MOTEGRÜNDER I NORD: – Verden har blitt mindre sånn at du kan orientere deg og gjøre mye fra forskjellige plasser, sier Elisabeth Benonisen. Her i konseptbutikken i Bodø sentrum. Foto: Solfrid Sande

Nærheten til naturen og tanker om bærekraft og ressursutnyttelse, ble til veskemote i lakseskinn. Designer Elisabeth Benonisen skaper bærekraftig luksus fra nord med blikket ut i verden.

Naturen er mektig og nær. Selv i det mest urbane hjørnet av Bodø by er havet, øyrikene eller Børvasstindan synlige og tett på. Elisabeth Benonisen lengtet tilbake etter mange år i Oslo og London, og i hjembyen realiserte designeren drømmen om egen merkevare. Året var 2013. Merkevaren ble døpt Studio EBN.

– Jeg ønsket å relatere merket mitt til noe som er typisk for regionen her i nord, og ville bruke fiskeskinn. Siden jeg var oppvokst ved havet med en bestefar som var lofotfisker, var det helt naturlig for meg å undersøke muligheten for å bruke dette materialet.

Norsk Laks. Garvet på Island. Designet i Bodø.
Et godt skinn skal være fri for lus og skader. I garve- og fargeprosessen må fargene ofte testes ut før Elisabeth blir fornøyd. Her med modellen Lillian.
– Mye skal klaffe i alle ledd for at det ferdige produktet skal bli fint. Jeg må følge tett opp, sier Elisabeth Benonisen.
Alle modellene er oppkalt etter hennes kvinnelige slektninger. Her er Inger-vesken.

Fiskeskinn og ressursutnyttelse

Veskene til Elisabeth har rene linjer og preg av nordisk design; enkelhet med noen detaljer. Hun tenker globalt og har i dag produktene sine i butikker i Danmark, Sør Korea og Frankrike, foruten her hjemme, og har fått mye for oppmerksomhet.

I dag er det viktig at vi bruker ressursene i et bærekraftig perspektiv

– Jeg testet ut litt forskjellig skinn; fra laks, torsk, abbor og steinbit. Men fordi jeg ville samle uttrykket endte jeg opp med lakseskinn.

Hun liker strukturen lakseskinnet har, med tette lommer og et jevnt mønster. Alle kjenner til sorten, og med den store produksjonen av laks vi har liker hun å utnytte ressursen som før ble kastet, til å lage noe nytt.

Garves på Island

– I dag er det viktig at vi bruker ressursene i et bærekraftig perspektiv. Også fordi jeg tror forbrukeren er blitt mer bevisst. Derfor ville jeg ikke bare lage et nytt produkt, men noe mer enn det.

Skinnet garves på Island og veskene lages for hånd på fabrikker i Tyrkia, Kroatia og Portugal. I tillegg til laks brukes garvet skinn fra reinsdyr som har vandret på grensen mellom Norge og Sverige til detaljer på veskene.

Unik linekaster fra Bodø redder liv

Fra London til moteuken i Paris

Elisabeth Benonisen jobbet først som sykepleier, før hun fulgte drømmen og tok en designutdanning på moteskolen Esmod i Oslo. Etter utdannelsen ble det praktikantjobb hos designeren Giles Deacon i London, og ble fast ansatt i motestudioet hans. Hos Deacon fikk hun være med på mye; utvikle modeller og mønster, og jobbe med håndsøm, forteller hun.

– Høydepunktet for meg var at en av mine kjoler ble vist under moteuken i Paris. Denne jobben gav meg et godt grunnlag.

Med solid erfaring fra motebransjen dro hun hjem til Bodø, og med gründer- og utviklingskurs her gjorde hun seg klar for å satse på egen merkevare med konseptbutikk.

– Skulle jeg fortsette med designyrket og bo her, var det eneste alternativet å starte for meg selv. Folk her i byen har vært støttende og synes det er artig at jeg startet opp her.

SÅ MOT HAVET: – Jeg har sterke røtter her i Bodø og savnet naturen, sier Elisabeth Benonisen. Fra bergene ytterst på moloen i sentrum har du byen i ryggen og Vestfjorden i horisonten. Foto: Solfrid Sande

Lofotfiske og plantekunnskap

Nærhet og respekt for naturen har alltid vært til stede. Og med et nært forhold til sine to bestefedre. Den ene en lofotfisker som tok henne med ut på havet på sommerferiene i Lofoten. Den andre bestefaren, som var på morens side, tok henne alltid med ut på tur. Sistnevnte viste seg å ha samiske aner.

– Han fortalte meg alltid om naturen, og var usedvanlig kunnskapsrik om planter. Vi var mye ute sammen, forteller Elisabeth.

Jeg tror det samiske preger mitt forhold til naturen

Da onkelen satte i gang med slektsforskning, og fant ut at bestefaren var av samisk slekt, falt noen brikker på plass for henne. Dette var noe han selv hadde holdt skjult. Samene lever tradisjonelt tett på og i pakt med naturen, og utnytter de det de høster, slik som hennes bestefar gjorde.

– Jeg tror det samiske preger mitt forhold til naturen. Jeg ønsker også å bruke skinnet på en ny måte, bruke ressursene.

Fiskeskinn brukt under krigen

Fiskeskinn har kryssfiber og er veldig slitesterkt, og mye brukt opp gjennom tidene. Samene har brukt fiskeskinn til dekor og detaljer, og under andre verdenskrig ble steinbitskinn brukt til vesker blant annet. Elisabeth har opplevd at kunder som kommer innom butikken husker at de brukte fiskeskinn under krigen i Bodø.

– Jeg vil også bruke torsk og steinbitskinn, men vil først finne ut hvordan jeg skal bruke det, for å lage moderne og relevante produkter.

En av hennes investorer, som driver med lakseoppdrett i nærheten, starter nå opp med eget slakteri i Bodø. Det gjør at Elisabeth vil få alt lakseskinnet til veskene fra egen by.

Vekstbedrift

Elisabeth og Studio EBN har siden starten vært i stor utvikling, med 60 % vekst i 2017, 50 % i 2018, og nå er den nye kolleksjonen snart i butikken. For å realisere vekst underveis solgte hun ut en liten prosent til to investorer.

– Investorene er bra å ha med på laget, spesielt de jeg har fått inn, fordi de tenker langsiktig. Det var et godt valg, som gjorde at jeg kom meg videre med bedriften.

Globalt marked

Drømmen er å få en grei størrelse på firmaet, og skulle gjerne hatt tre, fire ansatte. I dag har Elisabeth en ansatt i en deltidsstilling i butikken. Selv er hun en del ute på reise, for å følge opp produksjonen, eller for å få koble seg på motemiljøet og kollegaer i Oslo gjennom engasjement på arenaer som Norwegian Fashion Hub.

Hun jobber med et stadig bedre forteste i markedet hjemme, og videre vekst ute i land som Sør-Korea er på planen, og har meldt sin interesse til Innovasjon Norge for deltakelse på messer ute i verden.

– Jeg har bygget stein for stein, og har lyst å være et norsk merke med et globalt marked, men likevel være et nisjemerke.

OM NATUREN: – Jeg er glad i å være ute. Der får jeg perspektiver og distanse til det jeg driver med. Foto: Solfrid Sande

Les også