kunstig intelligens

ØNSKER Å HJELPE BUTIKKER MED Å FINNE OPTIMAL BEMANNING: – Vi bruker kunstig intelligens på butikkinformasjon for å finne den optimale bemanningen, sier gründer av AIMY, Sander Ripman Seim. Foto: Ellen Dokk Holm

Ved å koble butikkdata med kunstig intelligens kan gründerselskapet AIMY planlegge optimal bemanning for butikker og restauranter.

– Jeg har eiet og drevet restauranter og butikker i flere år. Jeg så at butikker og serveringssteder trengte et effektivt og treffsikkert system for å kunne bemanne optimalt. Derfor startet jeg AIMY, sier Sander Ripman Seim.

Vi tror at vårt system kan hjelpe mange butikker til å optimere salget

AIMY har laget et system som predikerer hvor mange som må være på jobb tre måneder fram i tid.

– Vi henter ut informasjon fra kassesystemer, timeregistreringssystemer og / eller kundetellere via en api eller webservice. Så bruker vi kunstig intelligens på informasjonen for å finne den optimale bemanningen, sier han.

Riktig bemanning før jul

Målet til Seim er at brukerne av dette systemet vil spare utgifter til lønn og få riktig bemanning i kritiske perioder.

– Ved å bruke historiske data, for eksempel fra julehandelen, kan vi ganske enkelt predikere hvor mange som vil komme inn butikkdøren din før jul. Vi har data som «husker» dette bedre enn butikksjefen, sier Seim.

kunstig intelligens
PREDIKERER ØKT SALG: – Ved å bruke et verktøy som AIMY kan butikken planlegge bedre og dermed også øke salget, sier Sander Ripman Seim. Foto: Ellen Dokk Holm

Økning i salget

AIMY utvikler også prognoser som viser hvor stor bemanning som må til for å få en viss prosentvis økning i salget.

– I dag er det mange butikker som sparer seg i hjel ved ikke å ha tilstrekkelig og riktig bemanning. Ved å bruke et verktøy som AIMY kan butikken planlegge bedre og dermed også øke salget, sier Seim.

Kunstig intelligens
LYDHØRE BUTIKKER: – Vi merker veldig at butikkene er lydhøre for ny teknologi. Netthandelen øker voldsomt og de fysiske butikkene må skjerpe seg for å være med i konkurransen, sier Seim. Foto: Ellen Dokk Holm

Retail apocalypse

Seim forteller at det er gode tider for gode systemer. Handelsbedrifter er opptatt av «amazonization» og «retail apocalypse».

– Vi merker at butikkene er lydhøre for ny teknologi. Netthandelen øker voldsomt og de fysiske butikkene må skjerpe seg for å være med i konkurransen, sier Seim.

Seim forteller at mange butikksjefer vet at det er en stor fordel med rett bemanning, men de vet ikke helt hvordan det skal løses.

– Det er viktig at vi lager kompatible løsninger som kan passe de fleste kasse- og bemanningsløsninger, sier han.

Pilot hos XXL

For tiden har startup-selskapet en pilot av sitt nye system i flere av XXLs varehus.

– Tilbakemeldingene så langt fra XXL er at de er veldig optimistiske, og salgsprognosene gjør at de vil ha flere på jobb på spesifikke tider og dager. Det er veldig spennende dager for vår gründerbedrift, sier Seim.

Vil fremhever gode presentasjoner

AIMY har fått med seg mange gode partnere, slik som StartupLab. Bedriften har fått tilskudd fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, samt at Connect Norge er investor.

– Vi samarbeider også med Globus AI, som har en eierandel i AIMY og er med på utviklerteamet. Vi bygger vårt system på teknologiplattformen til Globus AI.

Seim forteller at de på sikt ønsker å lage et system som også skal fremheve gode presentasjoner. Værmeldinger ligger også inne i modellen.

– Vi tror at vårt system kan hjelpe mange butikker til å optimere salget. Vi er nå på full jakt etter flere pilotkunder som kan gi oss gode referanser, avslutter han.

Med passion for fashion og 30.000 følgere på Instagram

Garnbutikken som åpner klokken åtte om morgenen: – Handlemønsteret har endret seg totalt

Med Puls kan jeg følge med på nøkkeltall hele tiden

Les også