STOPP PÅ RØDT! Rødt lys er den store favoritten blant barna i Sentrum barnehage i Alta. Her er det pedagogisk leder Karoline Hykkerud Aas som styrer leken. Foto: Alf Ove Hansen

Lekelykke sørger for at barnehager får mer aktive dager. Målet er at leketipsene gir bedre helse.

– Ofte velger en den enkle løsningen. Nemlig å se på når barna leker, sier Cecilia Johansen.

Det har hun og førskolelærerkollega Liss Guddingsmo gjort noe med. Liss ønsket som styrer å utvikle en aktivitetspakke til sin egen barnehage. Hun ga designoppgaven til Cecilia Johansen, som da var i permisjon. Med foto- og grafisk bakgrunn var hun perfekt til jobben.

GØY FOR ALLE: – Det er nok å planlegge i en barnehage. Lekelykkes pakke med aktiviteter gjør alt veldig konkret, sier pedagogisk leder og nestleder Karoline Hykkerud i Sentrum barnehage i Alta.Foto

For godt til å bare være i én barnehage

– Mens vi utviklet aktivitetspakken, gikk det opp for oss at den var for godt til å bare være i én barnehage. Via Liss sitt kjempenettverk testet vi ut produktet. Vi fikk raskt bekreftet at det ikke bare var vi som hadde savnet konkrete og fine tips til aktiviteter. Ofte ender det med at en printer ut en liste fra nettet, og så skal de voksne finne på ting.

Den skulle engasjere både de voksne og de små, og gi mer inkludering og fysisk lek

Pakken duoen laget, skulle være noe mer enn det. Den skulle engasjere både de voksne og de små, og gi mer inkludering og fysisk lek. Fysisk aktivitet har fått et enda tydeligere og større fokus i rammeplanen barnehagene forholder seg til. Blant annet er livsmestring, fysisk og psykisk helse viktig.

Eventyr og utelek

– Selv om rammeplanen alltid har nevnt fysisk aktivitet, og det er blitt enda mer fokus på det, skorter det likevel ofte på tid og ideer. Nå som barna beveger seg mindre enn før, har barnehagepersonell et stort ansvar. Vi håper produktet vårt kan bidra til økt fysisk aktivitet, bevegelsesglede, trening av sosial kompetanse, økt mestringsfølelse, et godt fellesskap og overføring av barnekultur, sier Cecilia Johansen.

De tilbyr plakater og 39 aktivitetskort med beskrivelse av aktivitetene, som kan foregå både ute og inne. Et annet alternativ er bevegelseseventyret «Krims og Krams – kongen i knipe».

Etter ett år med kortene i salg, ble det i år gjort noen større endringer. Navnet Lekelykke ble til, et AS ble registrert. De tok også kontakt med Kunnskapsparken Origo, som DNB eier en liten del av.

Opplev andre gründere på DNB NXT i Alta 9. oktober

ENKELT KONSEPT: Kortene med leker og reglene er praktiske både i barnehagen, og til å ta med på tur. Foto: Alf Ove Hansen

Yogakort på gang

– Det var litt skremmende å ta beslutningen, men hos Kunnskapsparken Origo fikk vi gode tilbakemeldinger. Mange har jo bare en idé, vi hadde et ferdig produkt og markedsundersøkelsen var gjort. Vi har fått og får hjelp til å skrive søknader. Det har resultert i et kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge. Planene fremover er mange, fra yogakort til bøker. Psykisk helse er like viktig som den fysiske, sier Cecilia Johansen.

I Alta, Hammerfest og Vadsø har for eksempel 70 prosent av barnehagene tatt kortene i bruk. Flere barnehager på Østlandet har gjort det samme

Liss Guddingsmo har nå også sagt opp jobben som styrer i barnehagen. I tillegg til utvikling av Lekelykke, holder trebarnsmoren kurs for barnehage-foreldre og ansatte. Temaet er konflikthåndtering i relasjon med barn. Cecilia Johansen har også flere baller i luften. Ved siden av Lekelykke, driver hun også foto- og designfirmaet Frikant med samboeren. Til sammen har de fem barn på 2, 4, 7, 9 og 12.

HJELPER BARNEHAGENE I HVERDAGEN: Gründer Cecilia Johansen er av av to førskolelærere som står bak Lekelykke. Det skorter ofte på tid og ideer i barnehagene. – Vi håper produktet vårt kan bidra til mestringsfølelse, fellesskap og økt bevegelse. Foto: Alf Ove Hansen

70 prosent dekning i Alta

Gründer-duoen ser nå fremover med økt profilering av eksisterende og nye Lekelykke-produkter.

– Vi ser at aktivitetene våre har truffet godt. I Alta, Hammerfest og Vadsø har for eksempel 70 prosent av barnehagene tatt kortene i bruk. Flere barnehager på Østlandet har gjort det samme. forteller Cecilia Johansen.

Mange husker nemlig godt de fleste fra egen barndom!

Nestleder og pedagogisk leder Karoline Hykkerud Aas i Sentrum Barnehage i Alta er en av de fornøyde brukerne. De har hatt fysisk aktivitet som satsingsområde i flere år, og gjort mange tiltak for å øke barnas bevegelse.

– Lekelykkes pakke er perfekt til oss. Kortene gjør det enklere å finne på ting, plakatene gjør at lekene er synlige og at en får lett tips.

Hør andre gründerhistorier på DNB NXT i Alta 9. oktober

HVOR LANGT TØR DU GÅ? Rødt lys er den mest populære leken. Foto: Alf Ove Hansen

Ungene tar regien

Barnehagen var en av de første til å ta kortene i bruk. De ser at ungene ofte tar regien selv.

– Vi har også laget en fast rutine. Hver dag før lunsj velger de som er «arbeidsmaur» en fysisk lek.

Det er også fint å se at barna selv blir delaktige. Deres stemmer blir virkelig hørt

Karoline Hykkerud Aas antar at noen barnehager vil tenke at «Vi har allerede mye unødvendig tull som støver ned».

– Det er nok å planlegge i en barnehage. Pakken med aktiviteter gjør alt veldig konkret. Husker du ikke reglene i en lek barna ønsker å leke, er det lett å sjekke på kortet. Det er også fint å se at barna selv blir delaktige. Deres stemmer blir virkelig hørt.

Voksne forlenger leken

Det er liten tvil om at ungene får komme til ordet. For når dagens leker skal velges ut, er det høylytte diskusjoner. Nikoline sier at hun kan ganske mange leker, mens Amilia har rødt lys som favoritt. Det er derimot mange om beinet.

– Snipp og snapp!
– Rødt lys!
– Nei! Doktorsisten!
– Åhhh, ikke det.

Etter litt megling fra den voksne, enes de om flere leker. Det blir både sisten og rødt lys, og Karoline Hykkerud Aas er både deltaker og dommer. Leken varer nemlig ofte lengre dersom de voksne er med.

BLI INSPIRERT: Fargerike plakater som kan henge både utendørs og inne, gjør at det er lett for både store og små å få ideer til leker. Foto: Alf Ove Hansen

Egen barndom

På sidelinjen er Cecilia Johansen glad for å se at både voksne og barn kose seg med å være aktive.

– Det som skiller oss fra andre, er at lekene appellerer både til barn og voksne. Mange husker nemlig godt de fleste fra egen barndom!

 

Les også