Det har aldri før blitt etablert like mange selskap som nå. Selv om det er enklere enn noen gang å etablere, må en tenke på tiden etter hvetebrødsdagene.

Dersom veksten i nyopprettelser fortsetter, ser det ut til at det i 2016 blir stiftet 70 % flere selskap enn i 2001. Det er flott å se at fremtidstroen er så god og at mange ønsker å starte selv, men det holder ikke bare å stifte selskapet, selskapet må også leve et sunt liv med positive tall for at det skal kunne ha livsgrunnlag. Dette er viktig å tenke på allerede fra dag en, og før en får stabilisert driften er det viktig å finne ut hvordan å snakke med kundene. Giovanni Attolico fra Giú, den italienske matbutikken på Torshov, forteller om hvordan han fikk kundene til å komme tilbake, når den naturlige nysgjerrigheten fra naboene hadde senket seg.

– Den vanskeligste delen er å forbli relevant. Jeg som driver butikk, hadde de første månedene mine naboers fulle oppmerksomhet, de var nysgjerrige og salget gikk veldig bra. Etter noen måneder gikk naturligvis den overveldende interessen nedover, og det var da utfordringen begynte. For å adressere dette, hadde jeg utviklet en trinnvis plan for selskapet: Jeg kunne ha lansert hele butikken dag en, men jeg valgte å styre forventningene og la heller til tjenester og produkter etter hvert som et ledd i å få folk til å komme tilbake. Norge har rundt fem millioner mennesker, og det er derfor viktig i et slikt marked å skape kundelojalitet og gi de en grunn til å komme tilbake.

Bilde
Giovanni Attolico utenfor Giú. Foto: Karl Erik Olsen

Christian Berger fra My Alter Ego, klesbutikken i Bjørvika som snart runder et år i drift, er enig i at det er viktig å følge kundenes ønsker.

– Vi runder snart et år i drift. Omsetningen øker og vi får flere og flere stamkunder, noe som er viktig for oss. Samtidig føler vi at vi tilpasser oss de behov vi har lært at kundene våre har og leverer et bedre og bedre produkt. Så alt i alt synes jeg det har gått veldig fint og vi gleder oss til å gå inn i driftsår 2 og fortsette veksten.

Kostnadsfokus og fleksibilitet
Selv om det hele faller tilbake på å tilby det kunden vil ha, er det viktig å ha kontroll på kostnadene som skal gjøre dette mulig. En ser flere ganger at bedrifter er overoptimistiske når det kommer til inntektene samtidig som de undervurderer kostnadene. Det å ha kontroll på kostnadene er derfor et viktig aspekt i det å drive for seg selv, og dersom en ikke er likvid nok vil det kunne påvirke veksten.

– Vi har hatt mye fokus på kostnadskontroll. Da vi startet opp med egne penger, har det blitt en helt annen bevissthet rundt utgiftene våre. Vi har hele tiden måtte telle krone for krone, og ikke hatt muligheten til å bruke mer enn det vi klarer å dekke der og da. Noe som kan være vanskelig når man ønsker å vokse, forteller Christian.

I en startfase vil det ofte være fornuftig å ikke binde opp for mye penger, slik at en har fleksibiliteten til å prøve seg frem. Til syvende og sist vil ditt selskaps suksess avhenge av om du har kunder som kjøper av deg. Giovanni går så langt i å si at du må tillate deg å ha en visjon som er fleksibel og tilpasningsdyktig, samt ha en plan A, B, C og D. Dette kan du i en tidlig driftsfase, hvor du også har begrenset med midler, gjøre gjennom å ikke ha et for stort varelager.

– Jeg forsøker å ha så lite som mulig på lager, da dette er sovende kapital. Jeg har alt på utstilling. Det høres veldig opplagt ut, men å starte smått er en god måte, da det alltid er rom for å vokse. Ved å starte smått gir du deg også muligheten til å gjøre feil; hadde jeg for eksempel importert 5 paller, ville et feilkjøp vært kroken på døra. Men med en, selv om prisen blir noe høyere, blir det mindre feilmargin. Enten selger jeg ut alt, eller så er det minimalt som blir kastet, forteller Giovanni.

Les også