NYTT KONSEPT: DNB er hovedsponsor for «Cable Car Pitching», som gikk av stabelen i Tromsø. Her ser vi juryen – fra venstre: Kim Daniel Arthur (Playfish og Ekte), Ruth Nordstrøm (DNB Eiendom), Johan Brand (Kahoot) og Arne Hjeltnes (næringslivsprofil). Foto: Mats Gangvik.

Onsdag 21. november gikk verdens første «Cable Car Pitching» av stabelen i Fjellheisen i Tromsø.

Konkurransen har hentet inspirasjon fra amerikanske «Elevator Pitch» – hvor gründere får ett minutt på å pitche prosjektet sitt til en jury som sitter på toppen.

Totalt 10 finalister kjempet om 1. premien på 100.000 kroner som gis av hovedsponsor DNB. Den gikk til den idéen juryen mener at har størst sjanse for å løse ett av FNs 17 bærekraftsmål.

I tillegg vil vinneren få hjelp til å internasjonalisere idéen sin.

-En genial vri på pitche-formatet. Tror deltakerne fikk et minne for livet. Den spektakulære settingen, intimiteten i den lille gondolen, og spenningen om de fikk komme ut av heisen på toppen eller ikke, sier Kim Daniel Arthur – gründer bak blant annet spillselskapet Playfish.

-Spennende idéer

Sammen med DNB Eiendoms Ruth Nordstrøm, Johan Brand fra Kahoot og Arne Hjeltnes utgjorde Kim Daniel Arthur juryen – som avgjorde om finalistene fikk komme ut av heisen eller ikke.

Arthur synes idéene var spennende.

Ønsket og energien til å jobbe beinhardt, det er en sprint og et maraton

– FNs bærekraftmål peker på de viktigste utfordringene i fremtidens samfunn og her hadde deltakerne mange spennende ideer for hvordan vi kan adressere disse. Høyt ambisjonsnivå, gode pitcher og en stor inspirasjon for den kommende generasjon med entreprenører i Norge, sier Arthur.

Ønsket og energien til å jobbe beinhardt, det er en sprint og en maraton

Hva skal til for å lykkes med idéen din?

– En «passion» og trang til å se ideen din komme til liv. Ønsket og energien til å jobbe beinhardt, det er en sprint og en maraton. Og viktigst av alt: Et team med komplementære egenskaper, personligheter og kompetanse som kan både utfordre og støtte hverandre, svarer Arthur.

Blir TV-serie

Konseptet ble tatt opp og skal deretter bli TV-serie, og dermed avsløres ikke vinneren før 6. februar.

Mens noen fikk den hyggelige beskjeden på toppen, måtte flere av finalistene ta den tunge turen rett ned igjen etter minuttet sitt.

– Målet med «Cable Car Pitching» er på ingen måte å skape tapere. Noen sendes ned, men det betyr ikke at det er en dårlig idé. Vi har stor tro på at noen av de som kommer til å se episodene på Facebook vil ha et ønske om å ta kontakt. Enten det er som kunde, samarbeidspartner, investor eller lignende. Så vi vil legge stor vekt på at de som ser på kan kontaktes med de som pitchet i etterkant, sier Andreas Nilsen – daglig leder i gründerhuset Flow Coworking, som arrangerer konseptet.

TV-serien skal sendes på Facebook over 10 episoder på nyåret, hvor du får anledning til å bli bedre kjent med finalistene og juryen.

Les også