LA DEN BLI HJEMME: Sandnes kommune ligger foran når de innfører bildelingstjeneste permanent når de flytter til det nye rådhuset i sentrum. En blanding av gode mobilitetsløsninger og få parkeringsmuligheter skal få de ansatte til sette igjen bilen hjemme. Foto: Solfrid Sande

Og ansatte kan rive seg løs fra avhengigheten – til egen bil. Gründer Ann Kristin Høyvik Rosnes vil utnytte bilene bedre for en bærekraftig fremtid, med smart bildeling på jobben. Altså: biler som du også kan ta med deg hjem.

Delingsøkonomien er på full fart inn i livene våre. Stavangerfirmaet Flaate har laget et nytt konsept for å dele og utnytte bilen på en mer effektiv måte, og presenterte nylig bedriften hos DNB i forbindelse med investorprogrammet Angel Challenge.

Bruk jobbens bil – også hjemme

Når privatbilen står i ro rundt 23 timer i døgnet, og den kan koste mellom 5-10 tusen kroner i måneden å eie, blir det en dyr timepris. Og nå bedriftenes biler heller ikke i er bruk i mer enn rundt tre timer daglig, blir det en dårlig butikk både for dem og de ansatte, mener gründer Ann Kristin Rosnes.

Med Flaates konseptet kan man heller bruke jobbens biler, og ta den med deg hjem når behovet melder seg på fritiden.

– Vi vil redusere fotavtrykket med å ha færre biler på veiene når vi utnytter resursene på en mye bedre måte. Vi må se vår egen rolle i den store sammenhengen.

Høyvik Rosnes ønsker seg flere Flaatefolk, som spiller på lag med kollektivtrafikken, de sykler, går, bruker buss og tog når de kan, og lar bilen være en del av mobilitetsløsningen, og ikke lenger førstevalget.

Driver du en liten bedrift? Puls-appen gir deg oversikt og kontroll på ett sted

flaate
BÆREKRAFTIG FREMTID: – For oss er Flaatefolk noen som vil være med å endre og ta ansvar. For vi må se på vår egen rolle i verden, sier Ann Kristin Høyvik Rosnes. Foto: Anna Lian

Flaate gir en ny hverdag for de ansatte

Utenfor rådhuset til Sandnes kommune kikker Anne Kristin Høyvik Rosnes og Mette Fossan på smarttelefonen med appen fra Flaate. Den styrer enkelt systemet for bildelingen, og som åpner bilen når noen skal ut på kjøretur. Her kan brukerne legge inn melding om bilen trenger en ekstra vask utenom den ukentlige, mens Flaate administrerer det hele og holder bilene klare.

– Det eneste kunden trenger å tenke på er å bruke bilen, sier Høyvik Rosnes.

Selv bruker jeg sykkel til jobb og har brukt Flaate-bilene til møtene i arbeidstiden

– Alle er veldig fornøyde, og dette har vært en veldig god løsning for oss. Selv bruker jeg sykkel til jobb og har brukt Flaate-bilene til møtene i arbeidstiden, sier Fossan.

Hun jobber med innovasjon og digitalisering i Sandes kommune, og er nå på flyttefot til det nye rådhuset i sentrum av byen – et rådhus uten gratis parkeringsplasser. En ny hverdag og plan for de ansattes mobilitet er derfor godt i gang.

Mange ønsker ikke å eie en dyr gjenstand de nesten ikke bruker

Sandnes kommune har testet tjenesten til Flaate gjennom en periode, og ser positive resultater av prøveperioden, hvor 20 ansatte fikk teste bilene og endre egne vaner. Flere kom til etter hvert og ville bli med når de oppdaget hvor fint det fungerte, forteller Mette Fossan og legger til.

– Når vi får inn et permanent tilbud på bildeling vil vi gjerne at ansatte skal klare seg med én bil i familien. Og dette er et hjelpemiddel som vi tror hjelper til med det.

flaate
GOD ERFARING: – Et vellykket prøveprosjekt, sier Mette Fossan (til høyre) i Sandnes kommune om bildelingstjenesten fra Flaate som de har testet. Til venstre Flaate-gründer Ann Kristin Høyvik Rosnes. Foto: Solfrid Sande

Mindre behov for bil enn man tror

Flere forskere tror nå vi er inne i privatbilens siste tidsalder, og de unge generasjonene som tenker mobilitet på en mer bærekraftig måte er på full fart ut i arbeidslivet. Og mange ønsker ikke å eie en dyr gjenstand de nesten ikke bruker, og er åpne for nye løsninger.

Bildeling er blitt mer vanlig, men Ann Kristin Høynes Rosnes forteller at det som skiller Flaate fra disse, er at folk også kan bruke bilene når de ikke er på jobb.

– Vi ser at markedet ønsker slike løsninger, og vi får mange gode tilbakemeldinger fra kunder som ønsker en slik løsning i nærmiljøet.

Ikke bærekraftig om alle skal kjøre sin egen bil

Flaate startet ut ved å selv eie og drifte egne elbiler, men legger nå opp til at de også skal drifte den eksisterende bilparken bedriftene har. Det gjør det enklere å vokse raskt, tror hun, og øke utnyttelsesgraden av bilparken, slik at den ikke står stille mange timer om dagen.

Deling av biler på tvers av bedrifter, som gjerne holder til innen for et lite område, og muligheten til å dele din egen bil med andre ansatte vil også komme. Med biltilgang etter behov, deling og effektiv bruk kan bedriftene også spare mye penger, mener gründeren.

– Vi ser ofte at kundene selv tror de har et større behov for bil enn det de faktisk har. Og det er ikke et bærekraftig samfunn om alle skal kjøre i hver sin bil, sier hun.

ENKELT: Med app på smarttelefonen styres delingen av bilen fra Flaate. Foto: Solfrid Sande

Ny tid

Sandnes kommune er tidlig ute med denne typen løsning, og flere andre kommuner og virksomheter ringer nå til dem for å høre om erfaringene med mobilitetsløsning de har testet.

– Som kommune må vi ta samfunnsansvar, la folk bruke kollektivt og la bilen bli siste skanse. Det er vårt ansvar å få folk til å tenke annerledes. Mange sier de føler seg mye sprekere når de må gå litt mer, sier Mette Fossan i Sandnes kommune.

I Sør-Rogaland har folk et sterkt forhold til bilen, og de fleste har sin egen bil de nødig gir avkall på. Men ting er i endring også her, med bedre kollektivløsninger og nye mobilitetsmuligheter som utfyller hverandre og gjør det mulig i en travel hverdag.

– Endringer er alltid vanskelig, og det er ikke bare enkelt å få folk til å parkere bilen sin, sier Anne Kristin Høynes Rosnes i Flaate.

Les også