FRANK: Frank er søppelbøtten som komprimerer plast og restavfall med opp til 70 prosent. Det sparer både miljøet, lommeboken og deg. Foto: Ellen M. E. Lundring

Møt Frank. Han er 30 centimeter høy og 27 centimeter bred. Han er skapt i Trøndelag av en frisk nordlending og en kreativ italiener og vil revolusjonere måten du hiver søppel på.

– Idéen kom da vi sto med en fot oppi søppelbøtten og trampet for å få plass. Da tenkte vi at dette måtte vi kunne løse på en annen måte, forteller gründer Sissel Albertsen.

Og hvem har vel ikke gjort og tenkt det samme? Ektemannen Maurizio Lucia ble satt på saken og ble sittende dag og natt for å lage en prototype av en søppelbøtte som kunne løse familiens avfallsproblem.

– Jeg lagde den med enkle deler fra Biltema. Den ble ikke særlig fin, men den ga oss muligheten til å presentere idéen for Proneo, som sa at vi absolutt måtte gå videre med det, forteller han.

Idéen ble til en felles bacheloroppgave i geografi om optimalisering av avfallshåndteringen til renovasjonsbransjen for ekteparet. Deretter var forarbeidet gjort og produktutviklingen i gang.

Kjøp Frank på Startskudd. Kampanjen varer til lørdag

HAR SKAPT FRANK: Ekteparet Sissel Albertsen og Maurizio Lucia står bak søppelbøtten Frank. Han vil revolusjonere måten du hiver søppel på ved hjelp av komprimering.

Sparer penger, miljø og tid

Kort forklart komprimerer Frank cirka tre ganger av avfallsvolumet. Det varierer litt etter hvilken type avfall du komprimerer, men til bruk på plast er besparelsen på ca 70 prosent.

– Det vil si at renovasjonsselskapene transporterer mye luft. Det er kostbart både for miljøet og oss som betaler renovasjonsavgiften, sier Maurizio.

Han forteller at med Frank kan du gå ned i størrelse på avfallsdunken ute. Bruker du 240 liter, kan du gå ned til 140 liter og spare ca 1000 kroner i året på renovasjonsavgift. For ikke å snakke om alle de sparte turene ut med søppel, som egentlig ingen liker å ta.

– Tidligere gikk vi ut med søppel hver eneste dag siden vi er fire i husholdningen, nå går vi gjennomsnittlig ut en til to ganger i uka, forteller Maurizio.

Og skulle du bli bekymret for lukt ettersom avfallet blir liggende over lengre tid, har Sissel og Maurizio fått utredet det også. Avfallet lukter ikke mer enn vanlig, mye takket være det tette lokket på søppelbøtten.

Mye mer enn en søppelbøtte

Frank ser ut som en vanlig søppelbøtte, men etter hvert som den fylles opp trykkes den sammen manuelt slik at avfallet komprimeres. Når Frank er sammentrykket, kan han gjerne stå slik til neste dag, så neste gang du åpner bøtta er avfallet ferdig komprimert og holder seg slik. Jo mer søppel, dess mer komprimerer den.

Søppelbøtten er ment til plast og restavfall, siden matavfall er tungt og selvkomprimerende.

– Frank er mye mer enn en søppelbøtte. Det er en optimalisering av miljøvennlig avfallshåndtering. Vi gjorde en undersøkelse i samarbeid med Sintef som viste at Frank var både besparende og miljøvennlig. Med Frank slipper du irritasjon med overfylte kjøkkenskap og søppeldunk og søppel rundt innsamlingspunktene, forteller Maurizio. De så at Frank hadde et enormt potensiale.

Vil holde Frank enkel

Utviklingen av Frank startet for over 4 år siden, akkurat litt for tidlig, merket ekteparet.

– Nå er miljø veldig inn i tiden, men det var det ikke like mye da vi startet i 2014, vi var litt for tidlig ute. Da var det ikke det kjempefokuset som det er nå. Nå er det veldig riktig, merker Sissel. Hun har også fått erfare at det å utvikle noe enkelt ofte er veldig vanskelig.

– Det hadde vært enklere for oss å utvikle denne elektrisk eller hydraulisk, men da hadde vi bare produsert mer farlig avfall etterpå. For å optimalisere verdikjeden, kan vi ikke produsere mer avfall enn vi må. Vi tenkte derfor at Frank måtte bli manuell og at han skulle bli billigst mulig slik at vi kan spre den til flest mulig. Man må ikke nødvendigvis bruke mye teknologi for alt er tanken vår, mener gründerparet.

Det ble utviklet utallige prototyper av Frank, en kostbar prosess som paret ikke hadde kommet seg gjennom uten hjelp og støtte.

Kostbart å utvikle

– Det er veldig dyrt å utvikle et produkt. Det har kostet 5,7 millioner bare å komme i produksjon. Heldigvis har vi fått veldig god støtte av Innovasjon Norge. Renovasjonselskapene lokalt har også vært med på å finansiere og hjelpe og teste ut. Sintef har også bistått med kapital på prosjekt, og vi har fått støtte fra Regionalt næringsfond. Også har vi hatt vekstgarantien fra DNB. Vi hadde ikke hatt sjans uten all støtten, forteller Sissel, og legger til at Proneo har vært en uvurderlig støttespiller.

Verken Sissel eller Maurizio har gründererfaring fra før av. Begge er utdannet samfunnsgeografer. Sissel har i tillegg bakgrunn fra blant annet salg og har studert entreprenørskap, mens Maurizio har mange års erfaring som industrirørlegger i Italia. Med sin tekniske bakgrunn har han hatt ansvaret for videreutviklingen i samarbeid med Minoko Design på Levanger, mens hun har tatt seg av salg og hatt fokus på pris og funksjonalitet. Sissel jobber 100 prosent i selskapet de har startet, Komprimo AS, mens Maurizio bidrar ved siden av full jobb som fengselsbetjent i Trondheim fengsel.

Vil utvikle Frank videre

– Vi er bare vanlige folk som hadde en idé, sier Maurizio beskjedent, og legger til at han er ganske stolt når han ser på bøtta som tidligere bare var i deres fantasi. – Bare det å komme i produksjon for to helt vanlige folk er kjempebra

Allerede i oktober blir Frank å finne i butikkhyllene. Innsalget har gått over all forventning, forteller Sissel, og responsen på Startskudd viser at Frank er en kar flere har behov for i kjøkkenskapet. Nå vil gründerne jobbe videre med å videreutvikle Frank og prinsippet bak.

– Vi har gitt søppelbøtten navnet Frank for å appellere til barn og voksne. Barn er gode ambassadører til å spre budskapet om at komprimering av søppel er viktig og at det gir mange fordeler. Han er en artig figur som spiser søppelet. Vi kunne tenke oss å gå videre med det, kanskje lage en tilhørende hanske eller dukke som barn kan plukke søppel med på en strandryddedag eller annet.

Gründerparet ser også på muligheten for at Frank kan tas i bruk i stor skala av renovasjonsselskapene og snuser også på det utenlandske markedet. Og kanskje kan prinsippet brukes på bæreposer? Hvem har vel ikke kjøkkenskap som flyter over av det?

Kjøp Frank på Startskudd. Kampanjen varer til lørdag

Les også