emilie stordalen

BEDRIFTSKULTUR: – Når noen truer verdiene våre og vil igangsette boikottaksjoner, skal det aldri være noen tvil om at vi forsvarer selskapets verdier, sier Emilie Stordalen, markedssjef og prosjektleder i og eier av Nordic Choice Hotels. Foto: Tobias Myklebust Fjeldheim

Nordic Choice satser tungt på samfunnsansvar og mener at vinneren av fremtidens hoteller må skape unike produkter for ulike kundegrupper.

– Vinnerne av fremtidens hoteller blir de som skaper unike produkter for ulike kundegrupper. Vi må tilpasse oss de individuelle behovene til gjestene, fordi de kommer til å være veldig forskjellige, sa Emilie Stordalen, markedssjef for det nye hotellet Clarion Hotel The Hub i Oslo og prosjektleder i Nordic Choice Hotels, under Hotellmarkedsdagen i Oslo som nylig ble avholdt hos DNB.

Stordalen mener også at det er viktig å samarbeide med nettplattformene.

– Dernest er vinnerne aktører som både klarer å stå imot presset fra og samtidig finner gode samarbeidsformer med de tyngste internasjonale aktørene, som for eksempel Booking.com, Hotels.com, Expedia, Google og Amazon.

I tillegg til å være markedssjef og prosjektleder eier Emilie Stordalen investeringsselskapet Strawberry Holding sammen med sin far, Petter Stordalen, og hennes to brødre Henrik Stordalen og Jakob Stordalen. Strawberry Holding består av hotellkjeden Nordic Choice Hotels, Strawberry Properties og Strawberry Capital.

Menneskene er den viktigste ressursen

Hotelleieren mener også at det er viktig å satse på bedriftskulturen.

– I hotellbransjen er menneskene den viktigste ressursen, og om vi skal få fornøyde gjester, trenger vi de beste ansatte og den beste kulturen, sier Stordalen.

Som eier må du alltid stå fjellstøtt for selskapets verdier

Unge er opptatt av mye mer enn lønn når de søker jobb, forteller Stordalen.

– Kriterier kan være god arbeidskultur, utviklingsmuligheter, samfunnsansvar og bærekraftsarbeid. I vår bransje er det kamp om de gode hodene, og Nordic Choice har valgt å satse tungt på samfunnsansvar. Vi rapporterer derfor på en trippel bunnlinje i selskapet: «people, planet og profit», i den rekkefølgen.

Står opp for verdiene

Noe av det som gjør Stordalen aller mest stolt av Nordic Choice Hotels, er at satsingen på mangfold og inkludering er ønsket og drevet fram av de ansatte selv. Og selvsagt støttet helhjertet fra ledelsen.

– Det er stor oppslutning om for eksempel Pride, der vi er hovedsponsor. Og det er stor støtte fra ansatte til tiltak som Ali-hjelpen, der vi gir juridisk støtte til ansatte som for eksempel trenger hjelp med søknadspapirer for oppholdstillatelse, sier hun.

Det er så viktig å forsette å satse på Norge som en reisedestinasjon

Stordalen er også opptatt av å forsvare selskapets verdier. I 2018 var det noen kunder som truet med å boikotte hotell-kjeden fordi de støttet Pride.

– Som eier må du alltid stå fjellstøtt for selskapets verdier. Når noen truer verdiene våre og vil igangsette boikottaksjoner, skal det aldri være noen tvil om at vi forsvarer selskapets verdier. Det er også det som kjennetegner god kultur for meg; at du står opp for verdiene sine også når det stormer.

emilie stordalen
HOTELLMARKEDSDAGEN: Arne Hjeltnes i samtale med Emilie Stordalen under Hotellmarkedsdagen 2019. Foto: Tobias Myklebust Fjeldheim

Høyt belegg i storbyene

På Hotellmarkedsdagen i Oslo denne uken ble det lagt fram en analyse fra Wiederstrøm Hotell Consulting, som viser at storby-hotellene i Norge har høyt belegg.

Vi kan ikke ta det for gitt at Norge bare selger seg selv

– Kapasitetsøkningen har vært enorm i for eksempel Oslo de siste par årene, så det er veldig positivt at det går så bra. Oslo er en stadig mer spennende destinasjon, og vi har hatt et godt konferanseår. Det ville aldri vært mulig uten hardt salgsarbeid i bransjen, ikke bare fra hotellene, men også fra organisasjoner som Visit Oslo eller Innovasjon Norge,  sier Stordalen.

emilie stordalen
KAN IKKE TA DET FOR GITT AT NORGE SELGER SEG SELV: – Norsk reiseliv fortjener mye oppmerksomhet, og det er viktig å forsette å satse på Norge som en reisedestinasjon, sier Emilie Stordalen, prosjektleder i Nordic Choice Hotels. Foto: Tobias Myklebust Fjeldheim

Fortsett å satse på Norge

I statsbudsjettet som ble lagt fram i høst reduseres overføringene til Innovasjon Norge for markedsføringen av norsk reiseliv med 50 millioner kroner.

– Norsk reiseliv fortjener mye oppmerksomhet, og det er viktig å forsette å satse på Norge som en reisedestinasjon. Vi kan ikke ta det for gitt at Norge bare selger seg selv. Det gjøres en iherdig jobb fra veldig mange reiselivsaktører og hoteller både i byene og i distriktene, men det er en knallhard konkurranse fra alle andre land i verden, avslutter Stordalen.

Yrja har intervjuet 60 suksessfulle damer. Dette kjennetegner dem

Frisørgründer: – Jeg synes det var rart at det mest likestilte landet i verden ikke ville støtte kvinner

De kriminelle hadde listene mine. Hvordan skulle jeg finne tilbake til kundene?

Les også