GRÜNDER MØTER INVESTOR: DNB Nyheter var flue på veggen når Mingl-gründer Daniel Caetanya Fossum og SNÖ-investor Magne Uppman og  diskuterte produkt, penger og pitching. Foto: Hannah Grace Taylor

Startup Extreme, som er sponset av blant andre DNB, Innovasjon Norge og Argentum, samlet forrige uke over 450 startups, internasjonale investorer og «community players» til tre dager med pitching, ekstremsportaktiviteter og uformell mingling i Bergen og på Voss. DNB Nyheter var flue på veggen da SNÖ-investor Magne Uppman og Mingl-gründer Daniel Caetanya Fossum diskuterte produkt, penger og pitching.

Vi vil investere i folk som har så stor tro på idéen sin at de er villig til å gå gjennom ild for å lykkes

– Det holder ikke å komme til meg og si at «hvis du investerer 2-3 millioner kroner, så kan jeg slutte i jobben». Vi vil investere i folk som har så stor tro på idéen sin at de er villig til å gå gjennom ild for å lykkes, sier Magne Uppman.

Gründere må være eksepsjonelle

Seriegründeren og investoren har lang erfaring som gründer. I 2009 startet han søkeordmarkedsføringsbyrået Qualité Search Marketing. Han traff gull på timingen og ble kjøpt opp av et av verdens største mediebyråhus; Dentsu Aegis i 2011. Pengene brukte han og partner Teodor Bjerrang på å starte venturefondet SNÖ.

– Digital teknologi er en fellesnevner for selskapene vi investerer i. De må ha et naturlig globalt marked som er skalerbart. Gründerne må være eksepsjonelle, og vi må ha stor tro på at de kan forandre verden, sier Uppman.

Her kan du se en liten oppsummering fra Startup Extreme i Bergen:

Digitalt visittkort

Han og partner Teodor Bjerrang har møtt over 350 startups. Daniel Caetanya Fossum (33) er én av dem. Han og medgründer Frida Rustøen (31) står bak Mingl; et digitalt visittkort og «contact manager» som ved hjelp av en QR-kode skanner ditt digitale visittkort og kobler all relevant info som nettside, epost-adresse, telefonnummer og LinkedIn-profil. Informasjonen kan så lastes ned til kontaktene dine. Uppman er imponert over selskapet og følger nøye med på utviklingen.

Vi venter på at de skal treffe på en slags produkt «market fit», altså at produktet skal bli elsket av brukerne

– Det vi gjør med Mingl, er å bli bedre kjent med teamet. Vi har et godt inntrykk av dem. Vi vil at det skal valideres underveis. Mingl er definitivt skalerbart og idéen er veldig god. Vi venter på at de skal treffe på en slags produkt «market fit», altså at produktet skal bli elsket av brukerne, sier han.

Hvordan kom dere i kontakt med hverandre?

– Jeg var på utkikk etter investorer til selskapet og ble tipset om Magne av en av grunnleggerene av Kahoot. «Hils fra meg», fikk jeg beskjed om, og så kontaktet jeg Magne. Det funker ikke i USA, men det kan funke med «name-dropping» i Norge. Jeg presenterte Mingl og vi holdt kontakten. Vi ses nå og da, stort sett i forbindelse med startup-arrangement som dette, forteller Daniel.

Det blir en naturlig møteplass som kobler investorer og startups

– Det er et veldig bra sted for de uformelle møtene. Jeg setter helst ikke opp så mange møter på forhånd på slike eventer. Her treffer jeg kjente og ukjente fra hele økosystemet, og det blir en naturlig møteplass som kobler investorer og startups, legger Uppman til.

Langt mellom pitching og penger

Møter blir det mange av, men det er lang vei mellom pitching og payout. SNÖ har møtt over 350 startups, men har foreløpig kun investert i tre selskaper. To av dem fulgte de i henholdsvis syv og 13 måneder før de investerte.

– Vi møter enormt mange mennesker fra forskjellige selskaper. Vi prøver å avdekke om de «har det i seg», eller om det bare er snakk. Du kan gjerne levere en fantastisk pitch, men så mangler du gjennomføringsevne og står på samme sted et halvt år etter at vi har pratet sammen. Da er det ikke aktuelt for oss å investere. Vi vil ha begge deler, sier Uppman.

Dere må videreutvikle produktet

Etter det første møtet mellom Fossum og Uppman, ble de enig om at Mingl måtte utvikle produktet før SNÖ kunne vurdere selskapet.

– Magne kom med et godt innspill om at Mingl kan være et personlig CRM-system. «Her kan dere et bygge et univers» sa han. Vi tok det med oss videre og jobber hele tiden med å videreutvikle produktet. Vår største konkurrent er visittkortet og de gamle vanene og Magne så det, forteller han.

Har de levert på dette?

– Ja, de har gjort en god jobb. Vi hadde en konstruktiv prat om hvilke steg de burde ta, og vi var enige om at de må gjøre mer på produktsiden. Nå kommer de tilbake og viser at de er på vei, og det gir en trygghet for oss. Nå følger vi med på den videre utviklingen fremover, sier Uppman.

Hvor mye har kjemi å si når dere vurderer hverandre?

– Kjemi er ekstremt viktig. Det er jo et ekteskap, men du kan ikke skille deg. Den første tilføringen av innspill og ideer er viktig og at investorene skjønner hvor vi vil. Magne var den første som raskt skjønte hvor stort dette kan bli. Det var virkelig kjærlighet ved første blikk profesjonelt. Hvis man må bruke mye tid på å overbevise, så er det ikke riktig match. Vi vil ha smarte penger og trenger gode støttespillere, avslutter Fossum.

Les også