper. Foto: Ellen Dokk Holm

Med passion for fashion og 30.000 følgere på Instagram

Mange småbedrifter er lei av å sitte med regnskap og fakturering på kveldstid

Med Puls kan jeg følge med på nøkkeltall hele tiden

Les også