«GAME-CHANGER»: De store stadionene står i snitt tomme 340 dager i året. Det skal Claus Johannsen endre på. Foto: Tilja Fyksen

«Dette er en oppfinnelse verden ikke kan klare seg uten, så jeg må bare gå for det», sa Claus Johannsen da han sa opp jobben sin for å satse på gründertilværelsen for fult.

Det er nå over fem år siden Claus tok denne avgjørelsen. Til tider har det vært en krevende prosess, med et teknisk produkt som har krevd mange år med store investeringer. Men å angre har han ikke gjort én dag siden han leverte oppsigelsen i sin trygge jobb på Telenor Arena en grå november dag i 2012.

– Nøtten vi må knekke

Claus står på Kontraskjæret og ser utover folkemengden som stirrer opp på de store tv-skjermene. Selv er han en trofast Stabæk-fan, så gründeren er storfornøyd med å få vunnet fem dager med stand på Kontraskjæret midt under VM. Konkurransen ble holdt av Startskudd som er DNBs plattform for folkefinansiering. Oppfinnelsen til Claus dreier seg også om fotball, og kan revolusjonere utnyttelsen til de store stadionene.

Da jeg jobbet på Telenor Arena skjønte jeg at dette var nøtten vi måtte knekke

– I dag har de store stadionene en permanent naturgressbane som dekkes med et plastgulv når det arrangeres konserter og andre eventer. Plastgulvet beskytter ikke banen godt nok, så gresset trenger rundt 3-4 uker på å komme seg etter en konsert. Det blir da umulig å ha konserter mellom ulike fotballkamper, noe som er et økonomisk mareritt for de store stadionene som blir stående tomme 340 dager i året. Da jeg jobbet på Telenor Arena skjønte jeg at dette var nøtten vi måtte knekke, derav kommer selskapsnavnet vårt Nutcracker Solutions, sier Claus.

Dette fører til at stadionene står tomme uten inntekter neste hele året, men Claus har funnet en løsning på problemet, noe som vil være en «game-changer» for de store stadionene, ifølge gründeren.

Finnes ingen lignende løsninger

Produktet til Claus, som har fått navnet StadiaPitch, er rettet mot de store arenaene med over 30.000 seteplasser. I Norge er det kun Ullevaal Stadion som møter dette kravet, og på verdensbasis er det 850 slike arenaer.

Omriggingstiden reduseres fra en måned til cirka 8-10 timer

– Med StadiaPitch kan stadionoperatøren med et tastetrykk skifte mellom en fotballbane og et arenagulv i betong. Omriggingstiden reduseres fra en måned til cirka 8-10 timer. Da kan man en ha en Premier League-kamp en dag og Bruce Springsteen-konsert neste dag, for så å ha Champions League-kamp to dager senere. Det gir en helt annen utnyttelse av stadion, sier Claus.

Etter å ha dratt ned til Boschs hovedkontor i Tyskland for å vise frem arkitektmodellen av StadiaPitch, skaffet nordmannen seg et samarbeid med Bosch Rexroth, som skal fungere som en selger. I tillegg er Hydro og Sports Turf Research Institute med på å utvikle produktet.

ENKELT: Ved et enkelt tastetrykk vil gressbanen, som består av mange mindre moduler, kjøre seg selv bort. Foto: Tilja Fyksen

Veien videre

Det er ikke kun fotball StadiaPitch er ment for, men alle store arenaer hvor det er sportsarrangementer på naturgress.

Ryktet om vår flerbruksbane har allerede gått i flere år

– Produktet tilbys også til stadioner for rugby, cricket og friidrett, men vi har valgt å fokusere på å tilfredsstille fotballspillernes krav til banekvalitet, da de er de mest krevende brukerne. Klarer man å tilfredsstille dem så vil banekvaliteten også være god nok for de andre idrettene, forteller Claus.

Det har tatt fem år med produktvikling før produktet var bra nok til å gå aktivt ut i markedet, derfor startet markedsføringen først denne sommeren. Neste steget i prosessen er å få «closet» det første salget.

– Ryktet om vår flerbruksbane har allerede gått i flere år og resultert i henvendelser fra ti store internasjonale stadioner. Dialogen er konkret og meget positiv, så vi går en veldig spennende høst i møte, avslutter Claus med et smil om munnen.

Les også