30-SEKUNDERS SALGSPITCH: – Det er ikke alltid så lett å selge konseptet eller produktet, så det må du øve på. Du kan ofte havne i en situasjon der du får muligheten til å selge ideen din. Da må du være klar, sier oppstartslos Shan Afzal i DNB. Foto: Monika Kjendalen

DNBs Oppstartslos råder alle gründere til å ha en salgspitch klar.

En gründer må ha på seg mange hatter for å lykkes. Gjennomføringsevne, teamsammensetning og økonomistyring er viktig, forteller oppstartlos Shan Afzal.

– Men du må også ha på deg salgshatten hele tiden og bruke enhver anledning til å selge. Kan du ikke selge selv, finn en person som kan selge for deg, sier han.

Det er ikke så lett å selge, så det må du øve på

salgspitch
SALGSHATTEN: – Du må ha på deg salgshatten hele tiden og bruke enhver anledning til å selge, sier Shan Afzal, oppstartslos i DNB. Foto: Monika Kjendalen

30 sekunders salgspitch

Afzal mener at alle bør øve på en 30-sekunders salgspitch. I en pitch forteller du muntlig hva din idé eller ditt produkt er og hvilket behov det løser.

– Det er ikke alltid så lett å selge konseptet eller produktet, så det må du øve på. Du kan ofte havne i en situasjon der du får muligheten til å selge ideen din. Da må du være klar, sier Afzal.

En av de største fallgruvene for en gründer er å få til salg og få kunder som er villige til å betale.

– Vi sier alltid at før du starter tunge investeringer, så må du finne de betalende kundene utenfor kretsen din. For du kan ikke regne med at familie og venner skal være de beste kundene dine til evig tid.

Ønsker du å snakke med en av DNBs oppstartloser? Ta kontakt her.

Disse 5 hjalp 5.000

Gründerne av Lofoten Seaweed: – Tang og tare har blitt trendy i maten

Norsk superkokk bruker bærekraftig erstatning for salt 

Les også